804 664 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Och du tycker förstås att vi ska vara hela Tysklands elleverantör förstår jag. Är det nåt mer vi ska skicka dit? All mat kanske, varför inte allt rent vatten? Och vi borde väl absolut kunna ställa upp och hjälpa Ruhrområdet med alla deras CO2-utsläpp? Sånt är vi ju bra på. Vi kan väl bygga rakt av precis motsvarande CCS-anläggningar som vad de släpper ut i hela Tyskland? Vi har ju tillräckligt med el för det. Så slipper vi skicka iväg den igenom de alltför dig för klena kablarna under Österjön!Nötegårdsgubben skrev:
Vill vi exempelvis inte vara energileverantör till hela Tyskland är det sannolikt pga. något annat än stt vi egentligen har något emot att sälja el till tyskar. Kanske tycker vi att förfulningen, störningen och riskerna som nya kraftverk skulle skapa inte är värt vad vi får betalt. Ja, då är det inte längre en fråga om arbitrage, utan externaliteter.
Blir du nöjd då? Varför inte sälja hälften av alla våra sjöar när vi ändå håller på, de älskar insjöar i Tyskland eftersom de typ har 3 hela landet och vi har ju ett enormt överflöd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Jag gissar att det är nedanstående du svarar på och inte det du citerade, även om ingetdera iofs. passar jättebra på det du menar att jag säger.K karlmb skrev:
Jag har inget problem med att säga det till någon, inklusive de som får sagda subventioner. Ibland kostar det att ha principer och man får en diskussion med någon som hårdnackat försvarar sina privilegier, andra gånger kan man enas om att det finns andra problem som skulle kunna åtgärdas för att företagandet skulle ha rimliga villkor, som energiskatten.Nötegårdsgubben skrev:
inom Sverige är det därtill så att det är många fler som betalar för obalansen än som har nytta av den. Så pratar vi med hela verkstadsindustrin hittar vi rimligtvis betydligt fler som skadas av dagens flaskhalsar än som gynnas av dem.
Och som su ser klarar jag normalt av att säga sånt här utan att kalla folk kommunister. Om de ändå känner att de nog är det och mer tilltalas av Nooshi Dadgostars rosa moln än det jag säger så får det väl vara så. Man får tycka vad man vill.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Då förstår du tyvärr ganska dåligt. Vi har genom åren varit ganska duktiga på att förse Danmark med baskraft, men hela Tyskland vore nog en för stor munsbit.K karlmb skrev:
Det är redan svårt att få tillstånd för nya elledningar, så att leda ner kraft för ytterligare 100 miljoner människor till och genom Skåne ser jag som helt orealistiskt.
Jag tror också att kärnkraftsmotståndet är så pass starkt att en utbyggnad med ett hundratal reaktorer för att kraftförsörja Tyskland inte skulle ha demokratisk acceptans.
Om vi kom igång med ett större kärnkraftsprogram nu och hade 50 % överproduktion 2035 skulle jag iofs. tycka att det vore mycket bättre om vi kunde exportera denna än inte, men jag tror varken vi kommer vara så snabba eller ha ett så omfattande nytt kärnkraftsprogram.
Så nej, det tycker jag inte. Men jag har mer praktiska än principiella invändningar och tycker att alla som bygger fossilfri kraft och tillgängliggör till länder som Tyskland och Polen gör något bra.
Behovet av dylika subventioner illustrerar i alla fall havsvindkraftens ekonomiska begränsningar i vårt område. Vi tycks helt enkelt inte ha behov av den intermittenta el som den ger eftersom den inte går att lagra på ett ekonomiskt hållbart sätt.K krfsm skrev:De verkar inte vara med i tiden, ungefär som britternas CfD-runda 5 där taket var anpassat efter förutsättningar som inte längre gäller. Med högre räntor och hög etablering av vindkraft vars produktion samvarierar, så blir det så.
Från Reuters:
Om man som projektör kan välja att bjuda på ett område i brittiska delen av Nordsjön, och vara garanterad 105 öre/kWh även när det blåser rejält - varför skulle man istället välja att bjuda på ett område i den danska delen, där man får 0 öre/kWh när det blåser bra och man dessutom behöver betala pengar till staten?
Med den kostnadsbild och marknadspriser som är nu så går det inte att bygga havsvind utan att staten sockrar avtalet.
Haha, nej att sen elproduktion och distribution inte är samma sak som andra råvaror och inköp, det är inget problem för dina principer förstås. Vi andra lever i verkligheten.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inget problem med att säga det till någon, inklusive de som får sagda subventioner. Ibland kostar det att ha principer och man får en diskussion med någon som hårdnackat försvarar sina privilegier, andra gånger kan man enas om att det finns andra problem som skulle kunna åtgärdas för att företagandet skulle ha rimliga villkor, som energiskatten.
Där finns både historik, politik och andra realiteter. Du resonerar faktiskt som en kommunist själv, med nåt manifest i högra handen.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Nej, inga större. Det gör förstås elmarknaden svårare att optimera än marknader där varor går att lagra, men i mina ögon är det ett argument mot centralplanering och för marknadslösningar, inte tvärtom.K karlmb skrev:
Nåja.K karlmb skrev:
Missar du att jag tar hänsyn till sådant i det jag skriver så kan jag bara beklaga.K karlmb skrev:
Ok. Så tillbakakaka på något jag uttryckligen sagt att jag inte kallar folk?K karlmb skrev:
I dagsläget är det onekligen så, och många av de stora kommande konsumenterna verkar också vilja köra 24/7.Claes Sörmland skrev:
Beroende på hur ens processer ser ut så borde en del runt vätgas kunna anpassas till betydligt mer flexibilitet, men ett problem där är att elektrolysörer är för dyra. Och kör man dem inte 24/7 så får man höga kapitalkostnader.
Om det fanns elektrolysörer som var radikalt billigare, men gissningsvis mindre effektiva, så skulle man kunna köra dem på enbart överskottsenergi. Men då konkurrerar man med motsvarande uppsättning gjord med solpaneler offgrid.
De flaskhalsavgifter vi betalar i Sverige beror ju på dräneringen längst ned i SE4, som nätet aldrig var byggt för, det vet du väl? Utan de ökade förbindelserna i kombo med en godtycklig 70%-regel så hade vi aldrig haft något problem. Man åtgärdar lämpligen problem vid källan, det borde även liberaler fatta.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Nätet i nuvarande SE4 var sammanbyggt med Danmark innan det var hoplänkat med resten av Sverige.
Just sayin’
Just sayin’