P paralun skrev:
Jovisst men i just MP är det då en hög andel med en högre utbildning.
Sen har då även Magda en högre utbildning.
Förstår inte din poäng med deras eventuella utbildningsnivå. Eller menar du att ifall man t.ex. spenderat några år på universitetet och studerat filmvetenskap så är man p.g.a. det bättre lämpad att styra landet?

Förr i tiden kanske det fanns någon koppling mellan IQ och utbildningsnivå, men den är sedan länge borta. Nu verkar ju färska studenter ofta sakna grundläggande läsförståelse.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu verkar ju färska studenter ofta sakna grundläggande läsförståelse.
Absolut inte på högre teoretiska utbildningsnivåer, var har du fått det ifrån?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vid nollpris eller negativt kostar det inte mkt att stänga av vind- och vattenkraften. Det kan inte kk-göra.
Moderna kraftverk kan sänka ungefär 50% på en daglig bas om det behövs, och det gör man ju om det är värt det. Det kan t.ex. nämnas att OL3 numera ingår i nedregleringsmarknaden i Finland.
K karlmb skrev:
KK å sin sida kräver (subventionerade) kablar mot kontinenten för att kunna exportera 24/7.
Varför skulle det här vara ett större problem än motsvarande vindkraftpark? Om vindkraftparken producerar max så är det uppenbart ekvivalent mellan KK och vind. Om vindkraftparken inte producerar max så gör inte andra parker det heller, och då finns det mer utrymme kvar i kablarna.

Som bonus kan kärnkraftverket placeras där behovet är större, så man inte behöver bygga lika mycket kabel.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Absolut inte på högre teoretiska utbildningsnivåer, var har du fått det ifrån?
Finns lite här: Tyvärr betalsida. https://www.hd.se/2024-11-11/skanska-toppstudenter-kan-inte-lasa-bocker-orkar-inte/

Annars skrevs det rätt mycket om detta för några veckor sedan så det går säkert att hitta om du söker lite.

Verkade blanda annat gälla arkitekturstudenter som väl åtminstone tidigare krävde ganska bra betyg för att komma in på. Även litteraturvetenskap verkar drabbat, lite komiskt att söka dit ifall man har svårt med läsandet.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns lite här: Tyvärr betalsida. [länk]

Annars skrevs det rätt mycket om detta för några veckor sedan så det går säkert att hitta om du söker lite.

Verkade blanda annat gälla arkitekturstudenter som väl åtminstone tidigare krävde ganska bra betyg för att komma in på. Även litteraturvetenskap verkar drabbat, lite komiskt att söka dit ifall man har svårt med läsandet.

10 högskolelärare i Skåne är intervjuade. Studenter orkar inte läsa långa böcker (latskap?)

Hur kan du få ovanstående till att studenter OFTA saknar GRUNDLÄGGANDE LÄSFÖRSTÅELSE?

Gör du samma grova å felaktiga generaliseringar elswhere också?

• Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
[OT]
Det var mina högre studier som sabbade mitt bokläsande.
Innan läste jag enormt mycket böcker, under studietiden blev det fullt tillräckligt med att läsa kurslitteratur, så jag läste knappt något annat i 5 år.
Och efter det har mitt vanliga bokläsande aldrig reparerat sig riktigt.
Jag vet att många andra delar detta öde.
[/OT]

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[OT]
Det var mina högre studier som sabbade mitt bokläsande.
Innan läste jag enormt mycket böcker, under studietiden blev det fullt tillräckligt med att läsa kurslitteratur, så jag läste knappt något annat i 5 år.
Och efter det har mitt vanliga bokläsande aldrig reparerat sig riktigt.
Jag vet att många andra delar detta öde.
[/OT]
Så nu saknar du grundläggande läsförståelse 🤣🤣

Skämt åsido, efter studietiden försvann för egen del intresset för skönlitteratur. Däremot har intresset för (själv) biografier tagit sig upp.

Läser mycket på IPAD å det funkar fint.

K krfsm skrev:
Moderna kraftverk kan sänka ungefär 50% på en daglig bas om det behövs, och det gör man ju om det är värt det. Det kan t.ex. nämnas att OL3 numera ingår i nedregleringsmarknaden i Finland.
Tekniskt kanske de tom kan sänka till 0. Men de vill ju inte av ekonomiska skäl. Det verkar vara en rättighet att pumpa ut el oavsett marknadsläget.

K karlmb skrev:
Tekniskt kanske de tom kan sänka till 0. Men de vill ju inte av ekonomiska skäl. Det verkar vara en rättighet att pumpa ut el oavsett marknadsläget.
I praktiken brukar det finnas en undre gräns någonstans mellan 25 och 40%, om man inte vill ta ett stillestånd med en längre återstart. Men jag ser det inte som mer problematiskt än vindkraftparker som inte alls har någon nedreglering, fastän det är billigt att genomföra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Så nu saknar du grundläggande läsförståelse 🤣🤣

Skämt åsido, efter studietiden försvann för egen del intresset för skönlitteratur. Däremot har intresset för (själv) biografier tagit sig upp.

Läser mycket på IPAD å det funkar fint.
Det spelar ju faktiskt ingen roll vad man läser, att man läser är det viktigaste, läsning påverkar till och med den fysiska hälsan positivt och det har inga kända negativa biverkningar!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
I praktiken brukar det finnas en undre gräns någonstans mellan 25 och 40%, om man inte vill ta ett stillestånd med en längre återstart. Men jag ser det inte som mer problematiskt än vindkraftparker som inte alls har någon nedreglering, fastän det är billigt att genomföra.
Absolut. Bara att lagstifta om!

K karlmb skrev:
Nja, det fungerar inte att drifta kärnkraft vid låga effekter. Så då får man stänga av i stället.

Den är inte sjuk, det är du som har mycket svårt att förstå hur den fungerar.

S
D Daniel 109 skrev:
Den är inte sjuk, det är du som har mycket svårt att förstå hur den fungerar.
Den är ofördelaktig för Sverige och svenskar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.