D
pacman42 pacman42 skrev:
Elen behövs pga ökande elbehov, men framförallt behövs effekten under en Dunkelflaute.
Det är den alldeles för dyr för, det är inget ändamålsenligt sätt att producera en sådan insatsvara på. Vi är tillbaks till den där fundamentala sanningen att produktionen kan inte vara dyrare än att kunden kan betala för varan.

S
D djac skrev:
Varför är det viktigt hur det förhåller sig till installerad effekt?
För att det blir det blir en dimensionerande faktor för övriga systemet också, naturligtvis.

D
S Snikholt skrev:
För att det blir det blir en dimensionerande faktor för övriga systemet också, naturligtvis.
Nej, vindkraft är välidgt reglerbart neråt.

S
D djac skrev:
Helt utan, vad vet du som vi andra inte vet?
Så du tror att ny kärnkraft kommer byggas i sverige, utan subvention.

Det tror inte jag.
Och följaktligen fasas då befintliga ut i takt med att de inte längre går att livstidsförlänga. Om X år.

Om de byggs på marknadsmässig grund, där elpris är enda intjäning så kommer elen vara svindyr. Men ingen kommer att ta risken, för den kommer vara astronomisk.

S
D djac skrev:
Nej, vindkraft är välidgt reglerbart neråt.
Förvisso- men det är en del av systemkostnaden de orsakar.

D
S Snikholt skrev:
Förvisso- men det är en del av systemkostnaden de orsakar.
Det är lite som att man inte dimensionerar om vägen för att det köpts några prestandabilar på orten, de har ju en installerad effekt på över 1000hkr och kan med lätthet nå 300km/h, nu måste vägen byggas om såklart.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är lite som att man inte dimensionerar om vägen för att det köpts några prestandabilar på orten, de har ju en installerad effekt på över 1000hkr och kan med lätthet nå 300km/h, nu måste vägen byggas om såklart.
Nej det är lite som att trafikverket får betala prestandabilarna att köra halv gas för att vägen är för dålig.

D
S Snikholt skrev:
Så du tror att ny kärnkraft kommer byggas i sverige, utan subvention.

Det tror inte jag.
Och följaktligen fasas då befintliga ut i takt med att de inte längre går att livstidsförlänga. Om X år.

Om de byggs på marknadsmässig grund, där elpris är enda intjäning så kommer elen vara svindyr. Men ingen kommer att ta risken, för den kommer vara astronomisk.
Tror och tror, jag tror ju på marknadskrafter rent generellt och uppenbarligen finns det idag ingen marknad för sådana i västvärlden, då hade det ju byggts, right.

Detta leder mig till tanken att om nu kärnkraftens förmågor är eftersträvansvärde, de är nödvändiga, så måste dessa ha ett värde, vad elen är värd det vet vi ungefär och för den sakens skulle behövs ingen kärnkraft. Så om man långsiktigt tror på behovet av dessa funktioner så anser jag att man börjar prissätta dem och distribuera ut kostnaderna på elräkningarna.

Eller så bara skiter vi helt i marknaden, klipper kablarna, sätter ett fast elpris och så lånar staten upp varje dag för att betala elräkningen.

S
D djac skrev:
Tror och tror, jag tror ju på marknadskrafter rent generellt och uppenbarligen finns det idag ingen marknad för sådana i västvärlden, då hade det ju byggts, right.

Detta leder mig till tanken att om nu kärnkraftens förmågor är eftersträvansvärde, de är nödvändiga, så måste dessa ha ett värde, vad elen är värd det vet vi ungefär och för den sakens skulle behövs ingen kärnkraft. Så om man långsiktigt tror på behovet av dessa funktioner så anser jag att man börjar prissätta dem och distribuera ut kostnaderna på elräkningarna.

Eller så bara skiter vi helt i marknaden, klipper kablarna, sätter ett fast elpris och så lånar staten upp varje dag för att betala elräkningen.
Jag fattar vad du menar. I många andra fall kan jag hålla med dig.

Men jag anser inte att marknaden är bäst på allt alltid.

D
S Snikholt skrev:
Jag fattar vad du menar. I många andra fall kan jag hålla med dig.

Men jag anser inte att marknaden är bäst på allt alltid.
Det gör inte jag heller, jag tycker att flera av de saker som gjorts till marknad i Sverige inte skulle vara det, de funkar helt enkelt inte och då blir det bara dyrare och sämre, raka motsatsen till det man uppnår med en fungerande marknadsmodell.

Så, om man då ser att marknaden är felbyggd, den ger inte de effekter man önskar, så har man två val, justera den eller avveckla den, det första är helt klart enklast, det andra skulle nog vara mer skadligt än bra. Att gå in med subventioner kan man göra men då är grundregeln att de ska vara korta och tillälliga, användas för att bryta mönster och vanor, då blir det på ny teknik och företeelser.

Jag är inte så negativ till lånegarantier, det kan man göra och faktiskt tjäna en liten slant, samtidigt som det kan ge en besparing för byggaren, det är väl ok.

D djac skrev:
Det är den alldeles för dyr för, det är inget ändamålsenligt sätt att producera en sådan insatsvara på. Vi är tillbaks till den där fundamentala sanningen att produktionen kan inte vara dyrare än att kunden kan betala för varan.
Nej, den är inte för dyr. Alternativet är att elpriserna kommer att ligga uppåt 20 kr/kWh under kalla vinterdagar. Då framstår den plötsligt som billig. Dessutom möjliggör den mer export av vindkraft vilket ökar produktionen och sänker våra elpriser.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, den är inte för dyr. Alternativet är att elpriserna kommer att ligga uppåt 20 kr/kWh under kalla vinterdagar. Då framstår den plötsligt som billig. Dessutom möjliggör den mer export av vindkraft vilket ökar produktionen och sänker våra elpriser.
Det kan ju inte vara korrekt, då skulle kapitalet sedan länga ha legat på bordet och pressat politiken, nu är det ju tvärtom och ändå blir inga pengar tillgängliga. Vi kan inte blunda för realiteter bara för att de inte passar våra innersta önskningar.

S Snikholt skrev:
Vad blir priserna i SE3-4 helt utan svensk kärnkraft tror du? Det är ju något vi och framför allt våra barn/barnbarn lär få bli varse, om inget nytt byggs.
30-40 öre/kWh. Nordpool i 2026 års priser.

Redigerat:
  • Haha
Snikholt
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skulle hellre se att du ger svenska exempel och då inte något svepande von Oben. Jag misstänker att du har väldigt lite på benen när det kommer till dessa försörjningsfrågor.
qvirre levererar fakta och logik. Och du levererar sura spyor.

Om du hittar något som inte stämmer så får du väl peka ut det. Klarar du inte av det?

Sedan har du väl jobbat i offentlig sektor och förstår inte att AWS levererar till privat sektor. Och om AWS skall överleva i konkurrensen måste dom leverera kundtillfredställelse. Och kunderna ställer krav på drivftssäkerhet och de kraven förvandlas av ingenjörerna hos AWS till krav på elförsöjrningens tillförlitlighet.

Och varför skulle kravbilden vara annorlunda för datacenter i Sverige? Dom har ju georedundancy. Då bör dom rimligen ha samma krav på de ingående datacentren.

Eller kan du leverera ett annat rimligt resonemang?

S
D daVinci skrev:
30-40 öre/kWh. Nordpool i 2026 års priser.
Bra där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.