804 575 läst ·
22 078 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
EU grundades med tanken att länder som handlar mycket med varandra inte startar krig med varandra och det verkar fungera.Suvi5700 skrev:
EU arbetar också för fred i Ukraina, men givetvis inte genom att offra Ukraina. Det kriget kan inte skyllas på EU eller Ukraina utan skulden ska givetvis läggas till 100% på Ryssland. Jag vet att många "jag litar inte på etablissemanget"-människor i Sverige under lång tid har gillat såväl Ryssland/Putin som Ungern/Orban, och har svårt att släppa det, men sanningen är trots det att det är Ryssland/Putin som är skurken här och Ungern/Orban som stöttar honom.
Håller ju inte med dig alls . Men det får vi ta i en annan tråd.Fairlane skrev:
EU grundades med tanken att länder som handlar mycket med varandra inte startar krig med varandra och det verkar fungera.
EU arbetar också för fred i Ukraina, men givetvis inte genom att offra Ukraina. Det kriget kan inte skyllas på EU eller Ukraina utan skulden ska givetvis läggas till 100% på Ryssland. Jag vet att många "jag litar inte på etablissemanget"-människor i Sverige under lång tid har gillat såväl Ryssland/Putin som Ungern/Orban, och har svårt att släppa det, men sanningen är trots det att det är Ryssland/Putin som är skurken här och Ungern/Orban som stöttar honom.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Elkonsumenterna vill ha låga elpriser, elproducenterna vill ha höga priser.
Oavsett vad man tycker om förändringarna så måste elproducenterna ha en långsiktigt god möjlighet till lönsamhet, det har väl varit lite svårt i SE1 historiskt när priserna varit så låga?
Oavsett vad man tycker om förändringarna så måste elproducenterna ha en långsiktigt god möjlighet till lönsamhet, det har väl varit lite svårt i SE1 historiskt när priserna varit så låga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Vilken del håller du inte med om? Vi kan gärna ta det i en annan tråd, men det underlättar ju om du åtminstone kan säga vilken del du inte håller med om. Eller är det så enkelt att du inte håller med om något överhuvudtaget? Så är det tog då du inte håller med alls, annars kanske det borde skrivits "delvis".Suvi5700 skrev:
Ok, jag vet inte hur man ska övertyga dig om fakta eftersom du inte brukar vilja lära dig av andra än dig själv. Då kan man ju dra helt felaktiga slutsatser, som du gjort med effektavgiftens relation till elproduktionen. Din slutsats där är väl lite som att det är Sverige usla produktion av fordon som gör att vi har trängselskatter på vissa vägar.
Dock inte oväntat att du inte ser Ryssland som 100% ansvarig för kriget, det brukar inte "jag kan allt själv"-are göra.
Minskad efterfrågan pga högre pris leder till lägre konsumtion i grannländer, minskat efterfrågan på exporterad fransk el leder till lägre efterfrågan i Frankrike, vilket leder till lägre priser i Frankrike tänker jag.D daVinci skrev:
I praktiken har man den begränsningen genom att producenterna säljer i det elområde de befinner sig i.B bjorn.abelsson skrev:
Sedan finns ju möjligheten att inte sälja via Nordpool. Är inte helt säker på hur det går till i praktiken. Är kunden i ett annat elområde så måste väl någon hyra kapacitet i transmissionsnätet då.
Säg att Vattenfall vill sälja till en kund i Finland utanför Nordpool. Då skulle säg Vattenfall vara tvungen att hyra kapacitet hos SvK och Fingrid. Hur blir det med flaskhalsavgift då? Den borde dom kunna undvika?
Är det inte i praktiken så att det är den som äger kabeln som köper i det billiga elområdet och sedan säljer i det dyra?
Dvs, de är en konsument i ett elområde och producent i det andra, där rollerna bestäms av hur prisskillnaden är-
Dvs, de är en konsument i ett elområde och producent i det andra, där rollerna bestäms av hur prisskillnaden är-
Har du något som helst stöd för detta??M MGWL skrev:När det kommer till dessa jättar så har de förhandlat så pass bra avtal att det inte lönar sig för elnäten när man räknar per kW som för oss privata handlare. Dessa aktörer gör av med 60-70MW årligen och ger därför en bra slant till kassan för elen i sig även med ett påslag på så lite om 0.5öre/kW.
Dvs. De betalar lite och ingenting för överföring och nätavgifter i förhållandet till förbrukningen vilket medför att utbyggnationen av nätet läggs på oss vanliga människor.
Jag tvivlar starkt på att dom får lägre överföringskostnader än någon annan.
Nja, det mesta av elen går via Nordpool och då är det Nordpool som via sina algoritmer allokerar flödena så att förbrukning stämmer med produktion.A ajn82 skrev:
Effekten bryr sig ju inte om Nordpool. Så NordPools algoritmer måste så att säga underkasta sig verkligheten. Men genom att justera priser och produktion så hamnar man lika med verklgiheten.
Men det jag spekulerade lite om var hur det går till i praktiken när man levererar utanför Nordpool. Borde vara så att man hyr transmissionskapacitet och den känner sedan Nordpool till och utgår från att den är fylld. (Kan ju uppstå ett fel där ifall den inte är fylld).
Alla offer borde sluta kämpa emot menar du, så fort någon större och starkare ber om något så ska alltid den svagare genast ge med sig?Suvi5700 skrev:
Jag höll inte med om kriget. Men det hör ibte hemma i denna tråd. Då blir det pekpinnar från moderatorn.Fairlane skrev:
Vilken del håller du inte med om? Vi kan gärna ta det i en annan tråd, men det underlättar ju om du åtminstone kan säga vilken del du inte håller med om. Eller är det så enkelt att du inte håller med om något överhuvudtaget? Så är det tog då du inte håller med alls, annars kanske det borde skrivits "delvis".
Ok, jag vet inte hur man ska övertyga dig om fakta eftersom du inte brukar vilja lära dig av andra än dig själv. Då kan man ju dra helt felaktiga slutsatser, som du gjort med effektavgiftens relation till elproduktionen. Din slutsats där är väl lite som att det är Sverige usla produktion av fordon som gör att vi har trängselskatter på vissa vägar.
Dock inte oväntat att du inte ser Ryssland som 100% ansvarig för kriget, det brukar inte "jag kan allt själv"-are göra.