805 479 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det som framförs är ju enkelt att förstå och som du beskrivet logiskt om nätbolagen vill undvika kostnader men behålla intäkterna.Mikael_L skrev:
Ev effekttariffer misstänker jag kommer justeras efterhand för att nå just de önskade målet, att lokalnät inte ska överbelastas.
Jag vet inte mer än dig här, men jag anar att jag har någon slags hum om varför man har börjat fundera på att införa detta (och redan har gjort, på en del ställen).
För i grunden verkar det ju kontraproduktivt, när vi har extremt låga elpriser så finns det ett "överskott" från vind och sol, som vore bra att det används kraftigt.
Men detta gäller ju alltså på nationell och europeisk nivå, lokalnäten har ett annat problem.
För mig vore det intressant att veta hur detta kom till, eftersom det kom från EU kan man anta att det initierat av lobbyister. Dessa kan ju varit från nätägarna men det kan också vara från tex fossilbolagen, det sammanfaller ju också med deras ambition att stoppa elektrifieringen. De här avgifterna skrämmer såklart folk och speciellt de som inte är insatta, jag kan redan höra argumentet att om man skaffar elbilen så rusar elnätsräkningen och gör det olönsamt.
Personligen hade jag föredragit en mer framåtlutad hållning och uppgraderat näten tills de blir ändamålsenliga, att på detta sättet i princip slå till utvecklingsbromsen och börja ransonera eltillgången tror jag verkligen inte gynnar samhällen.
Som sagt så har jag i ett väldigt enkelt räkneexempel visat att ekonomin inte kan vara ett reelt problem för bolagen och jag anser fortfarande att de ska ha rätt att träda från sin roll om de tycker uppgiften är övermäktig, tex skulle i mitt fall Trelleborgs energi kunna ta över EONs uppgifter och genast halvera avgifterna, alternativt göra en extrem uppgradering av nätet för samma pengar.
Intressant ordval. Evolutionära.Nötegårdsgubben skrev:
För min del får diskussioner som denna mig att ifrågasätta om jag verkligen tror att utbildningsnivån blir successivt bättre, men så inser jag att det finns normalfördelningar i alla kohorter.
Framtida generationer kommer förstås klara av att hantera sina problem de med, men att deras lösningar kommer bli revolutionära snarare än evolutionära är nog rätt osannolikt.
Darwinistisk teori ger överlevnad för den mest anpassningsbara.
Vilket just nu är individualister med kapital- de stortrivs.
Jag är varken vänster eller höger politiskt, men observerar att sammanhållningen i samhället är betydligt sämre än förr.
De flesta människor är flockdjur och mår bäst i sammanhang där omtanke och solidaritet är norm.
Sen behöver man inte sprida dystopisk dynga heller, som jag gjorde sent igår.
Jag är inte för planekonomi öht.Mikael_L skrev:
Kanske säkrast att vi förbjuder allt företagande, ägande av företag förbjuds.
Jag har hört ett rykte om att det kallas kommunism, vad det nu innebär ...
Kanske bättre att locka med lägre löner eller billigare bostäder, eller finare restauranger och kulturliv.
Det är väl bara att välja fritt vad man vill ska subventioneras för att manipulera marknad.
Då Sverige redan har Europas lägsta elpriser, så tror jag det är betydligt mer effektivt att staten står för halva lönekostnaden för de anställda som subvention ifall man vill locka dit företag.
Hatar kommunism. Vänster är närmast ett skällsord i min vokabulär…. Ändå
Att diskutera med liberalister får mig att framstå som just det 🙂
Att det kommer från EU bör inte förvåna någon som vet lite om europeiska elnät.D djac skrev:För mig vore det intressant att veta hur detta kom till, eftersom det kom från EU kan man anta att det initierat av lobbyister. Dessa kan ju varit från nätägarna men det kan också vara från tex fossilbolagen, det sammanfaller ju också med deras ambition att stoppa elektrifieringen. De här avgifterna skrämmer såklart folk och speciellt de som inte är insatta, jag kan redan höra argumentet att om man skaffar elbilen så rusar elnätsräkningen och gör det olönsamt.
Om vi i Sverige är oroliga att lokalnäten är klena för att klara framtida elbilsladdning så är det 7 resor värre i massor av länder där nere.
Ty Sverige har i jämförelse ett urstarkt elnät, enormt stor del av vår bebyggelse är byggd sedan elektrifieringen tog ordentlig fart, och hälften av landets bostäder är byggda med direktverkande el som uppvärmningskälla, men har alltmer bytt till värmepumpar av olika slag idag.
Så på massor av ställen har vi helt enkelt urstarka lokalnät, med stor överkapacitet idag.
Det var Sverige det.
Kikar vi runt i Europa är det en helt annan femma, de har inte alls bundit sig lika starkt till el, då de inte alls har haft samma resurs att bygga vattenkraft. Utan fossila bränslen har varit stommen i energisektorn, man har värmt hus och lagat mat med ved, kol, koks och gas, och gasen har tagit över huvudrollen allt efter åren har gått.
Så de har alltså kraftiga gasnät och klena elnät där nere.
Hela områden, ja hela städer och regioner finns det där ett hushåll kanske har en 10, 16 eller 20A säkring för att kunna köra lite ljus, radio, TV och sånt, medan röret med gas ger huset energi till värme, VVB, spis och ugn.
Och då är naturligtvis även lokalnätet dimensionerat för samma, och även regionnätet.
Så jag lovar er, elnätsägare i de flesta europeiska länder på kontinenten ser med stor oro på övergången till elbilar.
Men naturligtvis även på problemet att man ska helt avveckla fossil energi, som alltså fortfarande är huvudsaklig energikälla i form av gas, för hushållen och mycket industri.
Så även här är Europa det större problemet, inte Sverige.
Vi dras kanske bara med i det hela, lite onödigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det klassiska, den man känner är ok, det är den andra...J jawen skrev:
För att absolut inte vara rasist väljer du sen väldigt märkliga skrivningar.
'Nyanlända", inte nyanlända, givetvis helt utan vetskap om personen kom förra veckan, gör 20 år sen eller är född i Sverige.
"icke skidåkande land" är ett uttryck som används av folk med rasistiska åsikter, varav en stor del såklart påstår sig inte vara rasister.
Vill du inte framstå som rasist så kan det vara en poäng att välja andra sätt att uttrycka dig.
Hur kan min granne ha råd med en finare bil än jag, när jag vet att jag tjänar mer?J jawen skrev:
Hur kan min dotter ha råd att köpa X, när jag själv tycker det är alldeles för dyrt och hon är student?
Prioriteringar!
Exakt.Mikael_L skrev:
Att det kommer från EU bör inte förvåna någon som vet lite om europeiska elnät.
Om vi i Sverige är oroliga att lokalnäten är klena för att klara framtida elbilsladdning så är det 7 resor värre i massor av länder där nere.
Ty Sverige har i jämförelse ett urstarkt elnät, enormt stor del av vår bebyggelse är byggd sedan elektrifieringen tog ordentlig fart, och hälften av landets bostäder är byggda med direktverkande el som uppvärmningskälla, men har alltmer bytt till värmepumpar av olika slag idag.
Så på massor av ställen har vi helt enkelt urstarka lokalnät, med stor överkapacitet idag.
Det var Sverige det.
Kikar vi runt i Europa är det en helt annan femma, de har inte alls bundit sig lika starkt till el, då de inte alls har haft samma resurs att bygga vattenkraft. Utan fossila bränslen har varit stommen i energisektorn, man har värmt hus och lagat mat med ved, kol, koks och gas, och gasen har tagit över huvudrollen allt efter åren har gått.
Hela områden, ja hela städer och regioner finns det där ett hushåll kanske har en 10, 16 eller 20A säkring för att kunna köra lite ljus, radio, TV och sånt, medan röret med gas ger huset energi till värme, VVB, spis och ugn.
Och då är naturligtvis även lokalnätet dimensionerat för samma, och även regionnätet.
Så jag lovar er, elnätsägare i de flesta europeiska länder på kontinenten ser med stor oro på övergången till elbilar.
Men naturligtvis även på problemet att man ska helt avveckla fossil energi, som alltså fortfarande är huvudsaklig energikälla i form av gas, för hushållen och mycket industri.
Antar att det jag försökte säga var att det vi inte vet, det vet vi inte.Mikael_L skrev:
Att det kommer från EU bör inte förvåna någon som vet lite om europeiska elnät.
Det var Sverige det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 323 inlägg
De är juridiska personer och har helt sonika inte ett egenvärde såsom fysiska personer har.K karlmb skrev:
Att något så trivialt lockar fram svordomar och kommunistbeskyllningar är hysteriskt roligt.
Fast ärligt talat har jag inget att tillföra i denna fråga, jag vet egentligen för lite redan om Svenska elbolagens prissättningar, friheter, begränsningar, intäktsramar och allt sånt.D djac skrev:
Och vilka regler de har i övriga Europa har jag inte en susning om.
Jag ville bara påpeka att där nere i Europa har de en enorm uppförsbacke framför sig när de ska byta från fossil energi till något annat, detta då de har bundit sig så hårt vid det fossila i över hundra år.
Nu ska allt detta hivas överbord och ersättas av fossilfria energislag, och detta på en 10-15 år.
Frågan är alltså mycket större än vindkraft, solkraft och kärnkraft, det är hela länders infrastruktur som behöver byggas om.
Det kanske klarnar lite mer varför en del går hårt på vätgas-spåret, eller e-bränslen osv.
Och än så länge använder Sverige de fossila kraftverken i andra länder som vår energibackup.
Den dag, de timmar, vi inte producerar allt vi själva behöver så är vi glada över att danskarna eller tyskarna glatt startar en kol eller gaspanna till för vår skull.
Men de är också glada, för att under 8500 timmar varje år så skeppar vi energi till dem, så det på marginalen sänker deras energipris (vid vissa tillfällen mycket, men troligen för det mesta bara väldigt lite).
Vi hjälper dem även att nå sina klimatmål.
Samarbete har jag för mig att det heter, och brukar vara en bra grej.
Den dag, de timmar, vi inte producerar allt vi själva behöver så är vi glada över att danskarna eller tyskarna glatt startar en kol eller gaspanna till för vår skull.
Men de är också glada, för att under 8500 timmar varje år så skeppar vi energi till dem, så det på marginalen sänker deras energipris (vid vissa tillfällen mycket, men troligen för det mesta bara väldigt lite).
Vi hjälper dem även att nå sina klimatmål.
Samarbete har jag för mig att det heter, och brukar vara en bra grej.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 323 inlägg
Det hänger inte ihop grabben.Nötegårdsgubben skrev:
Antingen är ditt konto kapat eller så har du kopplat in nån chatbot.
Hejdå.
Kan du inte förklara detta för Nötegårdsgubben , jag har gett upp.Mikael_L skrev:
Till dig kanske. du kan ju vara ägare/delägare.
Löner till personal, som kanske anställs fler av, och/eller får högre löner för att det går bra (nu är ger inte vinst löner, utan löner konsumerar vinst, jag vet, men går företaget bra så kan löner och vinst öka).
Dessa vinster och löner ger skatter till staten, och de skapar inhemsk konsumtion, som ger fler människor jobb och ytterligare skatter till staten.
Ska man behöva förklara allt för dig?
Eller har jag bara misst nån gigantisk ironi?
Redigerat: