805 277 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag kan inte se att det finns något skäl för det i nuläget. Men skulle man komma i en situation att det var en stor brist på lastbilar inom landet så kan jag se ett läge där man kunde begränsa export.Fairlane skrev:
Någonting som skiljer är ju att "en vanlig" producent för en vara, ser till att packa & frakta sin "sålda produkt" helt själv "tvärs över jordklotet".B bjorn.abelsson skrev:
En elproducent når ju inte "sin kund" 200 mil bort, utan att använda "kollektivets" kablar, & dem har han ju knappast betalt.
Så jag tycker inte att man kan jämföra med "en vanlig produkt" på det sättet.
Om däremot elproducenten själv bekostar & lägger ner en kabel till exempelvis Tyskland, så har jag inga problem att han maximerar sin förtjänst.
Det räcker väl med att en regering vill ge svenska åkerier en fördel (populism) och proklamerar exportstopp, plötsligt överstiger utbudet vida efterfrågan och priserna faller lokalt?L lbgu skrev:
De kanske till och med äger delar av åkeribranschen själva
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nåja.L lbgu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/bnp_1208757.html
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du menar att när jag köper en bil från Tyskland så är är det säljaren i Tyskland som fraktar den helt själv till Sverige? Tillverkaren nyttjar inte "kollektivets" vägar, hamnar eller liknande?J jawen skrev:
J jawen skrev:
Inte på det sättet, om man inte kan ta mer betalt än produktionskostnaden så kommer produktionen upphöra, undantaget i länder med någon form av planekonomi, där producerar man ju traktorer, tandborstar och el i samma takt hela tiden oavsett hur stor efterfrågan är.Suvi5700 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Baserar du det på din egen erfarenhet av att importera/exportera varor (utöver att klicka hem en vara på Amazon eller liknande där.någpb annan hanterar det år det)?L lbgu skrev:
Jag hade för några år sen ett företag tillsammans med en vän. Företaget importerade en vara som vi sen sålde vidare. Vi kunde välja mellan en producent i Kina (fanns många att välja på) eller en producent i Spanien. Det slutade med att vi importerade från Spanien, mycket pga hur mycket enklare hela hanteringen var. Även om varan i sig kanske var lite billigare i Kina så underlättade det mycket att Sverige och Spanien var EU-länder.
Det var inte ett direkt litet problem.
Att skriva ihop ett handelsavtal mellan två länder brukar inte heller vara ett litet arbete, särskilt inte när ett land vill lägga i begränsningar, såsom du vill.
Fel som bevisats.L lbgu skrev:
Jag ser både möjligheter och problem, men väljer den lösning ens minst problem.L lbgu skrev:
Menar du att bensinmackarna kan sälja bensinen till ett högre pris utomlands? Eller var det ett dåligt exempel?L lbgu skrev:Finns som sagt massor med regler som gör det svårare för företag att tjäna pengar. De som säljer bensin blir ju straffade av staten som tar en enorm skatt på deras produkt vilket gör att deras försäljning minskar och att de får ha lägre marginaler. Kan man göra så mot bensinmackar så kan man göra så mot elproducenter. Eller är du även upprörd över behandlingen av bensinmackar?
Varför skulle ett land i EU exportera eller importera en vara till/från Sverige utanför EU, om de lättare kan göra en affär med ett annat EU-land?
Kommer nog aldrig ske att elproduktionen upphörD djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
När det inte är lönsamt att producera så lägger företaget givetvis ner verksamheten. Det trodde jag var allmän kunskap.Suvi5700 skrev:
Undantaget är just statliga bolag som kan fortsätta att gå back, vilket såklart innebär att mer skatter måste täcka förlusten.
Och med det menar du då skatterna. För det är vad överheten orsakar för prishöjningar.L lbgu skrev:
Men det har väl du och jawen med flera röstat fram. Ni är ju orsaken till höga konsumentpriser på el. Så varför röstar ni inte nyliberalt istället så att skatterna försvinner. Om ni nu på allvar vill ha lägre konsumentpriser på el.
Höga skatter kan rätt använda vara ett bra instrument för en rättvisare fördelning och för att minska förbrukningen av skadliga varor som tobak och alkohol men ska hållas så låga som möjligt på livsnödvändiga varor som el och livsmedel.D daVinci skrev:Och med det menar du då skatterna. För det är vad överheten orsakar för prishöjningar.
Men det har väl du och jawen med flera röstat fram. Ni är ju orsaken till höga konsumentpriser på el. Så varför röstar ni inte nyliberalt istället så att skatterna försvinner. Om ni nu på allvar vill ha lägre konsumentpriser på el.