805 403 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men nu finns det inte så många metoder och oavsett vilken så är det ju som att "sminka en grön gris" eftersom det är en effektbrist oftast orsakad av väder och årstid.K karlmb skrev:
Citat länken igen
"EU:s gemensamma regelverk ställer krav på kapacitetsberäkning och allokering (CACM), anger vilka metoder som är möjliga att använda och hur godkännande av metod ska gå till. Förändringen är ett steg mot införandet av EU:s inre energimarknad med mål att öka den samhällsekonomiska nyttan av elmarknaden samtidigt med att möjliggöra framtidens gröna elsystem.
Men hursomhelst, "ACER rules".....
Varför vill du då begränsa handeln?
Visst. Acer har blivit en stat i staten.P paralun skrev:Jo men nu finns det inte så många metoder och oavsett vilken så är det ju som att "sminka en grön gris" eftersom det är en effektbrist oftast orsakad av väder och årstid.
Citat länken igen
"EU:s gemensamma regelverk ställer krav på kapacitetsberäkning och allokering (CACM), anger vilka metoder som är möjliga att använda och hur godkännande av metod ska gå till. Förändringen är ett steg mot införandet av EU:s inre energimarknad med mål att öka den samhällsekonomiska nyttan av elmarknaden samtidigt med att möjliggöra framtidens gröna elsystem.
Men hursomhelst, "ACER rules".....
De som gillar frihandel verkar ändå gilla Acer.
Effektbrist? Vi har typ 95% effektöverskott i Sverige. De resterande 5% av tiden tror jag ingen hade gnällt över höga priser.
Njau, ACER är ju den överordnade myndigheten inom EU som ska tolka det gemensamma regelverket så att inte något land får för sig att ha egna regelverk, för våran del då SvK.K karlmb skrev:
Sen mycket viktigt så för Europas överlevnad inkl Sverige så måste vi samarbeta men INTE med Tysklands spelregler.
Sånt skiter ACER i. Där sitter verkliga plastliberaler.P paralun skrev:
Vid det laget hade även europeer utvecklat elbilar lång tid, tiden som tappades var långt före Covid, nu verkar vi ju kunna tveka på utvecklingen igen och kanske går tillbaks till ett mer fossilberoende samhälle, medan resten av världen går andra hållet.blackarrow skrev:
Tänkte du att ”nu måste tyskarna passa på att satsa på elbilsutveckling” tidigt under 2020?
Då när VW stängde ner sina fabriker och innan de öppnade fabrikerna igen insluter av 2020.
Produktionen i Tyskland minskade med 25% under 2020.
Min erfarenhet av utvecklingsprojekt är inte att man skickar hem ett team eller 100 utvecklare för att utveckla något stort nytt.
Man behöver snarare sitta tätt ihop i ett teamrum vilket man inte kunde göra tidigt 2020.
Sen stängde aldrig industrin ner helt. Den drog mest bara ner på tempot - med i VWs fall 25%.
Att starta upp produktionsindustrin med nyutvecklade produkter byggda på annan teknologi än den man har i produktion skulle ta mer tid än covidnedstängningen, mycket längre tid.
De mörka krafterna var här redan innan covid-19. Redan 2017 övade Kinas och Rysslands militär tillsammans i Östersjön.
Vad tycker ni om Ocean 2024? Propaganda eller något större?
” Den ryska militärövningen ”Ocean-24” sträcker sig över Stilla havet, Norra ishavet, Medelhavet, Kaspiska havet och Östersjön och omfattar över 400 krigsfartyg, ubåtar och stödfartyg. Samtidigt deltar fler än 120 flygplan och helikoptrar och över 90 000 soldater, säger det ryska försvarsdepartementet i ett uttalande.”
Sverige hade chansen 2020 stod dessa elbilar i Wallhamn (Saabs exporthamn på västkusten).
[bild]
Vad gick fel?
Går Tyskland samma öde tillmötes som Sverige?
Varför tog inte Opel in ”Saabs” Emily som en ny Opel GTe?
Opel har ju låtit andra utveckla Opel GT tidigare…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Nej, jag frågade dig och tog med det du svarade på som kontext. Det är väl rätt tydligt.
Du har hittat på ett tramsinvektiv (plastliberal) som du slänger ur dig när du är emot något. Det var ungefär vad jag trodde, men jag höll öppet för att du hade någon rimligt sammanhållen definition av det. Det hade du uppenbarligen inte.
Du har hittat på ett tramsinvektiv (plastliberal) som du slänger ur dig när du är emot något. Det var ungefär vad jag trodde, men jag höll öppet för att du hade någon rimligt sammanhållen definition av det. Det hade du uppenbarligen inte.
Jo för att komma framåt så är marknadsliberalismen en utmaning för elmarknaden eftersom den nu är reglerad av gröna dogmer. De här gröna dogmerna vet man uppenbarligen inte riktigt hur man ska ändra på?K karlmb skrev:
Sen handlar "låsningen" då enbart om kärnkraft för alla är ju ense om att vi måste komma ifrån fossila bränslen.
Jag ser inget fel i marknadsliberalism om den även inkluderar kärnkraft på samma villkor som sol och vind.
Menar du att utsläppen ökade med 1%?D djac skrev:
Vår regering vill väl inte driva på kostnadsökningar och inflation utan gynna svensk produktion och transporter.
Mår inte industrin bra mår inte Sverige bra.
Det reella problemet var att produktionskapaciteten på förnybart inte matchade behovet vilket då driver upp priset till orimliga nivåer.
Var det på liknande sätt de resonerade på Påskön månne?
Hur du kan få en i huvudsak fossilbaserad energimarknad till att vara reglerad av "gröna dogmer" kan du nog inte ens förklara för Trump, du närmar dig komplett galenskap nu.P paralun skrev:Jo för att komma framåt så är marknadsliberalismen en utmaning för elmarknaden eftersom den nu är reglerad av gröna dogmer. De här gröna dogmerna vet man uppenbarligen inte riktigt hur man ska ändra på?
Sen handlar "låsningen" då enbart om kärnkraft för alla är ju ense om att vi måste komma ifrån fossila bränslen.
Jag ser inget fel i marknadsliberalism om den även inkluderar kärnkraft på samma villkor som sol och vind.