804 196 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vad anser du att problemet är? Att kraftverket blir ett militärt mål?
Skulle det bli ett problem för att den sitter på ett kraftverk?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Det blir gissningar från min sida - men jag är övertygad att försvarsmakten har goda skäl.D Daniel 109 skrev:
Den radarn man behöver ha där lär knappast vara av "titta, där ser vi ett objekt - bra att veta" typen.
Sannolikt behöver måldata med mera överföras.
Så ja - den informationen vill du ha kontroll på.
Och ja - jag ser stora problem med att ha den typen av utrustning permanent placerad där.
Jag frågade vad du ansåg att problemet är. Men det tycks inte som att det finns något bakom ditt påstående.
Eftersom vi kommer in på ett ämne, där man bör vara försiktig med vad man skriver på ett forum, så tänker jag inte konkretisera vilka problem som eventuellt kan finnas. Det räcker gott att konstatera att dom finns.D Daniel 109 skrev:
Hoppas du förstår vad jag menar med det.
Äh, bara knip igen.Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, men jag anser att det är rimligt att säkerhetsarrangemang byggs på verkligheten, inte gissningar om vilken teknik som eventuellt finns om x år.
Att vi behöver lägga ännu mer fokus på stt skydda oss än många trodde för två år sen stärker inte ditt case.
Det är möjligt att du tror dig veta bäst. Jag gör det inte, vare sig beträffande mig själv eller dig.
Ja omöjligt är det säkert inte, men som remissinstans med vetorätt lär man yttra sig utifrån det alternativ som är vettigast, för Sveriges säkerhet.K karlmb skrev:
Sen finns väl alltid risken att det slentrianmässigt nekas.
Men hellre det än tvärtom.
Ja, men frågan är om de väger in övriga aspekter i tillräcklig grad. Det är ju omöjligt för någon utomstående att veta.
Om du stör dig på seglar iväg bort I tok menar jag med det bara att du sällan vill hålla kvar vid något som dyker upp i trådarna utan hoppar vidare till något som kanske stärker dina uppfattningar.K karlmb skrev:
Några enkla konkreta delar kring tex det som stod i länkarna för Kalmarfallet tror jag kunde göra gott för många som är inne i denna typ trådar och mer eller mindre vevar med TWh hit och GW dit utan större underbyggnad och framförallt grundläggande realism.
Faktorn 3.5 i asymmetri kommer från vad man kan få fram grovt i det som länkats. Man kan utgå från det när man bedömer hur mycket kostnaden kan bli och då med grundläggande enkla ting som nätstation serviser osv. Nästa är hur många som likt gubben där som tror sig smart med sitt "gefundenes Fressen" kan rymmas innan det kantrar på olika plan.
Det är alltså inget som är direkt riktat till dig men du är ändå lite av typexempel på när man inte kan stanna upp lite, lyssna tänka efter även om det bär emot vad man vill själv. Mycket på forumet skulle nog må bra av att lämna det maniska "lönsamt" utan vidare perspektiv än "me, myself and I".