804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej det ska ju byggas utifrån ett gemensamt behov i Europa och vi själva behöver inga större mängder om vi inte ska försörja Danmark o Tyskland.S Snikholt skrev:Man ska inte heller bygga kärnkraft baserat på idealism och okunskap.
Det faller sig helt naturligt att det är betydligt mer riskfyllda projekt som kräver ett helt annat förarbete och någon form av garantier för dess varaktighet innan spadar sätts i marken, jämfört med att köpa billiga solpaneler från Kina som du kan sätta upp lite varstans utan särskild tankeverksamhet.
Kanske en handfull SMR reaktorer i södra Sverige skulle vara bra men tyvärr har man lite tid kvar innan vi ser en prislapp på en SMR reaktor. Ett mödosamt arbete att licensiera en reaktor och att bygga upp produktionskedjor.
Jämför inte solpaneler med den typen av energibesparande byggregler.D djac skrev:
Isolering och 3-glas fönster dämpar efterfrågan på el vid rätt perioder.
Solpaneler gör inte det.
men du kanske är en sådan person som anser att om panelerna på din villa producerar lika många kWh som du gör av med på ett år, så är du neutral i din konsumtion/produktion och en miljökämpe.
snacka om att vi behöver mer balanskraft i form av gasturbinerJ jawen skrev:Lagen EU Solar Standard
Kortfattat innebär det nya EU-direktivet att:
Senast 2030 måste samtliga offentliga byggnader, nya som gamla, vara utrustade med solceller. Från och med 2032 gäller detsamma för bostadshus som genomgår en större renovering. Undantag från dessa krav kan bland annat ges för historiska byggnader och jordbruksbyggnader.
Ny info för mig, men låter rätt intressant.
Snacka om att det kommer bli minuspriser oftare!
som tur är verkningsgraden Wp bara 11%
och ingen produktion vintermånaderna
Ett jättebra exempel på att EU inte vet vad de håller på med utan bara tycker helt populistiskt
klimatpåverkan i tillverkning och transporter överstiger med råge miljönyttan med solel
Uppenbart är också att dessa politiker inte har någon karta utan tror att allt cirkulerar runt sydtyskland vilket troligen har fler soltimmar än Norrland
Solpaneler ökar tillgången på el när efterfrågan är som störst, ifall solen skiner. Det är ju därför det är gratis el många timmar dagtid.S Snikholt skrev:
Det finns helt klart lite olika sätt att se på det, nu är ju el en prissatt vara så ett sätt är att mäta är på det sättet, ibland betalas det bra för exporterad el och ibland dåligt, tanken är väl att detta ska reflektera värdet på elen för stunden?S Snikholt skrev:Jämför inte solpaneler med den typen av energibesparande byggregler.
Isolering och 3-glas fönster dämpar efterfrågan på el vid rätt perioder.
Solpaneler gör inte det.
men du kanske är en sådan person som anser att om panelerna på din villa producerar lika många kWh som du gör av med på ett år, så är du neutral i din konsumtion/produktion och en miljökämpe.
Jag tycker att batterier tillsammans med solpaneler blir ännu bättre, då kan man avstå att köpa på höglasttimmarna och det hjälper alla.
Varför du anser att aktiv energibesparing inte ska användas vet jag inte, det är en naturlig utveckling.
Jämför med din bil, inga bromsar men stora deformationszoner, lite aktiv säkerhet är bra och är sen länge accepterat.
tyvärr så påverkar allt köp din effekttaxaD djac skrev:Det finns helt klart lite olika sätt att se på det, nu är ju el en prissatt vara så ett sätt är att mäta är på det sättet, ibland betalas det bra för exporterad el och ibland dåligt, tanken är väl att detta ska reflektera värdet på elen för stunden?
Jag tycker att batterier tillsammans med solpaneler blir ännu bättre, då kan man avstå att köpa på höglasttimmarna och det hjälper alla.
Varför du anser att aktiv energibesparing inte ska användas vet jag inte, det är en naturlig utveckling.
Jämför med din bil, inga bromsar men stora deformationszoner, lite aktiv säkerhet är bra och är sen länge accepterat.
köp mycket el på natten för 0kr och betala den effekttaxan varje dag i månaden
Jo nu handlar det mer om att man på kontinenten blev beroende av en galen diktators fossilgas för att lägga ner kärnkraft. Det gick inte så bra och har kostat oss en förmögenhet!returen skrev:
snacka om att vi behöver mer balanskraft i form av gasturbiner
som tur är verkningsgraden Wp bara 11%
och ingen produktion vintermånaderna
Ett jättebra exempel på att EU inte vet vad de håller på med utan bara tycker helt populistiskt
klimatpåverkan i tillverkning och transporter överstiger med råge miljönyttan med solel
Uppenbart är också att dessa politiker inte har någon karta utan tror att allt cirkulerar runt sydtyskland vilket troligen har fler soltimmar än Norrland
Nu säger du fel, det heter inte slump när det gäller annat än sol/vind, då heter det planerat! Det är en slump att solen går upp varje dag men planerat att man slår på värmarna i en tom tank, bara så du vet och våga inte säga annat!Mikael_L skrev:
Är du miljömupp eller!
Tänka sig? Och vad har priset med Finlands kärnreaktor att göra.Mikael_L skrev:
Vi har fler ggr än jag kan räkna fått förklarat för oss här inne att det är gaspriset son gör elen dyr.
mindre kärnkraft i Finland = dyr el i Sverige
mindre kärnkraft i Sverige = dyr el i Sverige, fast det är gasprisets fel
Hög exportkapacitet = billigare el i Sverige
Minskad exportkapacitet = inte så mycket billigare el i Sverige, sen blir allt annat dyrare också
mer kärnkraft i Sverige = inte så mycket billigare el i Sverige, men dyrt för skattebetalare
Gaspriset högt = dyr el
Gaspriset lågt = billig el
Solpaneler = billig el i Sverige
Vindkraft = billig el i Sverige
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Kondensat av denna tråd.
Redigerat:
Nu är det förvisso en revision som pågår på OL3, så den har jag varit ganska planerad får man väl anse.
Däremot brukar det bli bra mycket mer slump över vilken dag som reaktorn återstartar, även om det förvisso är planerat.
Sedan har ju särskilt OL3 utmärkt sig rätt väl med att slumpmässigt sluta mata el till elsystemet, alltsedan den dagen den gick operativt.
Jag har t.o.m fångat frekvensförändringarna pga OL3's snabbstopp flera ggr då jag råkat haft loggning igång.
Men visst klyver jag hår, vind och sol har mer variation som vi inte kan styra över.
Poängen är väl mer att det finns inget kraftslag som helt säkert alltid levererar exakt det man vill.
Däremot brukar det bli bra mycket mer slump över vilken dag som reaktorn återstartar, även om det förvisso är planerat.
Sedan har ju särskilt OL3 utmärkt sig rätt väl med att slumpmässigt sluta mata el till elsystemet, alltsedan den dagen den gick operativt.
Jag har t.o.m fångat frekvensförändringarna pga OL3's snabbstopp flera ggr då jag råkat haft loggning igång.
Men visst klyver jag hår, vind och sol har mer variation som vi inte kan styra över.
Poängen är väl mer att det finns inget kraftslag som helt säkert alltid levererar exakt det man vill.
SE4 påverkas mest av gaspriset.S Snikholt skrev:
SE1 påverkas inte alls av gaspriset.
Men SE1 påverkas kraftigt av elpriset i FI, men även SE2 och SE3, men i något mindre mån.
Du har en viss poäng, men viktigt är att se hela bilden, det som har skjutit upp de generella elpriserna sedan 2021 är förstås gaspriset, det är så klarlagt att det inte ens behöver diskuterar (en gång till).
Sen finns det förstås alltid tillfällen där annat påverkar på marginalen.
Och denna månad och nästa är en sådan, vi kommer delvis påverkas av bortfallet av OL3 (vilket betyder noll import till SE3, utan troligen mest export, samt större export mellan SE1 till FI i AC-ledningarna över Torneå älv)
Dagar med ordentligt med vind och/eller sol, är ju också tillfällen då "sanningen att gaspriset bestämmer elpriset" inte längre är sant. Utan produktionen blir så stor att gas och kol inte längre körs, under de timmarna, och därför inte trycker upp priset heller.