805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Du antingen ljuger eller har fortfarande inte förstått. EU är en marknad, inte bara på el utan på alla varor. Då kommer det att vara ett gemensamt pris. Det är inte ett problem, det är syftet med en gemensam marknad. Blir det problem med brist så slås problemet ut på hela marknaden och blir lindrigare. Ja, det medför att Sverige får högre elpriser när Tyskland får höga gaspriser.
Bekenmodellen fungerar inte. Inte ens om man accepterar att införa exportrestriktioner.
Bekenmodellen fungerar inte. Inte ens om man accepterar att införa exportrestriktioner.
Då får du driva igenom en Svexit, om du vill att Sverige ska kunna välja vad man vill anpassa sig till inom EU.K karlmb skrev:Visst är det så.
Men problemet vi fick var att det blev för mkt kablar 2021 för att det skulle bli rimliga förhållanden när 70%-regeln ska följas.
Det var droppen som gjorde att de tyska priserna började "rinna över" gränserna upp till oss i Norden väldigt ofta.
Men när jag började påpeka detta fanns det två som uppenbarligen är inblandade i tidernas största förmögenhetsöverföring, som på alla vis försökte ifrågasätta mina slutsatser .
-Vadå ökad export?
- Nordpool är bara en börs..
-Vilka äger Nordpool sa du?
-Get the facts right and we can talk.
-Hur ska det annars fungera?
-El är en färskvara och inte potatis...
-Exportrestriktion !
-EU-regler!
Numera förstår de allra flesta att det inte var en tillfällig peak på gaspriset som överraskade alla elkunder utan att den sjuka prissättningsmodellen som inte är avsedd att fungera vid såpass höga överföringskapaciteter mellan vitt skilda elområden som drabbade oss med full kraft.
Fria företagare och dess medlemmar är nu förbannade och kräver införande av Bekenmodellen som tagits fram av en erfaren elhandlare och högre position på Vattenfall bla.
Så insikterna börjar sprida sig bland dem som fått be5ala för expetomentet.
Men som jag förutspådde är vi nu inne i en mandatperiod där politikerna försöker få till ny kärnkraft och käbbel kring det och kraftkablar till Norrland, så därför lär man fortsätta att tiga ihjäl verkligheten om kablarna och bekämpa den med duktiga idioter som försöker trötta ut alla som inte går på det.
Roligt dock att man kommit lite längre i insikter i Norge nu och säger nej till ännu fler kablar.
Men det kommer väl att kallas populism av ett par höns här inne.
Norge ser till sig själva och ska bygga flera batterifabriker isf att exportera.K karlmb skrev:
Vi kan göra precis lika med att skrota HansaPowerBridge.
Men vi behöver vi mer planerbar elproduktion.
Att gå ur EU är ingen bra ide, Norge har precis samma elhandelsavtal som vi (icke EU medlem)
Återigen, hur kan du säga att gaspristaket fungerar när det aldrig varit i närheten av p testas?P paralun skrev:Nej nu är du oinformerad och att vi numera har vi ett gastaksprisavtal inom EU och det verkar fungera så att inte elpriset påverkas. Sen ser man ju tydligt nu att OL3 direkt stabiliserar läget.
Men allt förefaller hänga samman med Tysklands kolproduktion isf att "kannibalisera" på Norge samt Sverige.
Sen är jag ganska säker på att det finns ett "Rädda Sverige" bland politiker.... höga elpriser är kraftigt inflationsdrivande.
Blir som att förbjuda bensinbolagen att ta ut mer än 100kr/litern för bensin och samtidigt påstå att förbudet verkar fungera
Nej men bara avtalet i sig kan ju ha en nedkylande effekt på gasmarknaden.Z Zodde skrev:
Sen får det alla led att anstränga sig med att gasleveranser med LNG fartyg fungerar.
Nej, prissättningen på råvarumarknaderna funkar inte så att ett ”tak” många hundra procent bort har nån inverkan. Om priset mot förmodan skulle rusa upp mot taket (typ vid nuclear war) kommer du se att det inte fungerar. För HUR skulle man kunna hindra nån att betala ”för mycket” på en fri marknad?P paralun skrev:
Jo men det är ju inte en "fri marknad" längre utan en reglerad med ett pristak.Z Zodde skrev:
Britterna har dock ännu dyrare grönsaker än vad vi har och stor brist på färska grönsaker, bara som en indikation på hur det kan gå...A AndersS skrev:
Problemet är att EU varken har myndigheten eller förmågan att reglera en del av världsmarknaden så pristaket är ett spel för galleriet och det vet råvaruhandlarna.P paralun skrev:
EU kommer absolut inte subventionera gasen om priset stiger över taket.
Lite av vad jag skrev om min egen avsaknad av kompetens för ett utträde, de som röstade i UK har nog min nivå att inte kunna avgöra vilka konsekvenser det skulle få.pacman42 skrev:
Så om det inte spelar någon roll med kablarnas kapacitet - varför har vi inte exakt samma pris som Tyskland hela tiden? Idag skiljer ju sig priset i SE4 från Tyskland under samtliga 24 timmar.Z Zodde skrev:
Husägare
· Skåne
· 5 394 inlägg
Om Norden ( Sverige/Norge) hade kunnat trycka alla exportkablar fulla alltid så hade vi haft ett elpris på 35 öre/kWh i Norden utom i Danmark.K krfsm skrev:
Nu är det elhandelsbolag och staten ( moms) som är vinnare på det höga elpriserna.
Företag går i konkurs och alla blir fattigare i Sverige.
Nu va
Nu var vät taket max vad man fick erbjuda Rysslad för gas? Eller har jag missförstått?Z Zodde skrev: