805 051 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag har aldrig sett någon enkel och tydlig förklaring av 70%-regeln, vad och var den gäller, hur den påverkar handeln/marknaden, och exportkapaciteten.
(Sen verkar ju inte EU och Sverige vara överens heller, men grundprincipen borde väl gå att förklara?).
Det kan ju tänkas att jag missat något inlägg, så det går bra att hänvisa till tidigare välskrivna inlägg.
Seså alla duktiga skribenter.
Upp till bevis!!
P.S. Inte för min skull. (Jag tror ju jag har förstått. Men om jag skulle försöka förklara kommer väl mitt inlägg att hackad sönder till pulver, så endast lite digitalt damm återstår).
(Sen verkar ju inte EU och Sverige vara överens heller, men grundprincipen borde väl gå att förklara?).
Det kan ju tänkas att jag missat något inlägg, så det går bra att hänvisa till tidigare välskrivna inlägg.
Upp till bevis!!
P.S. Inte för min skull. (Jag tror ju jag har förstått. Men om jag skulle försöka förklara kommer väl mitt inlägg att hackad sönder till pulver, så endast lite digitalt damm återstår).
Jo tjena...D daVinci skrev:
Svara du på vad du tror är anledningen till att Tysklands elpriser ofta är våra då.
Är det bara tillfälligheter?
En del tror ju tex att det beror på import av dyr gas- och koll-el...
Ser fram emot ditt svar.
70% av kablars kapacitet över gränserna i norra Europas gemensamma elområde, ska hållas tillgängliga för import/export ifall någon elhandlare begär det.blackarrow skrev:
Jag har aldrig sett någon enkel och tydlig förklaring av 70%-regeln, vad och var den gäller, hur den påverkar handeln/marknaden, och exportkapaciteten.
Upp till bevis!!
Frågor på det?
Sverige har haft låga ”tysk-priser” sen 2012.K karlmb skrev:
(Vad tror du det berodde på?)
2021, då oroligheterna i Ryssland drabbade marknaden på allvar frånkopplades priset i å med att de tyska priserna rusade mycket mer än SE4
Att strypa med 30% är inte någon typ av normaltillstånd som Karlmb tycks tro. Utan en möjlighet att ta till om det finns interna flaskhalsar i elnätet.K karlmb skrev:
Jag tycker det är en helt berättigad fråga, och att det finns en hel del frågor kring det här som man kan ställa sig, såsom:blackarrow skrev:
Upp till bevis!!
- Är det mellan elområden, länder eller enskilda kablar?
- Hur fungerar det här med flödesbaserat? Vad räknas som max kapacitet?
- Över vilka tidsperioder mäter man?
- Vad händer om man inte når upp till det?
- Får någon fan för det om man inte når målet?
- Även om det inte är ens eget fel? (Loopflöden, t.ex.)
- Är det förresten ett mål eller ett krav? Och om det är ett mål, när ska det vara nått?
Och här är senaste uppföljningen av hur det går.
Ja, alltså det finns ett regelverk där 70%-regeln stipuleras. Jag har naturligtvis läst det.
Men det är väldigt flummigt. Måste vara avsiktligen som man skrivit det så otydligt som man gjort. Något oklart varför. Jag tvivlar ju på att de som författat texten är så extremt förvirrade.
Men i Sverige har man gjort sin egen tolkning.
Här är SvK's skrivning https://www.svk.se/contentassets/de...ar_acers-uppfoljning-av-70-procentsregeln.pdf
Nu gällde det inte nätet längre, utan plötsligt kapaciteten mellan elområden.
SvK får alltså strypa bort 30% av kapaciteten ur ett elområde lite godtyckligt. Men inte mer.
Men det är bara läsa igenom SvK-texten så har alla i tråden iaf en grunduppfattning och behöver inte svamla hejdlöst.
Men här blir det iaf väldigt konkret.
Men det är väldigt flummigt. Måste vara avsiktligen som man skrivit det så otydligt som man gjort. Något oklart varför. Jag tvivlar ju på att de som författat texten är så extremt förvirrade.
Här är SvK's skrivning https://www.svk.se/contentassets/de...ar_acers-uppfoljning-av-70-procentsregeln.pdf
Detta är första meningen. Så långt ser det ju bra ut. Och det är ungefär så det står i ACER-texten också.
Detta är andra meningen. Notera att man redan här avvikit från första.
SvK får alltså strypa bort 30% av kapaciteten ur ett elområde lite godtyckligt. Men inte mer.
Och tredje meningen är då en motivation till regeln. Dvs staterna får inte obstruera handel mellan elområden.
I fjärde meningen säger dom det som alla som tittat på regeltexten ser. Dvs det är väldigt flummigt.
Men det är bara läsa igenom SvK-texten så har alla i tråden iaf en grunduppfattning och behöver inte svamla hejdlöst.
Längre ned så kommer SvK med ett ytterligare förtydligande. Och det stämmer ju inte riktigt med vad som skrivits i början på dokumentet. Nu är det helt plötsligt 70% av en enskild sladd.
Inte för att jag gillar det, men vad är egentligen oklart? Hur skulle det inte kunna vara 70% igenom (alla) enskilda sladdar? Tänkte du att det skulle vara 70% av sladdarna?D daVinci skrev:Ja, alltså det finns ett regelverk där 70%-regeln stipuleras. Jag har naturligtvis läst det.
Här är SvK's skrivning [länk]
Detta är första meningen. Så långt ser det ju bra ut. Och det är ungefär så det står i ACER-texten också.
Detta är andra meningen. Notera att man redan här avvikit från första.
Och tredje meningen är då en motivation till regeln. Dvs staterna får inte obstruera handel mellan elområden.
I fjärde meningen säger dom det som alla som tittat på regeltexten ser. Dvs det är väldigt flummigt.
Längre ned så kommer SvK med ett ytterligare förtydligande. Och det stämmer ju inte riktigt med vad som skrivits i början på dokumentet. Nu är det helt plötsligt 70% av en enskild sladd.
Det finns de som påstår att SVK inte kan strypa bort 30% heller och begränsa exporten.
Men jag har inte sett att vi ligger på 100% när elpriset i SE4 är högt, utan just på 70%, har jag missat något?
Om vi inte ligger på 100%, utan 70%, hur brukar SVK motivera det mot ACER?
När elpriset är högt så är (ofta) belastningen också hög och då begränsar vi av stabilitetsskäl. Det är då vi förr gärna skulle ha helt tagit bort exporten för att behålla ett lågt pris. Nu ligger vi oss på miniminivå 70%.K karlmb skrev:
När belastningen är lägre så släpper vi på 100%.
Det är väl det omtalade öst-väst flödet som ställer till det gissar jag.
Jag och vi är då tvugna och ACER avslog SvKs begäran om att få gå under 70% i SE3, väst-öst.Q qvirre skrev:
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...70-procentsregeln-for-det-ost-vastliga-flodet
Detaljer
https://www.acer.europa.eu/sites/de...for a derogation from the 70% requirement.pdf
Och det är alltså precis just därför 70%-regeln drar upp vårt elpris.Q qvirre skrev:
Eller håller ner det, om man vänder på det. Om man inte tillåtits begränsa flödet med 30% skulle alla interna begränsningar behöva hanteras med ett högt pris.
Hycklarna i Tyskland ska ju ha sin el vía NordlInk. 1400MW, Norge och skälen som SvK gav var då nedlöggningen R1 samt R2 och just NordLink.D Daniel 109 skrev:
Det tyska storhyckleriet var då för att kunna lägga ner Emsland kkv.
Stendum grön-röd energiekvation!
"
(c) a higher flow of energy from east to west (‘East-West flow’), compared to historical
flows, has created a new congestion in the Swedish grid. This affects the following
oriented bidding zone borders: SE3-NO1, SE3-DK1, SE2-SE3, SE3-SE4 and FI-
SE3. Svk lists the following main reasons for inducing the East-West flow:
i. two reactors in the Ringhals nuclear power plant7 were taken out of operation
in December 2019 and December 2020 respectively;
ii. at the end of 2020, the NordLink interconnector - a new interconnector
between Norway and Germany (NO2-DE/LU) - became operational;"
https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/documents/Individual Decisions/ACER Decision 17-2022 on Svenska kraftnät’s request for a derogation from the 70% requirement.pdf
Dumt var det inte- men arkitekterna var förstås ett antal större elhandlare och producenter i området som skissade upp tidernas största förmögenhetsöverföring, i skuggan av lite geopolitisk turbulens och pandemi.P paralun skrev:Hycklarna i Tyskland ska ju ha sin el vía NordlInk. 1400MW, Norge och skälen som SvK gav var då nedlöggningen R1 samt R2 och just NordLink.
Det tyska storhyckleriet var då för att kunna lägga ner Emsland kkv.
Stendum grön-röd energiekvation!
"
(c) a higher flow of energy from east to west (‘East-West flow’), compared to historical
flows, has created a new congestion in the Swedish grid. This affects the following
oriented bidding zone borders: SE3-NO1, SE3-DK1, SE2-SE3, SE3-SE4 and FI-
SE3. Svk lists the following main reasons for inducing the East-West flow:
i. two reactors in the Ringhals nuclear power plant7 were taken out of operation
in December 2019 and December 2020 respectively;
ii. at the end of 2020, the NordLink interconnector - a new interconnector
between Norway and Germany (NO2-DE/LU) - became operational;"
[länk] Decisions/ACER Decision 17-2022 on Svenska kraftnät’s request for a derogation from the 70% requirement.pdf