D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Givetvis så är det med allt. Måste vara lönsamt.
Men att Sveriges elproduktion inte skulle vara lönsam handlar enbart om politik.
Nej, det handlar om ekonomi, många som bullrar här vill ha låga priser och dyr produktion, att det inte funkar är inte politik.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska vi göra likadana med Scanias lastbilar? Först måste de sälja så mycket det bara går i Sverige, billigt och sen får de sälja det som blir över till utlandet?
Jag kan inte se att det finns något skäl för det i nuläget. Men skulle man komma i en situation att det var en stor brist på lastbilar inom landet så kan jag se ett läge där man kunde begränsa export.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det vore ett allvarligt ingrepp i egendomsrätten om inte en elproducent hade frihet att sälja sin el till den som betalar bäst oavsett om kunden är svensk eller utländsk.
Någonting som skiljer är ju att "en vanlig" producent för en vara, ser till att packa & frakta sin "sålda produkt" helt själv "tvärs över jordklotet".
En elproducent når ju inte "sin kund" 200 mil bort, utan att använda "kollektivets" kablar, & dem har han ju knappast betalt.

Så jag tycker inte att man kan jämföra med "en vanlig produkt" på det sättet.
Om däremot elproducenten själv bekostar & lägger ner en kabel till exempelvis Tyskland, så har jag inga problem att han maximerar sin förtjänst.

D
L lbgu skrev:
Jag kan inte se att det finns något skäl för det i nuläget. Men skulle man komma i en situation att det var en stor brist på lastbilar inom landet så kan jag se ett läge där man kunde begränsa export.
Det räcker väl med att en regering vill ge svenska åkerier en fördel (populism) och proklamerar exportstopp, plötsligt överstiger utbudet vida efterfrågan och priserna faller lokalt?

De kanske till och med äger delar av åkeribranschen själva ;)

Fairlane
L lbgu skrev:
Du menar så som det är stor brist på el i Sverige? 😂

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Någonting som skiljer är ju att "en vanlig" producent för en vara, ser till att packa & frakta sin "sålda produkt" helt själv "tvärs över jordklotet".
En elproducent når ju inte "sin kund" 200 mil bort, utan att använda "kollektivets" kablar, & dem har han ju knappast betalt.
Du menar att när jag köper en bil från Tyskland så är är det säljaren i Tyskland som fraktar den helt själv till Sverige? Tillverkaren nyttjar inte "kollektivets" vägar, hamnar eller liknande?
J jawen skrev:
Så jag tycker inte att man kan jämföra med "en vanlig produkt" på det sättet.
Om däremot elproducenten själv bekostar & lägger ner en kabel till exempelvis Tyskland, så har jag inga problem att han maximerar sin förtjänst.

Suvi5700
D djac skrev:
Nej, det handlar om ekonomi, många som bullrar här vill ha låga priser och dyr produktion, att det inte funkar är inte politik.
Så ekonomin har inget att göra med politiska beslut menar du?

D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Så ekonomin har inget att göra med politiska beslut menar du?
Inte på det sättet, om man inte kan ta mer betalt än produktionskostnaden så kommer produktionen upphöra, undantaget i länder med någon form av planekonomi, där producerar man ju traktorer, tandborstar och el i samma takt hela tiden oavsett hur stor efterfrågan är.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Det var ändå relativt små problem.
Baserar du det på din egen erfarenhet av att importera/exportera varor (utöver att klicka hem en vara på Amazon eller liknande där.någpb annan hanterar det år det)?

Jag hade för några år sen ett företag tillsammans med en vän. Företaget importerade en vara som vi sen sålde vidare. Vi kunde välja mellan en producent i Kina (fanns många att välja på) eller en producent i Spanien. Det slutade med att vi importerade från Spanien, mycket pga hur mycket enklare hela hanteringen var. Även om varan i sig kanske var lite billigare i Kina så underlättade det mycket att Sverige och Spanien var EU-länder.

Det var inte ett direkt litet problem.
Att skriva ihop ett handelsavtal mellan två länder brukar inte heller vara ett litet arbete, särskilt inte när ett land vill lägga i begränsningar, såsom du vill.
L lbgu skrev:
Sverige hade sin storhetstid som exportland före EU-inträdet.
Fel som bevisats.
L lbgu skrev:
Du är en som bara vill se problem med allt, det finns även möjligheter.
Jag ser både möjligheter och problem, men väljer den lösning ens minst problem.
L lbgu skrev:
Finns som sagt massor med regler som gör det svårare för företag att tjäna pengar. De som säljer bensin blir ju straffade av staten som tar en enorm skatt på deras produkt vilket gör att deras försäljning minskar och att de får ha lägre marginaler. Kan man göra så mot bensinmackar så kan man göra så mot elproducenter. Eller är du även upprörd över behandlingen av bensinmackar?
Menar du att bensinmackarna kan sälja bensinen till ett högre pris utomlands? Eller var det ett dåligt exempel?

Varför skulle ett land i EU exportera eller importera en vara till/från Sverige utanför EU, om de lättare kan göra en affär med ett annat EU-land?

Suvi5700
D djac skrev:
Inte på det sättet, om man inte kan ta mer betalt än produktionskostnaden så kommer produktionen upphöra, undantaget i länder med någon form av planekonomi, där producerar man ju traktorer, tandborstar och el i samma takt hela tiden oavsett hur stor efterfrågan är.
Kommer nog aldrig ske att elproduktionen upphör

D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Händer hela tiden

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
När det inte är lönsamt att producera så lägger företaget givetvis ner verksamheten. Det trodde jag var allmän kunskap.
Undantaget är just statliga bolag som kan fortsätta att gå back, vilket såklart innebär att mer skatter måste täcka förlusten.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv tycker jag att det är självskadeverksamhet att utsätta sin egen befolkning för orimligt höga elpriser.
Och med det menar du då skatterna. För det är vad överheten orsakar för prishöjningar.

Men det har väl du och jawen med flera röstat fram. Ni är ju orsaken till höga konsumentpriser på el. Så varför röstar ni inte nyliberalt istället så att skatterna försvinner. Om ni nu på allvar vill ha lägre konsumentpriser på el.

D daVinci skrev:
Och med det menar du då skatterna. För det är vad överheten orsakar för prishöjningar.

Men det har väl du och jawen med flera röstat fram. Ni är ju orsaken till höga konsumentpriser på el. Så varför röstar ni inte nyliberalt istället så att skatterna försvinner. Om ni nu på allvar vill ha lägre konsumentpriser på el.
Höga skatter kan rätt använda vara ett bra instrument för en rättvisare fördelning och för att minska förbrukningen av skadliga varor som tobak och alkohol men ska hållas så låga som möjligt på livsnödvändiga varor som el och livsmedel.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.