804 719 läst ·
22 086 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, det är knepigt med regler, alltid någon som känner sig kränkt, bli kanske bättre för de som känner så nu när den regelbaserade världsordningen avskaffas och de som skriker högst och saknar skrupler får fritt fram, vi får se.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Trams. Vi pratar inte om någon som säger ”din mamma”, vi pratar om stater som jag hävdar missbrukar sin makt för symbolpolitik. Symbolpolitik du uppenbarligen tycker är så viktig att det är ok att den i många fall är meningslös för sitt mål men kostsam för dem som utsätts för den.D djac skrev:
Att du i det därtill tror dig stå på ”rätt sida” i en kamp mellan en regelbaserad världsordning vs. trumpism är – låt oss säga underhållande.
Jo men vi ska inte ha "grönt trams" som beror på "fossilgasnojja" på kontinenten.D djac skrev:
Jag känner till flera exempel där man inte på något sätt kan räkna ihop en kalkyl för solceller på offentliga byggnader utan satsar skattenpengarna på andra energibesparande åtgårder när man bygger nytt.
Om man tar norra halvan av Sverige, Norge samt Finland så finns det ingen möjlighet att få ihop en solcellskalkyl! Klart tvivelaktigt även i södra Sverige.
"Grönt trams!"
Jag tycker absolut inte att det är meningslöst och tror att solceller plus batteri kommer att bli standard, oavsett regler eller ej, det är helt enkelt för mycket fördelar för att det inte ska bli så. Sen vet jag att en liten del har utvecklat solelsallergi och den är nog svårbotad, dags att ta fram kristallerna från 80-talet kanske.Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Vi pratar inte om någon som säger ”din mamma”, vi pratar om stater som jag hävdar missbrukar sin makt för symbolpolitik. Symbolpolitik du uppenbarligen tycker är så viktig att det är ok att den i många fall är meningslös för sitt mål men kostsam för dem som utsätts för den.
Att du i det därtill tror dig stå på ”rätt sida” i en kamp mellan en regelbaserad världsordning vs. trumpism är – låt oss säga underhållande.
Jag lutar nog naturligt åt utveckling istället för tillbakagång och styrbar förbrukning är jag ganska säker på kommer att öka kraftigt och vara en del av framtida förbättringar men att få upp paneler är åtminstone en början.
Japp, jag tror vi kan dina inövade slagord nu men du glömde den slumpade länken, -mår du bra?P paralun skrev:Jo men vi ska inte ha "grönt trams" som beror på "fossilgasnojja" på kontinenten.
Jag känner till flera exempel där man inte på något sätt kan räkna ihop en kalkyl för solceller på offentliga byggnader utan satsar skattenpengarna på andra energibesparande åtgårder när man bygger nytt.
Om man tar norra halvan av Sverige, Norge samt Finland så finns det ingen möjlighet att få ihop en solcellskalkyl! Klart tvivelaktigt även i södra Sverige.
"Grönt trams!"
Elproduktion och elnät ska byggas på ingenjörsmässiga grunder. Genomtänkta sådana.D djac skrev:Jag tycker absolut inte att det är meningslöst och tror att solceller plus batteri kommer att bli standard, oavsett regler eller ej, det är helt enkelt för mycket fördelar för att det inte ska bli så. Sen vet jag att en liten del har utvecklat solelsallergi och den är nog svårbotad, dags att ta fram kristallerna från 80-talet kanske.
Jag lutar nog naturligt åt utveckling istället för tillbakagång och styrbar förbrukning är jag ganska säker på kommer att öka kraftigt och vara en del av framtida förbättringar men att få upp paneler är åtminstone en början.
Det du hyllar här är ett exempel på motsatsen.
Men det är helt i linje med den verklighetsfrånvända idealism som du delar med många.
Jag vet inte vad som har gått snett - men det är tydligt att kunskap värderas allt lägre i dagens samhälle.
Jo sanningen gör ont och att man numera måste kalkylera alla gröna stolligheter....D djac skrev:
Nya tider!
Om man tar ett annat "grönt projekt" som Stegra så verkar det vara tvärnit nu.
https://www.affarsvarlden.se/artike...ngen-men-finansieringen-paminner-om-northvolt
Vilka dumheter som pågått men nu är det nog slut!
Ja, sen kan vi alla ta en funderare på hur det kommer att bli med den exponentiellt stora ökningen av elförbrukning i Sverige som alla skränar om. Den som många menar gör att installerad produktionseffekt i alla dess former är av godo - bygg mer, bygg snabbt, bygg billigt!! Men satsa för guds skull inte på kärnkraft, den är för dyr och farlig!P paralun skrev:
Hur väl har dessa prognoser/antaganden fallit ut historiskt?
Nej efter Northvolt så tror jag alla storståtliga projekt som SSAB/LKAB Hybrit och Stegra rasar ihop som stora gröna korthus.S Snikholt skrev:Ja, sen kan vi alla ta en funderare på hur det kommer att bli med den exponentiellt stora ökningen av elförbrukning i Sverige som alla skränar om. Den som många menar gör att installerad produktionseffekt i alla dess former är av godo - bygg mer, bygg snabbt, bygg billigt!!
Tyska Thyssenkrupp får inte ihop sin kalkyl för fossilfritt stål
https://www.energinyheter.se/20250324/32955/staljatte-bromsar-miljardprojekt-vatgasanbud-dyrt
Sen kan man inte köra det vanliga "tricket" via en grön fond....pengarna sinar i Europa.
Det finns en stor medvind för kärnkraft i Sverige idag.S Snikholt skrev:
Majoriteten vill se ny kärnkraft byggas.
Sittande regering vill se ny kärnkraft byggas.
De lockar t.o.m med enorma subventioner.
Så det du skriver här gäller ju bara en liten minoritet, som idag är enormt lätt att köra över.
Så varför byggs det inga nya reaktorer redan nu?
Du tänker att isolering, treglasfönster och solpaneler på offentliga byggnader, som alla bidrar till att minska inköpen av el, görs med tanken att nu slipper vi bygga kärnkraft? Jag tror du tolkar det helt fel faktiskt.S Snikholt skrev:Ja, sen kan vi alla ta en funderare på hur det kommer att bli med den exponentiellt stora ökningen av elförbrukning i Sverige som alla skränar om. Den som många menar gör att installerad produktionseffekt i alla dess former är av godo - bygg mer, bygg snabbt, bygg billigt!! Men satsa för guds skull inte på kärnkraft, den är för dyr och farlig!
Även om många är positiva tillkärnkraft så finns det nog ingen stor majoritet att binda upp subventioner så långt in i framtiden.
Jo sug i dig.....😉D djac skrev:
Tyska Thyssenkrupp diskuterade vi ju tidigare och omodern tysk industri som du skrev om.
https://www.energinyheter.se/20250324/32955/staljatte-bromsar-miljardprojekt-vatgasanbud-dyrt
Nya tider och man måste ha en riktig kalkyl och inga gröna drömmar som styr.
Man ska inte heller bygga kärnkraft baserat på idealism och okunskap.Mikael_L skrev:
Det finns en stor medvind för kärnkraft i Sverige idag.
Majoriteten vill se ny kärnkraft byggas.
Sittande regering vill se ny kärnkraft byggas.
De lockar t.o.m med enorma subventioner.
Så det du skriver här gäller ju bara en liten minoritet, som idag är enormt lätt att köra över.
Så varför byggs det inga nya reaktorer redan nu?
Det faller sig helt naturligt att det är betydligt mer riskfyllda projekt som kräver ett helt annat förarbete och någon form av garantier för dess varaktighet innan spadar sätts i marken, jämfört med att köpa billiga solpaneler från Kina som du kan sätta upp lite varstans utan särskild tankeverksamhet.