Z Zodde skrev:
Ja, rallyt hade vi inte kunnat förhindra med mindre vi infört stränga exportrestriktioner (vilket självklart är politiskt omöjligt)
Jag tror INTE på en vardag där vi har ett elpris som väsentligen skiljer sig från Danmarks och Nordtysklands över tiden. Finns inga realistiska vägar dit.
Vi exporterar som aldrig förr utan att det påverkar inhemska priset.
Ja, eftersom exportkapaciteten för Norge-Sverige-Finland har ökat med typ 25-30% sen början på 2021, men kraftproduktionen under tider där länder söderut behöver köra fossilkraft har inte ökat i närheten av lika mycket.

Bygger man mer kraft utan att bygga mer kablar söderut, så är det inte omöjligt. Däremot får man bygga en jävla massa vindkraft om man ska lösa det med enbart vindkraft.

G OMathson skrev:
Jamen då finns ju redan lösningen på nedläggning av befintliga reaktorer på plats.
Kollade lite mer vad EU pysslar med och man har "tjafsat" om något man kallar "pink hydrogen" där då Frankrike har sin åsikt.

"But this promotion of nuclear-powered hydrogen — also known as “pink” or “low-carbon” hydrogen — is only one part of France’s broader push to inject atomic energy into EU green policy files, in which it has so far been less successful."
https://www.politico.eu/article/france-aggressive-nuclear-energy-push-eu-industrial-plan-renewables/

Sen bjöd då Frankrikes representanter in till en kärnkraftsallians under dagens möte.
https://www.tn.se/naringsliv/26352/frankrike-vill-se-sverige-i-karnkraftsallians/
"Delar EU
Frankrike är det land som har mest kärnkraft i sin elproduktion i EU och driver, på flera fronter, på för kärnkraftens roll. Inte minst inom det lagstiftningsarbete som pågår om vilka energikällor som ska kunna subventioneras på vägen bort från beroende av rysk gas och olja samt fossila bränslen överhuvudtaget. Det ska, anser Frankrike och likasinnade, inte vara reserverat för sol och vind.

I andra lägret finns länder som Tyskland och Österrike. Tyskland är i färd med att avveckla sina sista reaktorer under våren."

Spännande fortsättning följer......

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Imorgon är det ingen rolig dag om man kollar priser SE3 vs SE4 :cry:

Z Zodde skrev:
Bedömningar eller prognoser är INTE fakta. det är där du går bort dig.
Prognoser gjorda i en annan verklighet kan självklart inte okritiskt överföras till dagssituationen
Så du kan inte använda fakta alltså.
Bara rapa upp den.

K karlmb skrev:
Så du kan inte använda fakta alltså.
Bara rapa upp den.
Va snackar du om??

Du om någon är känd för att låtsas att dina gissningar (ofta fantasifulla) skulle va nån form för fakta…

Z Zodde skrev:
Va snackar du om??

Du om någon är känd för att låtsas att dina gissningar (ofta fantasifulla) skulle va nån form för fakta…
Du pratar om prognoser när vi andra pratar om nuläget och historiken. Håll dig till ämnet

K karlmb skrev:
Du pratar om prognoser när vi andra pratar om nuläget och historiken. Håll dig till ämnet
Vilka prognoser pratar jag om?
Citera mig på vad du syftar på eller ser du i syne?

Z Zodde skrev:
Vilka prognoser pratar jag om?
Citera mig på vad du syftar på eller ser du i syne?
Min gissningar antar jag att du svamlar om.

K karlmb skrev:
Min gissningar antar jag att du svamlar om.
Dina gissningar var inga prognoser utan helt enkel faktafel. (Att gaspriset nu var nere på nivåer vi såg innan Ukraina oroligheterna började. )

G GA Anderson skrev:
Imorgon är det ingen rolig dag om man kollar priser SE3 vs SE4 :cry:
Det är en av de där dagarna där det å ena sidan är väldigt bra att vi har vindkraft i Norrland också (svensk vindkraft producerar i skrivande stund 6,7 GW medan dansk vindkraft producerar 0,15 GW), men å andra sidan att det faktiskt spelar roll var kraftverk är placerade.

K krfsm skrev:
Det är en av de där dagarna där det å ena sidan är väldigt bra att vi har vindkraft i Norrland också (svensk vindkraft producerar i skrivande stund 6,7 GW medan dansk vindkraft producerar 0,15 GW), men å andra sidan att det faktiskt spelar roll var kraftverk är placerade.
Tyskland tuffar vidare med cirkus 25000MW skitig kolproduktion eftersom det blåser dåligt, Tyskland/Danmark
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

Gaspriserna är under kontroll efter att EU's avtal nu förefaller fungera.

Så på det stora hela så ser det väl ganska ok ut. (förutom för Moder Jord)
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Mikael_L
K krfsm skrev:
Detta dygn följer SE4 i stort kontinentens elpriser (danmark osv), inget förvånande eller ovanligt, det är ju för det mesta så.
Men SE3 blir däremot ganska frikopplat, och får rejält lägre elpriser de flesta timmarna, detta torde bero på att kapaciteten i snitt 4 blir full, så det blir en prisskillnad därför.
Men under höglasttimme kl 07-09 så sugs vi med, inte riktigt hela vägen dock.
Det borde ju betyda att under höglasttimmarna här så blir snitt 4 inte lika tokfullt, Varför?
Använder SE3 såpass mycket mer el då, att det inte finns att exportera till SE4?

Sydnorge verkar ju i princip klara av att exportera ungefär lika mycket som de kan producera (troligen pga relativt lågt behov i Norge), vilket leder till låg export från Sverige till Norge. Och eftersom SE3 inte behöver "importera" (exportera mindre än vad snittet till SE4 kan bära) för att klara topparna annat än under ett fåtal timmar på morgonen (innan solen hinner värma upp luften ute) så blir dessa timmar på morgonen. Och eftersom man bottnar överföringen från SE3 till SE4 så sprider sig inte priserna från kontinenten till SE3. Notera också att Finland har låga priser.

pacman42 pacman42 skrev:
Sydnorge verkar ju i princip klara av att exportera ungefär lika mycket som de kan producera (troligen pga relativt lågt behov i Norge), vilket leder till låg export från Sverige till Norge. Och eftersom SE3 inte behöver "importera" (exportera mindre än vad snittet till SE4 kan bära) för att klara topparna annat än under ett fåtal timmar på morgonen (innan solen hinner värma upp luften ute) så blir dessa timmar på morgonen. Och eftersom man bottnar överföringen från SE3 till SE4 så sprider sig inte priserna från kontinenten till SE3. Notera också att Finland har låga priser.
Sen ser det ut som att NordLink fortfarande är begränsad.
https://www.montelnews.com/se/news/1446112/nordlink-capacity-cut-due-to-unprecedented-flow-reversal
Men det är ju Tyskland som täcker det "svarta energihålet" mha 25000MW kolkraft.

Mikael_L
Det här är alltså kanske en dag där priset i SE3 troligen skulle varit lite bättre ifall en till ringhalsreaktor tuffade på, åtminstone vissa timmar?
Men SE4 hade inte fått någon som helst hjälp av fler reaktorer i Ringhals?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.