D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad hade rapportering till EBM gjort tror du? De har väl vunnit ett (1) stort mål. Någonsin.
Nej men det kan vara rätt såklart, bättre att fortsätta charaden, det ger ju faktiskt några arbetstillfällen på Energimarknadsinspektionen som kanske gått till spillo annars.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och vad hade rapportering till EBM gjort tror du? De har väl vunnit ett (1) stort mål. Någonsin.
De lär ju vinna fler mål om de har en rimlig chans att utreda innan det preskriberas.

Sen kan ju tyckas att det kan vara värt att lägga några kronor på att ha utredningskapacitet (hos EI) för att säkerställa att en marknad så stor som elmarknaden fungerar som det är tänkt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag menar inte att man ska förhala eller undvika att rapportera vad man tror är brottsligt. Bara att man inte ska överdriva sannolikheten att en sån här sak faktiskt skulle leda till fällande dom.

Men rapporterades det förr är det ju lätt att kontrollera om det någonsin ledde till något. Gjorde Aktuellt det?

Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det är väl mer som att det är ju gött med nerförsbacke när man cyklar. Men man vet ju att det kommer gå uppför igen...
Kanske inte så dum liknelse.
När elen är billig så kan man få draghjälp upp för backen.

Om jag laddar upp elbilen och laddar den stora acctanken när elen är billig, så får jag lite ekonomisk draghjälp när elen sen blir dyrare dagen efter.

D
Jag menar inte att man ska förhala eller undvika att rapportera vad man tror är brottsligt. Bara att man inte ska överdriva sannolikheten att en sån här sak faktiskt skulle leda till fällande dom.

Men rapporterades det förr är det ju lätt att kontrollera om det någonsin ledde till något. Gjorde Aktuellt det?
Nej, de går aldrig vidare eftersom man låter de ligga tills de är preskriberade.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Greedy1978 skrev:
Du kan göra hur många grafer du vill. Men om vi hade haft ett konstant elöverskott SAMTIDIGT som kablarna till Europa går på MAX. Så sjunker priset i Sverige. Det överskottet hade varit lättare att uppnå med fler kärnkraftsreaktorer så några hade kunnat tas ur drift oftare för underhållsstopp mm.

Jag är gruvligt trött på alla Miljöpartister som hävdar att vi inte ska ha kärnkraft. Dra till Tyskland eller Polen och kolla hur kul dom har det just nu.
med ditt resonemang ska vi bygga kärnkraft i sverige för att förse europa med ström + alltid ha överskott själva !!!? jag är säker på att både tyskland o polen fixar sitt elbehov på något års sikt... - och då har vi överskott alltid.

Imorgon ska vi i SE4 betala 2,60kr kl 20.00-2100 när det är minuspris i SE3 och övriga sverige
Snittpris imorgon 140 öre och SE3 endast 21 öre allt ink moms :mad:

• Arg
Dilato
  • Laddar…
Elhandeln är inte en nationell angelägenhet. Vi har frihandel inom EU. Nu är tydligen flakhalsen mellan SE3 och SE4 trängre än den mellan SE4 och DK2. Då följs DK2 och SE4 prismässigt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Och när/om den flaskhalsen försvinner blir el knappast billigare i SE4 utan dyrare i SE1 SE2 och SE3.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och när/om den flaskhalsen försvinner blir el knappast billigare i SE4 utan dyrare i SE1 SE2 och SE3.
Ja, det är många som inte förstår detta...

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elhandeln är inte en nationell angelägenhet. Vi har frihandel inom EU.
Elhandeln är i högsta grad en nationell angelägenhet trots att vi har frihandel mellan länderna i EU.

Bristen på överföringskapacitet inom landet och produktion i Sydsverige är ett fett jävla statligt misslyckande.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Har vi brist? Att det finns kapacitet till DK2 betyder inte att det är en brist inom landet.

D Daniel 109 skrev:
Har vi brist? Att det finns kapacitet till DK2 betyder inte att det är en brist inom landet.
Vi har ett statligt monopol och diverse marknadsstörande skatter och förbud som gjort att delar av landet betalar mycket högre elpriser än resten av landet, ja.

Det är en brist i vardagligt tal, om än inte i nationalekonomiska termer. Och som sagt ett statligt misslyckande som borde ses som en nationell angelägenhet att åtgärda.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du manar alltså att det blir en brist i Svenska kapacitet om man ökar kapaciteten över gränsen? Varför ska det vara flaskhalsar just vid landsgränsen?

D Daniel 109 skrev:
Du manar alltså att det blir en brist i Svenska kapacitet om man ökar kapaciteten över gränsen? Varför ska det vara flaskhalsar just vid landsgränsen?
Nej, varför får du för dig att jag menar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.