804 697 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det stämmer inte:Mikael_L skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nja, dålig tajming där Tysk bilindustri har storsatsat och bränt tusentals miljarder på elbilstillverkning som nu riskerar att läggas i malpåse.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Och tja ...D Dilato skrev:Det tyska stålet verkar gå samma öde till mötes
"The entire German steel industry is currently fighting for its survival and its future," said the German Steel Federation's managing director, Kerstin Maria Rippel.
She blamed the problems on excessively high energy costs in Germany and unfairly subsidized competing products from China, which together are threatening to choke German companies.
[länk]
Malmbaserad ståltillverkning har sina energikostnader till 90% i stenkol/koks.
Och nu tror jag att jag var blygsam faktiskt, t.ex. SSAB i Luleå tror jag faktiskt slutar på ett överskott av el, när all koksgas, masugnsgas och LD-gas här bränts hos Lukab och producerat el och fjärrvärme.
Dvs, stålverket drar nog mindre el än vad man får ut el av restprodukterna.
Men detta gäller malmbaserad ståltillverkning, när man tillverkar stål av stålskrot i ljusbågsugnar, så går det knappt åt något kol, men massor av el.
Men av bilder från t.ex. tyska Ruhr-området så har jag sett en massa masugnar, så de har nog massor av malmbaserad ståltillverkning där.
Summerar på ett bra sätt varför jag anser att det privata ska hållas borta från vården, i alla fall den allmänna.D daVinci skrev:
Ja precis, men med samma problem som många andra gamla tillverkare, de har bara tagit befintliga fossilbilsplattformar och pressat in lite batterier och en elmotor.Boilerplate4U skrev:
De hade nog inte tid med något annat för att inte halka efter lite mer vakna, snabba och innovativa konkurrenter.
Är det inte samma med Volvo?
Jag anser att man ska läsa sådana här artiklar med stor skepsis.Boilerplate4U skrev:
Ofta är grunden baserad på något lobbying-liknande, journalister idag är inte så vassa på att göra ett grundligt jobb, utan tar ofta den enkla vägen och skriver om något som någon annan skrivit som i sin tur har skrivit om något osv.
En del av det där var förövrigt bakom betalvägg för mig, men jag skulle knappast orka läsa genom det ändå, för nu måste jag gå och lägga mig för att orka en tuff dag imorgon.
I en rationell värld med gemensam ekonomi (EU) skulle man då lägga tyska stålet i malpåse och satsa på den Svenska tills förutsättningarna (priset på el) för tysk produktion förbättras kan man tycka?Mikael_L skrev:
Och tja ...
Malmbaserad ståltillverkning har sina energikostnader till 90% i stenkol/koks.
Och nu tror jag att jag var blygsam faktiskt, t.ex. SSAB i Luleå tror jag faktiskt slutar på ett överskott av el, när all koksgas, masugnsgas och LD-gas här bränts hos Lukab och producerat el och fjärrvärme.
Dvs, stålverket drar nog mindre el än vad man får ut el av restprodukterna.
Men detta gäller malmbaserad ståltillverkning, när man tillverkar stål av stålskrot i ljusbågsugnar, så går det knappt åt något kol, men massor av el.
Men av bilder från t.ex. tyska Ruhr-området så har jag sett en massa masugnar, så de har nog massor av malmbaserad ståltillverkning där.
Yup och just Thyssenkrupp har då varit en av de mest drivande för fossilfritt stålD Dilato skrev:Det tyska stålet verkar gå samma öde till mötes
"The entire German steel industry is currently fighting for its survival and its future," said the German Steel Federation's managing director, Kerstin Maria Rippel.
She blamed the problems on excessively high energy costs in Germany and unfairly subsidized competing products from China, which together are threatening to choke German companies.
[länk]
5000 jobb ryker och 6000 jobb förvandlas till inhyrd personal.
https://edition.cnn.com/2024/11/25/business/thyssenkrupp-steel-germany-layoffs/index.html
Jo men nu flyttar säkert även de svenska stålverken till Kina, kvar blir utskeppningshamnen i Narvik för järnmalmen. Bra jobbat i Europa!D Dilato skrev:
Du har ingen aning.Mikael_L skrev:
Ja precis, men med samma problem som många andra gamla tillverkare, de har bara tagit befintliga fossilbilsplattformar och pressat in lite batterier och en elmotor.
De hade nog inte tid med något annat för att inte halka efter lite mer vakna, snabba och innovativa konkurrenter.
Är det inte samma med Volvo?
Tja, alltså ljusbågsugnar i Sverige och masugnar i Tyskland (då Sverige och Tyskland antagligen har samma pris på kol, Sverige kanske något högre pga fraktkostnader).D Dilato skrev:
Jo så är det ju, det finns ju orsaker till att Sverige inte längre syr kläder i någon större utsträckning, och inte heller svetsar ihop stora båtar, det är sånt som har flyttat till ställen där de gör detta bättre och billigare, men vi istället säljer mer dataspel, avancerade stålprodukter (Sandvik, t.ex) och andra high-tech produkter där vi lyckas vara bättre.
Världen har gått i denna riktning i över 50 år nu, det syns inget slut på detta.
Men på sikt ska väl all malm/kol-baserad ståltillverkning bort, och ersättas med malm/vätgas-ståltillverkning.
Vem ska köra då?
Kanske Norge, som har en hel del aluminiumproduktion i kraft av egen stor elproduktion.
Men det rimmar dock illa med alla kablar som Norge har till andra länder idag.
Jaja, nu orkar jag inte tänka på detta mer. Det är i den diffusa framtiden, där vi inte vet mer om än att det troligen blir annorlunda i alla fall, som framtiden alltid har blivit.