817 152 läst ·
22 571 svar
817k läst
22,6k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Att vattenkraften levererar mindre baskraft, och tar en större roll som reglerkraft.
Nästan alla världens länder är avundsjuka på Sveriges möjligheter, att vi har över 40 TWh årligen redan klart, som går att använda som reglerkraft.
Nästan alla världens länder är avundsjuka på Sveriges möjligheter, att vi har över 40 TWh årligen redan klart, som går att använda som reglerkraft.
Det finns inte mycket marginal att tugga på när det gäller minskad baskraft från vattenkraften. Huvuddelen av det man idag kallar baskraft från vattenkraften styrs av vattendomar och att kraftverken som diskuteras är genomströmningsverk.Mikael_L skrev:
Och än en gång, vi är begränsade av maxeffekten från vattenkraften när det är dunkelflaute. Denna går att få upp runt 3 GW med starkare elnät. Det kräver också ytterligare turbinbyten.
Skulle hellre se att du ger svenska exempel och då inte något svepande von Oben. Jag misstänker att du har väldigt lite på benen när det kommer till dessa försörjningsfrågor.Q qvirre skrev:Självklart har datacenter reservkraft till normal drift med marginal. Du kan inte ha jobbat nära eller besökt ett datacenter i verkligheten. Det kräver kontrakten om man är ett Tier 3-4 center.
Tier III är den nivå som de flesta kommersiella och enterprise-kunder i praktiken kräver i sina avtal. Den garanterar 99,982 % tillgänglighet och kräver N+1-redundans, vilket innebär att reservkraft ska kunna täcka hela driften även om en komponent faller ur.
Tier IV kräver 2N-redundans av reservkraften och 99,995 % tillgänglighet, och används i kontrakt där stillestånd har extremt höga konsekvenser, till exempel finansiell infrastruktur.
Ett datacenter i 100MW klassen _är_ en stor industrianläggning med tillhörande kraftverk och elnät.
Stora datacenter har reservkraft som täcker hela driften, och systemen dimensioneras med rejäl marginal.
Arkitekturen är uppbyggd i två lager: batterier för de sekunder det tar för dieselgeneratorerna att starta, varefter generatorerna bär hela lasten i upp till 96 timmar på lagrad bränsleförsörjning. De har sen ofta avtal om prioriterad leverans för att kunna fortsätta.
Installerad generatorkapacitet landar typiskt på 120–150 % av IT-lasten, eftersom kylning, redundans och effekttransienter alla kräver marginal.
Till exempel Amazons datacenter i Manassas, Virginia, kör 93 generatorer à 2,5 MW vardera, totalt ca 232 MW dieselstandby för en enda anläggning. Ett annat i norra Virginia opererar 245 dieselgeneratorer med sammanlagd märkkapacitet på ca 1 083 MW, ungefär tre gånger anläggningens maxlast från nätet.
Mer om dimensioneringslogiken: [länk]
Länk som visar att i Virgina USA finns 24 GW dieselgeneratorer kopplade till datacenter.
[länk]
Före AI eran var ett stort datacenter på 30MW och de hade också reservkraft, har besökt flera av dom.
Maxeffekten är det som idag mest begränsar hur det skiftet jag och div aktörer på energimarknaden ser som den naturliga utvecklingen.pacman42 skrev:
Det finns inte mycket marginal att tugga på när det gäller minskad baskraft från vattenkraften. Huvuddelen av det man idag kallar baskraft från vattenkraften styrs av vattendomar och att kraftverken som diskuteras är genomströmningsverk.
Och än en gång, vi är begränsade av maxeffekten från vattenkraften när det är dunkelflaute. Denna går att få upp runt 3 GW med starkare elnät. Det kräver också ytterligare turbinbyten.
En del håller på och byggas bort nu, iom projekt nordsyd.
Men för att klara av en ännu betydligt större vindkraftsutbyggnad i framtiden så kommer även fler åtgärder till sist behöva göras. Som du skrev för några inlägg sedan, nya tunnlar och turbiner, bl.a.
Jag har aldrig påstått att det är lätt, eller redan klart.
Blir det havsbaserad vindkraft så småningom så kommer det bli en bra nytta med ytterligare ett kärnkraftverk i söder, för att stabilisera elnäten där nere och lite annat, dvs de tekniska parametrarna som gynnar stabila nät och överföring med mindre förluster och annat (ja allt det här som jag inte brukar säga/skriva något om, då jag kan det alldeles för dåligt).
De har i alla fall ärvt en ny fin mottagningsstation. Har du sett den? Mycket konventionell och beprövad mitt i all hightech. Blir det inga batterier nu?pacman42 skrev:
Jag läste just en artikel om det nya datacenter som skall byggas på Northvolts mark. Den artikeln bekräftar i princip allt du skriver.
8 kr/kWh kostar dieselgeneratorernas el.
Intressant att läsa att man räknar med tusen arbetstillfällen i Skellefteå från ägaren. 400 anställda, 200 inhyrda (väktare mm) och ytterligare 400 via underentreprenörer för kylning, byten av komponenter mm. Extremt mycket mer än vad Meta har i Luleå.
Det är edgeconnex som köpt en del mark https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atacenter-i-skelleftea-tva-byggnader-planerasGK100 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ygga-datacenter-i-skelleftea-mycket-ar-oklart
Varför då? Tror du svenska datacenter är sämre och inte uppfyller normala krav på reservkraft?GK100 skrev:
Om du efterfrågar nån sorts detaljerad teknisk genomgång av dieselgeneratorer, batterier etc så är jag inte rätt person för det. Däremot reagerar jag när flera här skriver att de inte har reservkraft för hela driften när jag vet helt säkert att så är fallet. Allt annat vore hål i huvudet och du kan inte sälja tjänster utan detta.
Jag har personlig erfarenhet av flera stora datacenter men jag kan inte lämna ut detaljer kring dessa.
Det finns däremot lite att läsa om svenska siter på deras respektive hemsidor.
Ett exempel från stockholm:
https://www.digitalrealty.com/data-centers/emea/stockholm/sto1
I deras broschyr kan du läsa att de har N+1 reservkraft med 36h drift.
https://go2.digitalrealty.com/rs/087-YZJ-646/images/DS_Digital_Realty_2507_ST01-6_Factsheet_EN.pdf
"N+1 backup generators supporting 36 hours at full capacity with high-speed refuelling"
Oavsett, använder man reservkraften till normal drift, även om bara ett par timmar per år, så behöver man ju då bygga reservkraft till reservkraften... Annars klarar man ju inte av de dimensionerande felfallen längre.
Absolut, det är ju reservkraft så det är inte aktuellt att använda när det finns extern kraft tillgänglig.A ajn82 skrev:
Min kommentar gällde bara att reservkraft finns för att driva hela siten. Inte att den skulle användas som nått sorts stöd för elnätet ibland.
Ja, det var någon annan som tyckte de skulle avlasta nätet genom att köra på reservkraft när priset var högtQ qvirre skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ion-ar-battre-an-nagonsin.481983/post-6727709
Varför är det viktigt hur det förhåller sig till installerad effekt?S Snikholt skrev:Lite överslag när jag kollar ger att vindkraften levererar <10% av installerad effekt 15-25% på ett år.
Beroende på hur blåsigt det har varit.
I andra änden >70% av installerad effekt 5-10% av tiden.
Och det är vädret som avgör - inte vilket behov som finns.
Jag påstår inte att vindkraften inte är användbar och att vi behöver den - men om den ska dominera så blir systemkostnaderna höga. Att låtsas som att det inte är en realitet är bedrägligt.
Kärnkraften som diskuteras kommer inte påverka elpriserna märkbart, elen kommer sannolikt inte behövas, det kommer att vara dyrt för samhället och fel människor kommer få betala kalaset.pacman42 skrev:
Kärnkraften kostar några få öre/kWh i statlig garantikostnad, men den sparar samtidigt konsumenten 10–30 öre/kWh i uteblivna pristoppar och lägre nätkostnader.
Dvs, det blir ett lägre och tryggare totalkostnadstak på elräkningen med en lagom utbyggnad av kärnkraft. Detta kommer från utredningarna som ligger til grund för regeringens beslut i frågan.
Dvs, trots att vi kommer att få betala för att kärnkraften skall leverera på sommaren (vi kommer dock att få betalt för att kärnkraften tjänar pengar på vintern när elen är dyrare) så kommer det totalt sett att sänka elpriserna. Dels genom att det möjliggör en större utbyggnad av vindkraft (som sänker elpriserna generellt) och dels genom att vi för en högre maxeffekt i elsystemet som minskar importbehovet under exempelvis en Dunkelflaute.
Men utbyggnaden måste naturligtvis ske i takt med behoven för att detta skall gälla.
Men, skulle systemtjänsterna verkligen behövas och vara existentiella för elnätens överlevnad så är det värt pengarna alla dagar, då är det bara finansieringen som ska göras om från grunden.
Elen behövs pga ökande elbehov, men framförallt behövs effekten under en Dunkelflaute.D djac skrev:Kärnkraften som diskuteras kommer inte påverka elpriserna märkbart, elen kommer sannolikt inte behövas, det kommer att vara dyrt för samhället och fel människor kommer få betala kalaset.
Men, skulle systemtjänsterna verkligen behövas och vara existentiella för elnätens överlevnad så är det värt pengarna alla dagar, då är det bara finansieringen som ska göras om från grunden.