805 059 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi är absolut självförsörjande på diesel.Nötegårdsgubben skrev:
Erfarenhet visar att det är de som klarar av att fortsätta handla som klarar sig bäst i kriser. Och många saker vi behöver är vi inte självförsörjande på, som diesel.
Med det sagt är jag för att vi har en krigsberedskap även för befolkningen (inte bara för försvarsmakten) och att den måste få kosta.
Jag konstaterade bara att det som gjort oss så rika som vi är nu inte stämmer så väl överens med vad du verkar vilja ha.
Jag tror nog att du måste ta i från tårna för att tro det om min åsikt.
Vart land för sig kan inte Europas länder hävda sig mot världens stora makthavare. Tillsammans kan vi dock utgöra en jämbördig partner till USA, Ryssland eller Kina, De nya handelsavtalen med Indien och Sydamerika är exempel som knappast något enskilt land i Europa, och i vart fall inte Sverige, hade kunnat förhandla fram.S Snikholt skrev:
"Prånglar ut" är en propagandistisk nidbild. Besluten i EU fattas i tämligen god demokratisk ordning av medlemsländernas regeringar och medborgare, även om maktfördelningen mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen är ganska komplicerad.
Den som skickar en låda tvärs över jordklotet har knappast heller betalat de vägar, hamnar, flygplatser eller järnvägsspår som behövs för transporten. Men precis som elförsäljaren får han betala en avgift för att utnyttja infrastrukturen. Så denna aspekt skiljer inte el från andra handelsvaror.J jawen skrev:Någonting som skiljer är ju att "en vanlig" producent för en vara, ser till att packa & frakta sin "sålda produkt" helt själv "tvärs över jordklotet".
En elproducent når ju inte "sin kund" 200 mil bort, utan att använda "kollektivets" kablar, & dem har han ju knappast betalt.
Så jag tycker inte att man kan jämföra med "en vanlig produkt" på det sättet.
Om däremot elproducenten själv bekostar & lägger ner en kabel till exempelvis Tyskland, så har jag inga problem att han maximerar sin förtjänst.
Samtidigt finns det veto. Orban utnyttjar det flitigt i populistiska syften, men det är egentligen tänkt för när ett land anser att ngt missgynnar dem orimligt mkt.B bjorn.abelsson skrev:Vart land för sig kan inte Europas länder hävda sig mot världens stora makthavare. Tillsammans kan vi dock utgöra en jämbördig partner till USA, Ryssland eller Kina, De nya handelsavtalen med Indien och Sydamerika är exempel som knappast något enskilt land i Europa, och i vart fall inte Sverige, hade kunnat förhandla fram.
"Prånglar ut" är en propagandistisk nidbild. Besluten i EU fattas i tämligen god demokratisk ordning av medlemsländernas regeringar och medborgare, även om maktfördelningen mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen är ganska komplicerad.
Sverige blir nog det sista landet att ta till det greppet dock.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Återigen, det går. Det går att plöja med oxar istället för traktor också.L lbgu skrev:
Nej EU är inte kända för sin effektivitet, liksom svenska myndigheter inte heller alltid är det och även om de svenska myndigheterna hade varit världens mest effektiva så är det ju många avtal som ska förhandlas fram, inom många områden.
Och är inte motparten också världens effektivaste så spelar det ingen roll hur effektiva Sverige är.
På samma sätt som med vägnätet så är infrastrukturen gemensam ja, men man kan köpa från olika tillverkare, vare sig det är el eller bilar etc.L lbgu skrev:Antagligen inga idag, men jag ser inte varför inte just el skulle vara lämpligt för det. El är en rätt speciell vara det är ju bara att se hur vi som konsumenter tvingas anlita monopolföretag för att kunna köpa el. Så det är mycket egna regler inom el. Ett företag som vill exportera el är ju beroende av staten (svenska kraftnät) för att exportera elen, att då staten kan ha vissa regler för de som vill nyttja statens infrastruktu
Det är iofs en annan fråga. Man kan såklart tycka det var dåligt och att man är beredd att ta kostnaderna för att stå utanför, men man bör åtminstone förstå vad alternativet innebär.L lbgu skrev:
?L lbgu skrev:
Ta inte upp det som inte skiljer då.B bjorn.abelsson skrev:
Det som skiljer är vad el används till och vilka alternativ en konsument har.
Det är inte bara att köpa el av ngn annan tex.
Det finns många elproducenter som konkurrerar om dig som kund. Du kan välja vilken du vill. Men precis som ICA måste använda det gemensamma vägnätet för att leverera din matkasse måste din elleverantör använda det gemensamma elnätet för att skicka sin el till dig. Att Vattenfall och Fortum skulle ha varsina elledningar för sina elleveranser år lika dumt som om ICA och Coop skulle ha egna vägnät till sina kunder.K karlmb skrev:
Nu pratar vi väl om prismässiga alternativ här. Som annan än storkonsument ala pappersbruk så är man ju i princip hänvisad till ett enda pris samt några prissäkrande varianter av detta.B bjorn.abelsson skrev:Det finns många elproducenter som konkurrerar om dig som kund. Du kan välja vilken du vill. Men precis som ICA måste använda det gemensamma vägnätet för att leverera din matkasse måste din elleverantör använda det gemensamma elnätet för att skicka sin el till dig. Att Vattenfall och Fortum skulle ha varsina elledningar för sina elleveranser år lika dumt som om ICA och Coop skulle ha egna vägnät till sina kunder.
Kunde jag tex ingå avtal om ett PPA med vettigt fast pris på säg 25 öre + skatter o avgifter så skulle jag kanske vara intresserad av det som alternativ till kvartspris.
Men alla elproducenter verkar bara vilja/kunna sälja på spotmarknaden till småkunder.
Jag har inte helt koll på detta. Men som jag har uppfattat det så är det kunderna som måste köpa elen inom det område de bor. Leverantörerna kan välja att sälja sin el i vilket elområde de vill, men får förstås betala transporten dit. Jag har väldigt svårt att tro att all el som produceras här i elområde 2 säljs till kunder i samma elpområde.C cpalm skrev:
Du kan inte köpa ett kilo äpplen till grossistpris av en odlare på Österlen heller. Du får finna dig i att betala ICA:s pris.K karlmb skrev:Nu pratar vi väl om prismässiga alternativ här. Som annan än storkonsument ala pappersbruk så är man ju i princip hänvisad till ett enda pris samt några prissäkrande varianter av detta.
Kunde jag tex ingå avtal om ett PPA med vettigt fast pris på säg 25 öre + skatter o avgifter så skulle jag kanske vara intresserad av det som alternativ till kvartspris.
Men alla elproducenter verkar bara vilja/kunna sälja på spotmarknaden till småkunder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Precis som för alla andra varor så måste köpare och säljare mötas och komma överens. Vill inte säljaren sälja i form av en massa små avtal med mängder av kunder så kommer de inte göra det, oavsett om det är el, råolja, mjölk, vete eller bilar. Så när du låtsas som att el är annorlunda så fungerar det i praktiken på samma sätt som andra varor. Sen att du tycker att Beken-modellen är bra betyder bara att du tänker dumsocilistiskt (såsom du brukar uttrycka dig).K karlmb skrev:Nu pratar vi väl om prismässiga alternativ här. Som annan än storkonsument ala pappersbruk så är man ju i princip hänvisad till ett enda pris samt några prissäkrande varianter av detta.
Visst, men du glömde att det inte sker day-ahead.Fairlane skrev:
Du är dumliberal som tror att det bara finns en väg till den sanna fria marknaden.Fairlane skrev:
Precis som för alla andra varor så måste köpare och säljare mötas och komma överens. Vill inte säljaren sälja i form av en massa små avtal med mängder av kunder så kommer de inte göra det, oavsett om det är el, råolja, mjölk, vete eller bilar. Så när du låtsas som att el är annorlunda så fungerar det i praktiken på samma sätt som andra varor. Sen att du tycker att Beken-modellen är bra betyder bara att du tänker dumsocilistiskt (såsom du brukar uttrycka dig).