805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Karlmb: Hur väljer du ut de som ska ignoreras? Är det de som har kunskaper i ämnet?
Eller har du något annat kriterie?
Eller har du något annat kriterie?
Om du är läskunnig så hade du läst att jag skrev att jag gjorde undantag i denna tråd för dig och Daniel. Ni levererade på vanlig nivå bara blaj så nu är det ignorera som gäller.
Förstått?
Förstått?
Tror inte den funktionen finns, att du kan öppna upp för en iggad användare bara i en specifik tråd…K karlmb skrev:
Så du har nog fel igen.
Jag gjorde även ett försök att hitta där du skrev att du ”gjort undantag för mig () i denna tråd” men hittade inget så även här verkar du ha drömt (enkelt för dig å motbevisa med nummer på inlägg om jag nu har fel)
Jodå det funkar så. Get your facts right.Z Zodde skrev:Tror inte den funktionen finns, att du kan öppna upp för en iggad användare bara i en specifik tråd…
Så du har nog fel igen.
Jag gjorde även ett försök att hitta där du skrev att du ”gjort undantag för mig () i denna tråd” men hittade inget så även här verkar du ha drömt (enkelt för dig å motbevisa med nummer på inlägg om jag nu har fel)
Orkar inte eftersöka precis var i denna tråd jag återupptog läsandet av dina grälsjuka kommentarer så det skiter jag i nu.
Men 2 inlägg tidigare sa du att jag nu var iggad igen.??K karlmb skrev:
Hur kan du då fortfarande se vad jag skriver…?
Som vanligt sprider du bara dynga.
Admin: var vänlig och ta bort alla sura inlägg med noll relevans för tråden, karlmbs OCH mina. Han har en förmåga att sänka argumentationen ner på hans låga nivå…
Och på den nivån slår han alla på erfarenhet
Jag är iaf glad att våra elpriser har kommit i bättre balans igen.
Att sen SE1 har ca hälften av priset som SE4 är helt OK för mig, när vi ligger på dom här siffrorna. Det som irriterade mig lite var när SE4 hade 305öre/kWh och SE1 hade 18öre.
Sen fick dom den månaden på 200öre och då tyckte jag det var ganska kul 😄
Att sen SE1 har ca hälften av priset som SE4 är helt OK för mig, när vi ligger på dom här siffrorna. Det som irriterade mig lite var när SE4 hade 305öre/kWh och SE1 hade 18öre.
Sen fick dom den månaden på 200öre och då tyckte jag det var ganska kul 😄
Frågan är ju varför man fick för sig att införa denna skatt. Jag för min del tror att den främsta orsaken var att skapa en kostnad som drev kärnkraft mot nerläggning. Man skulle göra det olönsamt på sikt. Den har ju höjts några gånger under resans gång.Mikael_L skrev:
Här har du missförstått någonting.
Den termiska effektskatten var ett skatteupplägg som beskattade den termiska effekten i reaktorn (syftet kan ha varit att belöna högre verkningsgrad eller kapacitetsfaktor).
Så en reaktor belades med en skatt som beräknades på den termiska effekten som maximal kärnklyvning gav.
Så stod reaktorn still hela året fick den samma skatt som om den gick 365 dagar.
Och skulle man tagit ur fjärrvärme så skulle det även då blivit samma skatt, då man inte ändrar härdens effekt, utan bara ändrar hur energin fördelas i de olika turbinstegen och kondensatorn och ev fjärrvärmeväxlare.
Även fossila kraftverk belades med skatt. Därför var det inte lönsamt att använda kylvattnet i fjärrvärmesystemet. Det var nämligen så att om man använde spillvärmen fick man skatta, men om man tog elen men alstrat och värmde vatten för fjärrvärme var det skattefritt.
Stämmer och har varit uppe flera gånger, så vi avslutar det snabbt:G Guzzen1 skrev:Frågan är ju varför man fick för sig att införa denna skatt. Jag för min del tror att den främsta orsaken var att skapa en kostnad som drev kärnkraft mot nerläggning. Man skulle göra det olönsamt på sikt. Den har ju höjts några gånger under resans gång.
Även fossila kraftverk belades med skatt. Därför var det inte lönsamt att använda kylvattnet i fjärrvärmesystemet. Det var nämligen så att om man använde spillvärmen fick man skatta, men om man tog elen men alstrat och värmde vatten för fjärrvärme var det skattefritt.
"Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet fattade tidigare i år beslut om att kraftigt höja effektskatten på kärnkraft, den så kallade kärnkraftsskatten"
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/...nkraft_H311167
"Miljöpartiets språkrör Åsa Romson betraktar uppgörelsen som en framgång. Med de åtgärder som regeringen nu vidtar, är hon övertygad om att det kommer att bli så olönsamt att driva kärnkraft, att ägarna själva stänger reaktorerna."
Man höjde även avfallsskatten kan jag lägga till.
Amen i tabernaklet.MaxHugo skrev:Stämmer och har varit uppe flera gånger, så vi avslutar det snabbt:
"Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet fattade tidigare i år beslut om att kraftigt höja effektskatten på kärnkraft, den så kallade kärnkraftsskatten"
[länk]
"Miljöpartiets språkrör Åsa Romson betraktar uppgörelsen som en framgång. Med de åtgärder som regeringen nu vidtar, är hon övertygad om att det kommer att bli så olönsamt att driva kärnkraft, att ägarna själva stänger reaktorerna."
Man höjde även avfallsskatten kan jag lägga till.
D djac skrev:
Sverige är redan nere på netto noll eller mycket nära. Det beror på vem man frågar. Men som jag ser det spelar det ingen som helst roll om vi är netto noll eller t.o.m totalt nollutsläppare.P paralun skrev:Jo men.... vi sitter ju ihop inom EU nu och vi kan inte driva en egen politik.
Sen har det i Sverige blivit en mycket olycklig polariserad debatt om Hybrit och vätgasens verkningsgrad.
I grund och botten har vi sedan mycket bra förutsättningar med både vattenkraft och kärnkraft.
Om man nu kollar in roadmapen för USA så insåg amerikanerna snabbt att man måste inkludera kärnkraft för att få det trovärdigt. Sen är huvudsyftet med vätgasen att styra om olika industriers energibehov till vätgas.
Om man ser EU i stort så skulle vi då mycket väl kunna producera massvis med vätgas när det är låga kraftpriser, dvs när det blåser och solen skiner. Då spelar det ingen roll att radiolysen har lägre verkningsgrad. Sen pågår då utvecklingen av radiolysverk på ett flertal ställen
[länk]
Sen har vi då Frankrike där 70% produceras med kärnkraft och då kan de producera sk "pink hydrogen"
Så jag tror benhårt på den amerikanska planen men när den presenterades så höjdes röster från röd-gröna länder att det skulle bli orättvist om USA tar in kärnkraft i planen. Kina kör på samma spår och ersätter koleldad produktion med kärnkraft.
Hursomhelst så är Net Zero Industry Act (EU's energiplan) extremt viktig för EU och Sveriges framtid.
Vi släpper ut ett par promille i totalen och det påverkar i stort sett inget. Därför anser jag att Sverige kan lugna ner sig och ta fram bra och genomtänkta lösningar istället för som nu, rusa på med den ena idiotin efter den andra. En av dessa idiotier är att inte utveckla och främja biobränslen bättre. Dessa alstrar visserligen en del utsläpp men de ingår i kretskoppet och är sk. Netto noll utsläpp.
Att argumentera för att just vi inte behöver göra något håller inte. Alla måste göra något.
Jag är absolut säker på att jag inte skrev att vi inte skulle göra något. Jag skrev att vi kunde lugna ner oss och inte ha så förbannat bråttom när vi i princip är på netto noll. Det är ju det som världen strävar efter. Jag anser att vi ska lägga mer krut på att hjälpa de länder dom har långt kvar och satsa på biobränslen så att vi kan fasa ut fossilt och satsa på att bygga ut elnätet, vilket även inkluderar nya kärnkraftverk m.m.D Daniel 109 skrev:
Ska vi göra något så ska det göra nytta. Att vräka ut pengar på symbolverksamhet anser jag är bortom vett och sans, slöseri m.a.o.
Alla länder har åtagit sig att göra något, det har vi också, vi har däremot inte resurser att tex "hjälpa" Tyskland ur sitt fossilberoende, det ligger heller inte inom vårt åtagande.G Guzzen1 skrev:Jag är absolut säker på att jag inte skrev att vi inte skulle göra något. Jag skrev att vi kunde lugna ner oss och inte ha så förbannat bråttom när vi i princip är på netto noll. Det är ju det som världen strävar efter. Jag anser att vi ska lägga mer krut på att hjälpa de länder dom har långt kvar och satsa på biobränslen så att vi kan fasa ut fossilt och satsa på att bygga ut elnätet, vilket även inkluderar nya kärnkraftverk m.m.
Ska vi göra något så ska det göra nytta. Att vräka ut pengar på symbolverksamhet anser jag är bortom vett och sans, slöseri m.a.o.
Det vi gör fnv är att vi säger att vi ska strunta i att göra vår del, det kommer inte minska utsläppen utan öka dem.