P
Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.

Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras
Kanske om man skulle skriva
"Priserna verkar inte alls bero på nedlagd kärnkraft utifrån det data jag tittat på" så finns mer fog för det som hävdas

P
"Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt." är som - tror jag - alla förstår rent hitte-på. Och även om det skulle vara sant (det är det inte) så går det inte att belägga öht.

Mulvaden skrev:
Av

Kanske om man skulle skriva
"Priserna verkar inte alls bero på nedlagd kärnkraft utifrån det data jag tittar på" det har försämrat annat, men inte elpriset." så finns mer fog för det som hävdas
Sverige har haft liknande elprisutveckling som Europa i över ett decennium. Att vi totalt skulle lösriva oss från den europeiska kopplingen om 2 nedlagda kärnkraftverk fortfarande varit i drift är ologiskt. Vi följer i stort fortfarande Europa och så lär det förbli…

• Gilla
Tthz och 4 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Sverige har haft liknande elprisutveckling som Europa i över ett decennium. Att vi totalt skulle lösriva oss från den europeiska kopplingen om 2 nedlagda kärnkraftverk fortfarande varit i drift är ologiskt. Vi följer i stort fortfarande Europa och så lär det förbli…
Ja. Det tror jag också.

Z Zodde skrev:
Fast det där är ju onödig absolutism. Redan idag så har vi inte koppling till gaspriset 100% av tiden, precis som vi inte kommer att kunna få det till 0% heller. Men för hårt prövade konsumenter finns det en vinst i att flytta det från kanske 60% till 50%. Många dagar handlar det i så fall om att man kanske får en eller två timmar extra med lågt pris, istället för högt.

K krfsm skrev:
Fast det där är ju onödig absolutism. Redan idag så har vi inte koppling till gaspriset 100% av tiden, precis som vi inte kommer att kunna få det till 0% heller. Men för hårt prövade konsumenter finns det en vinst i att flytta det från kanske 60% till 50%. Många dagar handlar det i så fall om att man kanske får en eller två timmar extra med lågt pris, istället för högt.
Gaspristaksavtalet slår igenom nu och förefaller lyckat för att inte påverka elpriset.
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu

Sen är det ju Tysklands kolkraft som stabiliserar läget. 25000MW idag...
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser energiforsk som hyggligt seriösa.
Visst kan de väl någon gång köra ner i diket, men så är det med de flesta seriösa aktörer.
Det är åtminstone inte någon foliehattsorganisation. :)
Apropå det, om man faktiskt läser deras rapport (som innehåller många belysande antaganden som de gjorde för att få det resultat de gjorde), så hittar man även lite siffror från 2021 på hur ofta det är priskoppling mellan elområden (se sidan 24).

Mulvaden skrev:
Aha. Jag får inte läsa det Mikael skriver? Bara rubriken?
Klart du får, jag menar bara att vi alla ska försöka hålla oss inom ämnet som tråden är skapad för.

G
P paralun skrev:
Gaspristaksavtalet slår igenom nu och förefaller lyckat för att inte påverka elpriset.
[länk]

Sen är det ju Tysklands kolkraft som stabiliserar läget. 25000MW idag...
[länk]
Jamen då finns ju redan lösningen på nedläggning av befintliga reaktorer på plats.

K krfsm skrev:
Timme för timme eller tom dagar kan det självklart variera våldsamt med vindkraft och flaskhalsar, snittet över tiden skiljer dock inte jättemycket...
Det verkar som ett antal här inne tror att prisrallyt från mid 2021, från gott under 50öre till många kr var en anpassning till Europanivå vilket är fel (och tror också att denna "anpassning" Inte skulle ha skett med 2 KKverk meri drift.

G OMathson skrev:
Jamen då finns ju redan lösningen på nedläggning av befintliga reaktorer på plats.
Jo men det är då Tysklands problem att förklara.....

Jag är ganska säker på att man pratat ihop sig inom EU och att det får vara ett slut på utsugningen av Norge samt Sverige och mycket höga elpriser. Men det diskuteras ju idag av samtliga EU's ministrar.
https://sverigesradio.se/artikel/brattom-for-eu-att-enas-for-att-undvika-nya-elprisrekord

Z Zodde skrev:
Timme för timme eller tom dagar kan det självklart variera våldsamt med vindkraft och flaskhalsar, snittet över tiden skiljer dock inte jättemycket...
Det verkar som ett antal här inne tror att prisrallyt från mid 2021, från gott under 50öre till många kr var en anpassning till Europanivå vilket är fel (och tror också att denna "anpassning" Inte skulle ha skett med 2 KKverk meri drift.
Fast du låter å andra sidan väldigt mycket som "det spelar ingen roll vad vi gör - det enda som spelar roll är gaspriset".

K krfsm skrev:
Fast du låter å andra sidan väldigt mycket som "det spelar ingen roll vad vi gör - det enda som spelar roll är gaspriset".
Ja, rallyt hade vi inte kunnat förhindra med mindre vi infört stränga exportrestriktioner (vilket självklart är politiskt omöjligt)
Jag tror INTE på en vardag där vi har ett elpris som väsentligen skiljer sig från Danmarks och Nordtysklands över tiden. Finns inga realistiska vägar dit.
Vi exporterar som aldrig förr utan att det påverkar inhemska priset.

L Leif i Skåne skrev:
Svängmassan i en stor generator/turbin som väger flera hundra ton upp till 1100 ton O3 och roterar med 3000 varv i minuten behövs för att kunna koppla in stora förbrukare som Volvo i Olofström eller ett pappersbruk.
Däremot Reaktiv effekt skapar man i tunga generator genom magnetiseringen i generatorn ( i princip ”försöka” höja spänningen på nätet) Den reaktiva effekten är som trycket i en vattenslang, utan tryckskillnaden så rör sig inte vatten, det är samma med elektroner i en ledare utan spänningsskillnad blir det ingen ström i kraftledningar.
jag är relativt väl bevandrad med svängmassa och reaktiv effekt, men du skrev:
...Problemet är hela tiden svängmassan och Reaktiv effekt! Därför får man starta Karlshamn Verket för att kunna föra över energi från Närke till Skåne...

som Daniel är inne på – vem skulle i så fall ha beordrat start av Karlshamnsverket? Uniper? Svenska kraftnät?

men jag undrade om du hade någon källa på att Karlshamnsverket över huvud taget har körts på grund av detta eftersom svängmassa inte behövs för att flytta energi och jag har svårt att se att reaktiv effekt i Blekinge har någon inverkan på hur man skickar likström till Skåne

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
B burger skrev:
Det är mycket som spelar in här.
jo precis, det är ju därför det är så tryggt att få serverat att ökningen utav stamnätsförlusterna från 2019 till 2020 med ca 18% var ...troligen pga nerlagda reaktorer... – alltså utav av man lagt ner Ringhals 2

när man året efter la ner Ringhals 1 steg förlusterna bara med 5% och i fjol – när vi inte la ner några reaktorer alls – steg de med 21%

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.