Mikael_L
N Nils2018 skrev:
Så är verkligen Sveriges elproduktion bättre än för 15 -20 år sedan?
Jodå, för 2011 och tidigare så importerade vi hälften av dagarna under året, idag importerar vi några timmar om året, typ 5 dagar, sammanslaget.

Och på samma vis har vår "handelsbalans" av el förbättrats, från att i princip importera och exportera ungefär lika mycket under året (underskott vissa år och överskott ibland) till att numera producera så mycket att vi exporterar ungefär 20% av produktionen - varje år.

Och du får väl tro vad du vill, men detta är rena fakta, siffror som är mycket lätta att kontrollera.
Jag vet att du inte gillar fakta som går emot dina åsikter, så jag antar att du bara kommer låtsas om att du inte sett detta.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det här är dåliga nyheter för doomsayers.
flera år med tidvis låga eller extremt låga elpriser.
Tidvis
, när ingen behöver det som produceras.

Det spelar ju ingen roll om priset är minus när ingen behöver någon större mängd.

När det är stort behov ( vinter och svinkallt) hjälper det ju föga att det var billigt på sommaren.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte modellerat det spanska elnätet. Jag hoppas att det ska dyka upp svar från någon seriös källa.
Det är ju lite dåligt av dig att inte ha gjort det. Men vi får hoppas att GK100 berättar om sin modellering av spanska elnätet.

D Daniel 109 skrev:
Du misstar nog min uppfattning om vad som behövs i nätet. Det behövs definitivt bättre styrning.
Hm, vad då för styrning?

Östtyska statens styrning av bilproduktionen i östtyskland är jag inte allt för imponerad av. Något motsvarande tror jag spanien är bättre utan.

D Daniel 109 skrev:
Kanske svänghjul för att öka svängmassan mm.
Mja, men den enorma svängmassan i de 54 franska kärnkraftverken verkade ju inte riktigt hjälpa.

D Daniel 109 skrev:
Men förklaringen att det är fel med förnybar energi köper jag inte.
Jag tror att den förklaringen är något man känner i kroppen. Det känns rätt helt enkelt.

D daVinci skrev:
, men den enorma svängmassan i de 54 franska kärnkraftverken verkade ju inte riktigt hjälpa.
..därför att Frankrike skyddade sig själv från att drabbas av problemet genom att koppla bort sig från Spanien.
Eller rättare, tekniken isolerade bort problemet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
..därför att Frankrike skyddade sig själv från att drabbas av problemet genom att koppla bort sig från Spanien.
Eller rättare, tekniken isolerade bort problemet.
Det hände därför att den fantastiska svängmassan bara hjälpte i 5 sekunder.

Och inte bara Frankrikes svängmassa.

Hur mycket svängmassa behöver Spanien bygga för att komma upp i 10 sekunder. Lika mycket som resten av Europa? Och är det värt 5 sekunder till.

Vi kanske ska vänta på resultatet av Spanska utredningen. Då kan det bli mer tydligt vad som är rimligt att göra. OM man behöver göra något. Detta visade sig kanske vara något som händer en gång på 1000 år. Då är det vettigare att bara ta omstarten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vänta lite...i min värld är svängmassan i vatten/ kärn/gaskraft aktivt påfylld med energi hela tiden.

Så länge det tillförs energi till den så sjunker den väl inte dramatiskt i massa (att bromsa ett frisvägande hjul är ju betydligt enklare än ett där motorn aktivt försöker hålla farten).

Men jag har egentligen ingen koll.

D Dilato skrev:
flera år med tidvis låga eller extremt låga elpriser.
Tidvis
, när ingen behöver det som produceras.
Nja, efterfrågan finns. Bara det att staten har strypt exportvägarna.
D Dilato skrev:
Det spelar ju ingen roll om priset är minus när ingen behöver någon större mängd.
Nu är det så att en hel del varor produceras en gång per år. Men den onda marknaden har utvecklat metoder för lagring så den kränger till oss med ganska jämt pris året runt.

Den intressanta frågan här är varför det inte sker. Det är inte så att det inte går att få ekonomi i att köpa för 0 kr och och sälja för 1:50.

Sedan är det inte så att det inte görs saker. Men det är begränsat till ganska få. T ex någon kommunalt energibolag lagrar hetvatten i ett gammalt oljelager.

Frågan är om staten satt upp för höga trösklar. Som hindrar driftiga personer från att jämna ut priskurvan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Var finns efterfrågan på svensk el mitt i sommaren under semestern?

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Energipolitiken är ett skämt och splittrar landet

Skulle Sveriges elproduktion vara bättre än Spaniens?
Det är den nog
Har du haft blackout någon enda gång de senaste 50 åren?

D daVinci skrev:
Nja, isåfall vore ju inte priset under noll nere på kontinenten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Men var inte Sveriges elsystem närmast perfekt innan alla gröndårar och politiker förstörde det?

Fossilfri el oberoende av väder. Södra Sverige hade kärnkraft och norra Sverige vattenkraft.

Att lägga ner kärnkraft och bygga vindkraft som ersättning har kostat oerhörda summor och mycket natur och utsläpp växthusgaser.

Så är verkligen Sveriges elproduktion bättre än för 15 -20 år sedan?
...Fossilfri el oberoende av väder...

forntiden var inte fullt så ljuvlig som du vill framställa den – det eldades olja i kondenskraftverk och naturgas i gasturbiner också
Graf över värmekraftproduktion från kondens och gasturbiner i Sverige, 1980-2024, med variationer i TWh per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

grafen inkluderar inte biprodukter från fjärrvärmeproduktion eller industrier, utan visar enbart renodlad elproduktion (för reglering och stöttning) – i det närmaste helt fossilbaserad

• Gilla
basseman och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men jag har egentligen ingen koll.
Nej, det var just det.

Svängmassan är den massa som roterar. Varken mer eller mindre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är den nog
Har du haft blackout någon enda gång de senaste 50 åren?
Vi hade större störningar 1983 och 2003. Även om inte hela nätet föll.

D daVinci skrev:

Nu är det så att en hel del varor produceras en gång per år. Men den onda marknaden har utvecklat metoder för lagring så den kränger till oss med ganska jämt pris året runt.

Den intressanta frågan här är varför det inte sker. Det är inte så att det inte går att få ekonomi i att köpa för 0 kr och och sälja för 1:50.

Sedan är det inte så att det inte görs saker. Men det är begränsat till ganska få. T ex någon kommunalt energibolag lagrar hetvatten i ett gammalt oljelager.

Frågan är om staten satt upp för höga trösklar. Som hindrar driftiga personer från att jämna ut priskurvan.
Det är väldigt mycket lättare att lagra ett kg potatis än 10kWh el. Det är inte marknadsregler som ställer till det. Det är verkligheten.

S
D daVinci skrev:

Och inte bara Frankrikes svängmassa.

Hur mycket svängmassa behöver Spanien bygga för att komma upp i 10 sekunder. Lika mycket som resten av Europa? Och är det värt 5 sekunder till.

Vi kanske ska vänta på resultatet av Spanska utredningen. Då kan det bli mer tydligt vad som är rimligt att göra. OM man behöver göra något. Detta visade sig kanske vara något som händer en gång på 1000 år. Då är det vettigare att bara ta omstarten.
Det fina med svängmassan/trögheten är att den gör lika mycket nytta åt båda hållen. Det skapar ett mindre nervöst system som är lättare att reglera. Någon UPS är det inte tal om. (även om det fanns/finns rudimentära "UPSer" som drar nytta av detta fenomen.)

Eftersom det verkar finnas samstämmiga uppgifter som gör gällande att systemet i Spanien, innan kollaps, uppvisat tecken på instabilitet i både spänning och frekvens, med snabba förfaranden så är det inte konstigt att man misstänker avsaknad/brist på svängmassa.

Frankrike skulle kunna ha 1000 reaktorer men det spelar ju ingen roll för Spaniens del så länge inte motsvarande överföringskapacitet finns.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.