D djac skrev:
om man inte kan ta mer betalt än produktionskostnaden så kommer produktionen upphöra
Man kommer aldrig resonera så om el, eftersom det är en grundförutsättning för att ens kunna överleva & existera i kalla Norden.

Ska man ens jämföra el med övriga produkter?
Nästa steg blir med det resonemanget sedan statusen att kunna ha drickbart vattnet & slutligen när "jordens" luft är helt förorenad även profitera på "vår luft".

Medans fortfarande vissa pratar på om hur fantastiskt bra marknadsekonomi fungerar.
Alla kapitalister vill kunna nå alla potentiella "kunder" över hela jordklotet för maximal sälj, men knappast någon av dessa vill "ge något tillbaka till samhället".

Självdöd är ett ord jag kommer att tänka på, och det behöver inte ligga jättelångt borta tidsmässigt.
& vad gör man när 1 miljard afrikaner flyr Afrika när exempelvis Coca Cola's 500 m djupa grundvattenhål tömt större delen av kontinenten på "rent vatten"?

Eller när oljebolagen/ mineralbrytningar/ osv förgiftat landet/ platser till den grad, att 10-tals miljoner människor tvingas "överösa" Europa/ Asien osv?

Finns det ens någon sund människa, som verkligen tror att just marknadsekonomi är "hållbart" i längden?

• Gilla
  • Wow
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
D djac skrev:
Händer hela tiden
Jag menade ju inte enstaka aktörer

Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
När det inte är lönsamt att producera så lägger företaget givetvis ner verksamheten. Det trodde jag var allmän kunskap.
Undantaget är just statliga bolag som kan fortsätta att gå back, vilket såklart innebär att mer skatter måste täcka förlusten.
Och då kommer politiken in...

Fairlane Fairlane skrev:
När det inte är lönsamt att producera så lägger företaget givetvis ner verksamheten. Det trodde jag var allmän kunskap.
Inte för de som bara SKA HA, och inte tänker en sekund på konsekvenser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Inte för de som bara SKA HA, och inte tänker en sekund på konsekvenser.
Då kan det allmänna gå in och köpa upp resterna till ett vrakpris och köra igång produktionen till gagn för medborgarna 😀.

J jawen skrev:
Finns det ens någon sund människa, som verkligen tror att just marknadsekonomi är "hållbart" i längden?
Sund får vara upp till var och en att bedöma, men vi är nog en försvarlig mängd som tror att alla andra system är sämre.

Konkurrens leder helt enkelt till bättre resursanvändning. Det leder iofs. också till ökat välstånd, så tror man att jordens räddning är att vi alla klär oss i säck och aska och avstår saker så är förstås marknadsekonomi dåligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det räcker väl med att en regering vill ge svenska åkerier en fördel (populism) och proklamerar exportstopp, plötsligt överstiger utbudet vida efterfrågan och priserna faller lokalt?

De kanske till och med äger delar av åkeribranschen själva ;)
Du kan ju uppenbarligen sitta och hitta på en massa mer eller mindre osannolika scenarier där man kan göra det. Finns säkert några 1000 till om du är road.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar så som det är stor brist på el i Sverige? 😂
Ge dig. Med elen handlar det om att inte låta utländska elpriser styra svenska elpriser.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja.
Tänkte mer på 50- 60-talet när Sverige var väldigt framgångsrika inom export. Sen dess har väl det mesta av våra 'riktiga' industrier försvunnit.

Så du är hellre fattigare om vi bara har fler fabriker?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Baserar du det på din egen erfarenhet av att importera/exportera varor (utöver att klicka hem en vara på Amazon eller liknande där.någpb annan hanterar det år det)?
Nej, jag baserar det på att 'Sverige har varit ett framgångsrikt exportland länge. Hade alla de problem du målar upp existerat så hade vi väl knappast kunnat ha sålt något.

Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att bensinmackarna kan sälja bensinen till ett högre pris utomlands? Eller var det ett dåligt exempel?
Nej, jag menar att staten utan problem kan hitta på regler som drabbar enskilda branscher negativt. Så på samma sätt som de hittat på saker som skadat bensinmackarnas möjlighet att tjäna pengar så kan de hitta på saker som skadar elproducenternas möjlighet att tjäna pengar.

Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle ett land i EU exportera eller importera en vara till/från Sverige utanför EU, om de lättare kan göra en affär med ett annat EU-land?
Av samma anledning som att de gjorde det innan vi gick med i EU.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du är hellre fattigare om vi bara har fler fabriker
Den kopplingen förstår jag inte hur du gör. Kanske missförstod du något?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Nej, jag baserar det på att 'Sverige har varit ett framgångsrikt exportland länge. Hade alla de problem du målar upp existerat så hade vi väl knappast kunnat ha sålt något.
Jodå vi hade absolut kunnat köpa och sälja utan medlemskap i EU, något annat påstår jag inte.
Det jag påstår är att det skulle vara svårare, inte omöjligt.
L lbgu skrev:
Nej, jag menar att staten utan problem kan hitta på regler som drabbar enskilda branscher negativt. Så på samma sätt som de hittat på saker som skadat bensinmackarnas möjlighet att tjäna pengar så kan de hitta på saker som skadar elproducenternas möjlighet att tjäna pengar.
Det är en helt annan sak. Det är en sak att sätta ett regelverk för hur försäljning får ske i Sverige, en helt annan sak att hindra export.
L lbgu skrev:
Av samma anledning som att de gjorde det innan vi gick med i EU.
Det gick, men var krångligare. Nötegårdsgubben visade tydlig statistik, men då menade du såklart ännu tidigare. Att Sverige inte har kvar de "riktiga" industrierna beror självklart på att de konkurrerades ut och det har inget med EU att göra. Visst hade vi kunnat behålla dessa och staten hade betalat för att gick med förlust år efter år, men det hade varit korkat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och då kommer politiken in...
På vilket sätt då?
Företag A producerar el, men kan inte få lönsamhet för att staten satt regler på export. Företag A väljer då att lägga ner verksamheten, men så kommer politiken in och gör vad?

B Bitterhetsakademin skrev:
Då kan det allmänna gå in och köpa upp resterna till ett vrakpris och köra igång produktionen till gagn för medborgarna 😀.
Mja, då blir elen dyrare. För då ska du betala den dels via elräkningen, dels via skattsedeln och dessutom en extra kostnad för att överheten sysselsätter människor med att plundra och omfördela.

Det är delvis pga detta som man i ditt idealland är kvar på 1800-tals levnadsstandard, och inte haft tillväxt på 65 år. Det finns konsekvenser av din politik. Att du blundar för de, gör inte att de försvinner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.