Varför vill de slå av värmen när de lägger sig?

Spara energi. Med dragiga hus sparar man även på kortare temperatursänkningar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Var inte Jämtkrafts erbjudande bara att inte betala ut pengarna under sommarhalvåret utan att jämt fördela ut värdet av dessa under vintermånaderna?
nej inte riktigt, levererade kWh under sommaren resulterade i betalning under vinterhalvåret till de Nordpoolpriser som rådde under aktuella vintermånader – inte vad elen var värd när den producerades under sommarhalvåret, så med "normal" prisbildning med dyrare el på vintern så skulle det finnas en poäng med detta för solcellsägaren

men som jag skrev så var skillnaden i elpris mellan sommar och vinter liten, eller till och med billigare på vintern, så kunderna blev inte stormrika på upplägget – däremot blev det jobbigt för elbolaget 2021 när elpriserna började raka i höjden på hösten

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
De fick ju även betala en fet fast avgift som skulle täcka för prisskillnaden mellan sommar och vinter. Det var inte ett särskilt förmånligt avtal.

D Daniel 109 skrev:
De fick ju även betala en fet fast avgift som skulle täcka för prisskillnaden mellan sommar och vinter. Det var inte ett särskilt förmånligt avtal.
jag vet inte hur stor den fasta avgiften var – hur fet var den?

den var väl knappast så fet att affären uppenbart skulle gå jämnt upp, eller med förlust, för producenten?

Den var så fet att man normalt sett gick med förlust. Men risken låg ju hos jämtkraft.

Nu gick Jämtkraft knappast med förlust då dom äger egen vattenkraft (och vindkraft) som som ger mer än vad "dom egna kunderna" förbrukar. Möjligen blev vinsten inte lika stor som den skulle kunna vara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kommer ju kapacitetsavgifter även där när det blir fullt i ledningen.
Men inte innan?
Så fungerar det ju inte mellan våra elområden.

tveksamt tveksamt skrev:
Varför vill de slå av värmen när de lägger sig?
De kör med elfiltar och värmeflaskor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de beror på en begränsning i elnätet. Det finns inga regler som säger att det ska vara en skillnad. Men visst finns det regleringar om hur kapacitetsbristen ska hanteras.
De är en regulatorisk konstruktion som ska driva utbyggnad av fler överföringslinjer alternativt mer produktion nära konsumtionen. De beror inte på en fysisk begränsing i normalfallet, det trodde jag du visste.

K karlmb skrev:
Men inte innan?
Så fungerar det ju inte mellan våra elområden.
Jo det gör det.
Nu räknar jag inte med nätavgifter. Men på elpriset tillkommer det inga kapacitetsavgifter om det inte är fullt i ledningen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ledsen, men jag är faktiskt inte intresserad av att upprepa samma argument varje gång du drar fram Bekenmodellen. Vi är flera som förklarat varför den inte fungerar många gånger här i över ett år. Har du inte övertygats då lär du inte göra det nu.

Med det sagt tycker jag att @krfsm har ett bra inlägg i frågan här ovan.
Du fick en chans till att förklara utifrån dagens händelser och vad som sades hearingen jag länkade till. Du kunde inte komma med något substansiellt denna gång heller utan försökte få det till att du redan berättat hur fel jag och Ekenstjerna har. Inte imponerande.

K karlmb skrev:
De är en regulatorisk konstruktion som ska driva utbyggnad av fler överföringslinjer alternativt mer produktion nära konsumtionen. De beror inte på en fysisk begränsing i normalfallet, det trodde jag du visste.
Jo, de finns för att få handeln att fungera mellan elområden trotts de begränsningar som finns i nätet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K krfsm skrev:
I reglerna som är nu så utjämnas priset mellan elområden så länge det finns tillgänglig kapacitet för att överföra elen från ett område till ett annat. Det är så likvärdigt man kan göra det utan att bryta fysikens lagar.

I Beken-modellen vill man istället låta bli att utjämna priset, så att området med lägre pris behåller sitt låga pris även om det finns möjlighet att överföra mer el till området som har högre efterfrågan/pris. Det diskriminerar köpare i högprisområdet. Det är hela poängen med Beken-modellen.
Hur fungerar kapacitetsavgiften som en tysk köpare måste betala när han handlar i SE4? Jag vill inte ha några svepande förklaringar utan i detalj. Och sedan kunna jämföra detta mot hur någon SE4 måste betala flaskhalsavgift vid import från SE3.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det fungerar på exakt samma sätt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.