Då händer det som hände med de äldre mindre reaktorerna i Sverige. De läggs ner, mindre kärnkraft leder då till högre priser.

På ståendet att mer kärnkraft leder till högre priser är helt fel.

P Peter787 skrev:
Vet inte var du bor, men min elräkning i SE4 var betydligt högre i vintras än tidigare vintrar.
Lägger man sen till elnätsavgiften som bara höjs och höjs (har EON) har det blivit mycket sämre i Sverige tack vare våra inkompetenta politiker.
vet inte vad du menar med "tidigare vintrar", men elpriset den senaste vintern (december-mars) har varit betydligt lägre än de föregående två vintrarna, och högre priser har också setts historiskt:

Stapeldiagram över elpriser (öre/kWh) under vinterperioden december-mars från 2007/2008 till 2023/2024 i SE4. Hög priser 2009-2010, 2021-2022 och 2022-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då händer det som hände med de äldre mindre reaktorerna i Sverige. De läggs ner, mindre kärnkraft leder då till högre priser.

På ståendet att mer kärnkraft leder till högre priser är helt fel.
det var väl ungefär det jag skrev också – problemet med ny kärnkraft är att den inte överlever särskilt länge om den bara får betalt för sin marginalkostnad för elproduktionen

det vill säga mer kärnkraft är inte någon lösning för att få bestående låga elpriser, med mindre än att man har någon som vill skjuta in pengar i en olönsam verksamhet (förhoppningsfulla investerare eller staten – i det senare fallet slutar det med att vi alla får betala för "låga priser")

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det var väl ungefär det jag skrev också – problemet med ny kärnkraft är att den inte överlever särskilt länge om den bara får betalt för sin marginalkostnad för elproduktionen

det vill säga mer kärnkraft är inte någon lösning för att få bestående låga elpriser, med mindre än att man har någon som vill skjuta in pengar i en olönsam verksamhet (förhoppningsfulla investerare eller staten – i det senare fallet slutar det med att vi alla får betala för "låga priser")
Menar du att det är bättre att stödja krisande vindkraftsbolag med betydligt sämre verkningsgrad på en anläggning ?

Jag tror Tyskland börjar gå mot slutet för Energiewende och de inser att det inte finns pengar till att klara omställningen, även fast de är Europas stora motor så måste man för Europas skull ge sig.
Det blir sannolikt en mycket dyster framtid för Europa med en välfärd som rasar ihop.

Sen gäller det här då en mindre mängd ny kärnkraft för att få bort förutsättningen för en volatil elmarknad och placerad där behovet är störst men nu saboterar ju Tyskland precis allt!

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Unikt namn
.
harka harka skrev:
Vi får ju annars betala för att bygga om elnätet så det klarar av alla utmaningar och tillkortakommanden med den nya sortens elproduktion, så kortaste strået är redan draget...

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
.

Vi får ju annars betala för att bygga om elnätet så det klarar av alla utmaningar och tillkortakommanden med den nya sortens elproduktion, så kortaste strået är redan draget...
Jo men det viktiga i ordet "vi" är ju att vi gör det gemensamt inom EU samt Norge/England som har samma elhandelsavtal. Inget som Sverige ska klara av själv. Men nu saboterar Tyskland med allierade alla försök till lösning. Hellre ner med Europa i en välfärdsmisär än kärnkraft.

P paralun skrev:
Menar du att det är bättre att stödja krisande vindkraftsbolag med betydligt sämre verkningsgrad på en anläggning ?

Jag tror Tyskland börjar gå mot slutet för Energiewende och de inser att det inte finns pengar till att klara omställningen, även fast de är Europas stora motor så måste man för Europas skull ge sig.
Det blir sannolikt en mycket dyster framtid för Europa med en välfärd som rasar ihop.

Sen gäller det här då en mindre mängd ny kärnkraft för att få bort förutsättningen för en volatil elmarknad och placerad där behovet är störst men nu saboterar ju Tyskland precis allt!
Vindkraft har högre verkningsgrad än kärnkraft. Vad nu det har med saken att göra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vindkraft har högre verkningsgrad än kärnkraft. Vad nu det har med saken att göra.
Jo nu menar jag då att ibland blåser det ju inte eller för lite....... och ett kärnkraftverk tuffar på.

• Tecknad bild av två personer framför vindkraftverk; en säger "Hmm. De ger ingen el alls idag." och den andra svarar "Exakt! Det behövs FLER!".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
PFO och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
vi ska fördubbla vår elproduktion (och elkonsumtion) till 2045 -- det har regeringen satt som mål -- så att nätet måste förnyas och förstärkas är väl ingen överraskning

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
vi ska fördubbla vår elproduktion (och elkonsumtion) till 2045 -- det har regeringen satt som mål -- så att nätet måste förnyas och förstärkas är väl ingen överraskning
Det behövs inte särskilt mycket förstärkningar om vi nyttjar det vi redan har. Vi har redan bra kraftledningar där det planeras ny kärnkraft och stämmer bra där man även funderar på mer elintensiva verksamheter.
I norr är det enkelt med SMR reaktorer i både Sverige och Finland samt att SvK samt Fingrid bygger nya Aurora-linjen mellan länderna. Men då blir ju den tyska bilplåten "skitig" av "pink hydrogen" och det är ju ett öde..... kanske enklare att flytta stålverken till USA, Kina eller Indien?

P paralun skrev:
Jo nu menar jag då att ibland blåser det ju inte eller för lite....... och ett kärnkraftverk tuffar på.
Vilket inte har något alls med verkningsgraden att göra.

G
harka harka skrev:
Och det till Tyskland mha tex Hansa power bridge? Och om man inte som svensk tycker det är en bra ide är man populist (som du skrev tidigare som jag förstod)? ot Skumt att populist blev ett negativ ord...

G
P paralun skrev:
Nu tror jag du vet vad jag menar.... energitillgänglighetsfaktor då.

Kollade på Isar-2 igår och de har lysande resultat
[länk]
Åkte förbi Isar 2 förra veckan, sorligt syn. Men på gräsmattan utanför BMW finns det solceller😂

P paralun skrev:
Nu tror jag du vet vad jag menar.... energitillgänglighetsfaktor då.

Kollade på Isar-2 igår och de har lysande resultat
[länk]
Nej, du menar effekttillgänglighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.