P paralun skrev:
Jo nu handlade det från början om just Mälarenergi och deras kvv samt tomma berglager i Västerås.
Nej, det du citerade var det jag som skrev. Och jag skrev om andra ställen.
Nu har du misslyckats kapitalt med att läsa enkla meningar två ggr. Tom efter att ha blivit uppmärksammad på att du läser 180 grader fel.

Du bör begrunda att du har så extremt urusel läsförståelse. Och fundera på vad som går att göra åt den saken.

Alla kan se detta. Och betraktar därmed det du skriver som 100% svammel. Om du inte vill ha det så behöver du göra något år den obefintliga läsförståelsen.

D daVinci skrev:
Inte om buden ligger högre, vilket de rimligen gör för ny dyrare elproduktion.
Du vill fortfarande inte stänga av ditt kärnkraftverk även om det var jävligt dyrt att bygga. Likaså är det bättre att få sälja elen din havsvindpark producerar än att inte få sälja alls.

Buden ligger bara högre om du har höga rörliga kostnader. Så bygger du gaskraftverk så sänker de sällan priset. Dvs bara i de undantagsfallen där priset är skyhögt.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Du får visa hur den sk 70%-regeln har den minsta lilla betydelse. Jag tror inte någon annan människa begriper det. Och jag tvivlar på att du begriper det själv. Men du får väl visa att jag har fel. Ja, alltså visa med fakta och logik. Påståenden är värdelösa.
Der har förklarats i många inlägg i tråden hur kabelkapacitet mot områden med högre pris än här hemma leder till att det högre priset spiller över till svenska elområden.
Inte bara av mig. Så du får nog läsa på lite.
Det är ju själva problemet.
Hur menar du själv att vi kan påverkas av tyskt elpris om det inte är via kablarna?

Det har även gjorts många försök att försökt att förklara för dig att möjligheten att begränsa kapaciteten över en elområdesgräns med 30% inte gäller för att manipulera priset. Det är för att hantera interna flaskhalsar.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, det du citerade var det jag som skrev. Och jag skrev om andra ställen.
Nu har du misslyckats kapitalt med att läsa enkla meningar två ggr. Tom efter att ha blivit uppmärksammad på att du läser 180 grader fel.

Du bör begrunda att du har så extremt urusel läsförståelse. Och fundera på vad som går att göra åt den saken.

Alla kan se detta. Och betraktar därmed det du skriver som 100% svammel. Om du inte vill ha det så behöver du göra något år den obefintliga läsförståelsen.
Diskuterar du med dig själv?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
citat

”Alla vill ha el, men ingen vill ha kärnkraft”​

Men egentligen är det typ tvärtom.
Alla har el, och massor med människor vill ha kärnkraft.
Kanske billigare att vi bygger ett skenmål som folk kan dyrka, en betongkub bara, sen kan vi fortsätta producera elen på billigaste sätt?

• Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Denna text kommer från Facebook Bränsleupproret.
@johan Deverén

Det finns ett litet missförstånd om 70% regeln från EU. Det är inte 70% av vår produktion som måste vara tillgänglig för export. Det är 70% av export-kablarnas max kapacitet som måste kunna fyllas.

Sverige har en total överförings kapacitet på ca 5500 MWh till andra EU länder. Det betyder att vi är förpliktade att minst leverera ca 3850 MWh om det begärs från alla länder på samma gång.

Just i skrivande stund så exporterar vi ca 5300 MWh. Så det tröskelvärdet är inte så svårt att uppnå för Sveriges del

L Leif i Skåne skrev:
Det finns ett litet missförstånd om 70% regeln från EU. Det är inte 70% av vår produktion som måste vara tillgänglig för export. Det är 70% av export-kablarnas max kapacitet som måste kunna fyllas.
Det tror jag i min vildaste fantasi ingen öht har påstått.

Just det missförståndet brukar gå ganska fort att förklara när det dyker upp här. Även om det var något utmanande att förklara för vissa.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Denna text kommer från Facebook Bränsleupproret.
@johan Deverén

Sverige har en total överförings kapacitet på ca 5500 MWh till andra EU länder. Det betyder att vi är förpliktade att minst leverera ca 3850 MWh om det begärs från alla länder på samma gång.

Just i skrivande stund så exporterar vi ca 5300 MWh. Så det tröskelvärdet är inte så svårt att uppnå för Sveriges del
Det stämmer i vilket fall inte.
(Men något korn av rätt finns det i resonemanget, även om det inte var speciellt korrekt).

Sen har Sverige en överföringskapacitet på 10590 MW till utlandet, inte 5500MW, om nu inte Aurora-line är klar, för då är det ännu mer idag.
Så det kommer aldrig bli lätt att fylla precis all kapacitet.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-aen-nagonsin.481983/page-12#post-5138111

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
om nu inte Aurora-line är klar, för då är det ännu mer idag.
Kollade lite.
Projektet sägs ligga i fas fortfarande (för två månader sen), det startade för ett knappt år sedan och är tänkt att vara klart i slutet av 2025.

Så nej, den förbindelsen är inte klar än.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
citat

”Alla vill ha el, men ingen vill ha kärnkraft”​

Men egentligen är det typ tvärtom.
Alla har el, och massor med människor vill ha kärnkraft.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kollade lite.
Projektet sägs ligga i fas fortfarande (för två månader sen), det startade för ett knappt år sedan och är tänkt att vara klart i slutet av 2025.

Så nej, den förbindelsen är inte klar än.
Kommer den påverka priset? Ännu större svångningar upp/ned?

Mikael_L
S Snikhol skrev:
Kommer den påverka priset? Ännu större svångningar upp/ned?
Rätt marginellt tror jag.
Men SE1 har eventuellt att se fram emot lite högre elpriser ibland.
Men visst, de kan även få lägre elpriser ibland.
SE1 får ju en tätare koppling mot FI.

Skulle de två projekten Hybrit och H2GS varit up'n'running i Norrbotten skulle nog SE1 ha högre elpriser generellt, och då skulle denna nya förbindelse antagligen ofta sänka priset lite (och skapa en större exportmöjlighet åt Finland).

Aurora-line är alltså en förbindelse uppe i norr, över till norra Finland.
Den kommer gå mellan Messaure i norra Sverige till Pyhänselkä utanför Uleåborg i Finland.
Och kommer antagligen ha något runt 800-900 MW kapacitet.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Der har förklarats i många inlägg i tråden hur kabelkapacitet mot områden med högre pris än här hemma leder till att det högre priset spiller över till svenska elområden.
Ja, men varför skriver du det???
Det är goddag yxskaft.

Du skulle visa varför ingen vill bygga kkv pga 70% regeln.

Det är helt tomt på det i ditt "svar".

Ingen fakta.
Ingen logik.
Helt tomt.

Varför skriver du sådant som du inte kan visa giltigheten för?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det tror jag i min vildaste fantasi ingen öht har påstått.
Finns dock mycket konstiga fantasier om "70%-regeln". Och jag har nog läst sådant som iaf påminner om föreställningar om export-tvång. Dvs elen som skulle gått till svenskar går till utlänningar. Att alla svenskar hela tiden får den el dom förbrukar är inget som de här personerna ser falsifierar deras fantasier.

Sedan har vi alla de som hänvisar till regeln som något negativt men aldrig kan förklara vad dom tror regeln innebär. Det är bara ett slagord som används.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.