D
Gällande installationen av värmepumpar, initiativ i flera länder nu, så är det som nordbo lite underhållande att lyssna på skepsisen hos allmänheten i de länderna, de är misstänksamma mot dessa och är tvivlande till om de verkligen kommer kunna leverera värme på vintern, många förståsigpåare varnar för denna brist.

Parallellerna till andra ämnen där "sunt förnuft" värderas högre än fakta är enkla att se, underhållande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
jo, i Nederländerna är elbolagen tvungna att kvitta inmatad energi från solceller mot uttagen energi vid andra tillfällen – kWh mot kWh, inte Euro mot Euro

systemet kommer att fasas ut fram till 2030 med en gradvis ökad reduktion av hur mycket inmatad effekt som kan återfås – ursprungligen skulle det börja fasas ut i år, men nu verkar det som att det dröjer till 2025 (men att den årliga avtrappningen då blir större)

vill minnas att principen även tillämpats i Sverige (Jämtkraft) liksom i många länder runt om (med olika begränsningar på max inmatad energi osv), och det fungerar väl bra när så länge det rör sig om marginella volymer och små variationer i pris över året eller dygnet – sen Putin fick fnatt har det blivit ett kostsamt upplägg...
Mycket man kan beskylla Putin för men inte de vansinniga systemet att kvitta kWh mot kWh. Har man vattenkraft som inte redan är fullt reglerad och kan spara i dammarna när det är sol, visst då kan det fungera på marginalen, annars måste man ju ändå köra ännu mer fossilt "för det är ju så billigt med solel".

• Gilla
paralun
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Mycket man kan beskylla Putin för men inte de vansinniga systemet att kvitta kWh mot kWh. Har man vattenkraft som inte redan är fullt reglerad och kan spara i dammarna när det är sol, visst då kan det fungera på marginalen, annars måste man ju ändå köra ännu mer fossilt "för det är ju så billigt med solel".
Jo det är ju enkelt att studera Tyskland och hur man kör kolkraften.
https://www.smard.de/en

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
Jo, man kan ju göra sig lustig över det mesta och mycket av det som vi idag tycker är normalt kommer man att raljera över inom en snar framtid, vi vet bara inte ännu exakt vad det kommer att bli.

Tänker att det borde väl ändå stå klart för alla att när Nederländerna införde detta så var situationen annorlunda och att det var en stimulans för att snabbt minska det fossila, idag finns det mer solel och det visar sig vara suboptimalt, därför avvecklar man det. Ska man nu recensera så behöver man ett exemplar till av landet och då ska man jämföra utvecklingen över installationernas livscykel för att se vilket som blev bäst.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Det har väl hela tiden varit tänkt som ett tillfälligt stöd för att få fart på utbyggnaden.

D djac skrev:
och det visar sig vara suboptimalt
Det är väl det här det gärna raljeras över. Förväntningarna på stora statliga projekt är lite högre än att de bara ”visar sig vara” det ena eller det andra.

Den här typen av utveckling borde inte varit oförutsägbar. I alla fall bör det ha funnits någon form av riskkalkyl. Gjorde det det?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl det här det gärna raljeras över. Förväntningarna på stora statliga projekt ör lite högre än att de bara ”visar sig vara” det ena eller det andra.

Den här typen av utveckling borde inte varit oförutsägbar.
Jo men vad är perfekt i livet..om det skulle vara ett lägstakrav så kan vi alla sätta oss ner och göra ingenting.

Jag är inte så säker på att det på det stora hela varit dåligt att ersätta fossilt med solkraft, även om det sen inte blev helt perfekt i varje given stund.

Vad ser du som risken, att det inte blev perfekt, den var de säkert beredda att ta?

Redigerat:
D djac skrev:
Jo men vad är perfekt i livet..om det skulle vara ett lägstakrav så kan vi alla sätta oss ner och göra ingenting.
Enig. Av det skälet lade jag hastigt till en modererande mening. Fort nog för att inte synas som en redigering, men efter att du läst och citerat.

Men stora, i synnerhet tvångsbaserade, system måste utredas i skälig grad och inte bara fattas på godhetskriterier. Kan man inte som ansvarig politiker visa att så skett förkänar man att ställas till svars.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag är säker på att Sverige höjer tonläget i höst, vi var ordförandeland i EU första halvåret i år och då förväntas man vara neutral. Så "upp på barrikaderna"!
Tillåt mig tvivla.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var det inte hela tanken med ideen?

Nej, det är fullt rimliga invändningar. Jag har försökt förklara samma sak utan att lyckas.

Om du inför en marknad där du får sälja tillett lågt Svenskt pris eller ett högt exportpris så kommer man inte att lägga bud på samma sätt som i dag. Nu lägger man bud som är på en nivå att man överväger att stänga produktionen.

Om vi tar ett exempel, du har en solcellsanläggning. Vi utgår från ett hypotetiskt läge utan överföringsavgifter och skattestöd. Då lägger man ett bud på 0öre. Blir det lägre stänger man av, blir elpriset högre så får man betalt efter aktuellt elpris. Om du i stället inför Beken modellen och du förväntar du ett Svenskt pris på 20öre och ett exportpris på 200öre. Då bjuder du sannolikt 25öre för att hamna i exportkategorin. Risken är att du gissar fel och måste stänga av fast det är ett positivt elpris.

Bekenmodellen kommer med andra ord att påverka budgivningsstrategin på ett sätt som är prisdrivande, speciellt om billig produktion blir stående.
Priset i tex SE4 är samma för alla. Var har du fått någon annan uppfattning?
Om vi tar dagens läge, om jag vill tjäna max på min produktion och sitter i SE4, vad gör jag då? Hur säkerställer jag att det blir en tysk som köper min el?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det förvånar mig föga att du inte delar mina åsikter. Att du förväxlar det med att jag inte har några argument får jag väl stå ut med.
Jag kan som andra konstatera att ditt inlägg saknade rationella argument:
"Allt han föreslår är en protektionisdtisk sörja som bygger på att marknaden ska riggas till Sveriges fördel mot marknadsaktörernas intressen. Sånt funkar inte utan att man samtidigt får ett stort resursslöseri och/eller fusk."

Hur är det en riggad marknad att i SE4 införa en regel för elexport/import liknande den mot SE3?

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Ja, baserat på marknadsfaktorer, tex transportkostnader. Inte på att man regulatoriskt separerar marknader. Vi har prisskillnader mellan elområden också.
Ja. Så vad blir skillnaden med Bekenmodellen? Bara att det blir en kostnads-skillnad mellan SE4 och Tyskland. Inte prisskillnad.

K karlmb skrev:
Priset i tex SE4 är samma för alla. Var har du fått någon annan uppfattning?
Om vi tar dagens läge, om jag vill tjäna max på min produktion och sitter i SE4, vad gör jag då? Hur säkerställer jag att det blir en tysk som köper min el?
Jo så här är det med Uniper som då är tyskägt, till 99% av tyska staten och de äger redan kärnkraft i Sverige.
Oskarshamn, Ringhals och i Forsmark.

DI.se om den "trojanska hästen"... Uniper gör ju precis vad de vill med sin andel elproduktion samt vilka investeringar de stödjer.

https://www.di.se/ledare/ut-med-tyskland-ur-svensk-karnkraft/

D Daniel 109 skrev:
Ja, baserat på marknadsfaktorer, tex transportkostnader. Inte på att man regulatoriskt separerar marknader. Vi har prisskillnader mellan elområden också.
Är inte prisskillnaderna mellan våra elområden regulatoriska? Vad är de då? Och hur påverkar det frågan?

P paralun skrev:
Jo så här är det med Uniper som då är tyskägt, till 99% av tyska staten och de äger redan kärnkraft i Sverige.
Oskarshamn, Ringhals och i Forsmark.

DI.se om den "trojanska hästen"... Uniper gör ju precis vad de vill med sin andel elproduktion samt vilka investeringar de stödjer.

[länk]
Ja om man kan sälja direkt utan att gå över nordpool. Men det kan vi ju inte internt i Sverige. Alltså diskrimineras vi i Sverige relativt exportkunder. Ett brott mot EU-reglerna således.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.