805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Naturligtvis därför att jag avser det jag "klumpar ihop".tveksamt skrev:
Framgår väl väldigt tydligt från det jag skriver. Hur gjorde du för att undvika att läsa det?
Visst, om jag bara avser det ena eller det andra så skriver jag det.tveksamt skrev:
Men nu var det ju inte det saken handlade om. Så varför byter du samtalsämne.
Ja, och nu var det fruktsalladen som avsågs.tveksamt skrev:
Och jag blev då uppmanad att skriva "staten" när jag avsåg den fruktsalladen.
Ingen invände mot det. Borde du också begrunda.
Fast det gjorde jag inte.tveksamt skrev:
Staten är i allra högsta grad involverad, då den är ansvarig för lagstiftningen. Staten har bestämt att det inte är markägaren som bestämmer. Utan ett annat gäng som inte är markägare.
Det vore väldigt felaktigt att exkludera staten.
Nej, det gör det inte.D daVinci skrev:
Du skrev "Staten skapar en absurd situation". Menar du här staten? Eller menar du nu regionerna? Eller kanske enskilda kommuner?
Använd ordet för det du syftar på istället så kommer det att framgå tydligt. När du ger ord en annan innebörd än de egentligen har blir det allt utom tydligt.
Det var ju ett synnerligen dåligt förslag i så fall.D daVinci skrev:
Avser man en grupp olika saker är det ju väldigt dumt att välja ett ord för detta som har en annan betydelse, eller avser endast en del av den grupp man menar.
Som att välja att använda "brandman" när man avser all blåljuspersonal.
Vad vill du kalla fruktsalladsklumpen?D daVinci skrev:
Hur ska den vara organiserad och vad ska den få bestämma över?
Ska det finnas några lagar och regler kvar eller ska var och en få göra vad och hur den vill?
Offentlig sektor var mitt tidigare förslag. Men det ogillades. Och staten föredrogs.blackarrow skrev:
Det är dock inte frågan här vad mina preferenser är. Jag bara påtalade att staten+kommun ser till att bötfälla lagring ganska hårt. "I Sverige ska fanemig inte några elpriser jämnas ut" verkar dom tänka.blackarrow skrev:
Dock väldigt oklart vad lag bygger för något.K karlmb skrev:
Skatt till staten vet jag att du in te tycker om, men på vad vis bötfäller kommunen batterilager?D daVinci skrev:
Det är något väldigt gammalt nordiskt tänk om att inte agera laglöst, bruka våld eller ödeläggaD daVinci skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som faktiskt finns kvar och uttrycks i Regeringsformens första paragraf, tredje stycket som: "Den offentliga makten utövas under lagarna."
Hur sen beslutsmakten utövas av kommunens personal kan väl diskuteras...och beror väl mer på hur bra man lyckats rekrytera än vad som faktiskt står i lagtexterna.
Det är inte vilda västern.
Jo nu är det tyvärr rena "vilda västern" med den desperata gröna ekonomin i Europa inkl i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Ingen verkar inte heller klara av att ta tag i problemet inkl EU-Bryssel. Rätt ner i avgrunden och en framtida misär! "Deutschland uber alles".......
Redigerat:
Citerar några svenska grön aktivister som fick uttala sig i media (tror det var SVT)P paralun skrev:
~Det var synd att den gröna omstarten av ekonomin efter Covid misslyckades.
Oklart om de menade bara Sverige, Europa eller hela världen.
Även om elmarknaden är reglerad och utsatt för konkurrens tycker nog många att de volatila elpriserna och dåligt eller tydlig motiverade höjningar av elnätskostnaderna känns som vilda västern.
Branchen tjänar allt mer pengar.
Det känns som vi både får betala extra för att använda det befintliga elnätet effektivare med effekttarifferna och betala extra för att elnätet ska byggas ut försatt klara den gröna omställningen.
Om man höjer priset innan man bygger ut kommer och väntar några år så kommer man definitivt att höja igen när kostnaderna stiger för att man faktiskt bygger ut elnätet.
Ett stort problem är att man betalar allt mer, men inte ser så mycket av utbyggnaden i lokalnäten. 🤔
Ja, för europeiska företag var detta en grov missed opportunity, nu ser vi hur bla bilfabriker får slå igen och mörka krafter drar oss bakåt, ropen på protektionism skallar och risken är att vi blir allt mer passé.blackarrow skrev:
Vi behöver kanske inte mer protektionism mot Asien eller Usa. Men vi kan ju sluta kriga om basfunkrioner som el internt i EU.D djac skrev:
Och samarbeta istället. Eller vad har vi EU för?
Anledningen till att vi behöver skydda oss inom vissa segment är att vi är sämre än konkurrenterna och förklaringen, enligt eniga analytiker, stavas försening, vi var för sena på omställningsbollen och de andra har fått ett försprång som de nu kan utnyttja. Det finns fortfarande politiska krafter som vill ytterligare försena oss och stanna i fossilåldern så länge det går, det leder till ekonomiska katastrofer. Sverige leder ju den negativa omställningen och backar snabbt tillbaks till ett större fossilberoende.K karlmb skrev: