S Snikholt skrev:
Din spaning kan nog vara korrekt - men eftersom det inte finns någon systemerad strategi att spara vatten när det blåser så beror det väl på lågt marknadspris på el i SE1-SE2, och det sammanfaller ju med att priset är jättelågt där när det blåser.

Blir intressant att se om Aurora-linjen påverkar något.
Det löser ju marknaden. Lågt pris gör att färre bud från vattenkraften går igenom och mer sparas i magasinen (Ladorna 🙂).
Och destor mer som är sparat i ladorna desto lägre pris sätter vattenkraften på kommande bud.

Sedan gör naturligtvis vattenkraftens finansingenjörer prognoser på kommande förbrukning. Det är värt att spendera en hel del arbetstimmar på att optimera profiten.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Antar att du menar ny hypotetisk icke-existerande kärnkraft? För ägarna av de befintliga mår nog rätt bra en dag som denna...
Ja, det är riktigt.
S Snikholt skrev:
För övrigt... vad jag läst om havsbaserad vindkraft, så ligger de i härad med ny kärnkrafts föreslagna garantipris eller högre.
Ja, havsbaserad vindkraft är inte lika billig som landbaserad.
Lite kan man nog offsetta det genom att ha högre vindkraftverk till havs och de genererar el mest hela tiden. Men dyrare är det ju iaf.
Det jag avsåg var landbaserad vilket är det mesta som finns som ger el i Sverige.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, bolagen i fjällen har högsta elförbrukningen på nyårsafton.

Det är stora skillnader. De stora bolagen är dock likartade.
Njae.. Ellevio kör ju rak taxa, med rabatt nattetid...
Sen har Vattenfall haft en modell ute på prov...
EON har inte infört...

Men jag är enig att det finns olikheter, men håller fast vid att det är affärsstrategi som styr framför nätnytta.
Därför kan du säkert hitta mer träffande tariffer vad gäller nätnytta hos små bolag, där de inte har en stab av ekonomer och affärsstrateger och det sannolikt finns mer perosner från tekniksidan representerade.

Q qvirre skrev:
The European Commission and reports to the EU indicate that European companies continue to face electricity prices that are around 2 to 3 times higher than in the US."
Här tänker Jimmy Åkesson och liknande att "Ööh vi måste höja skatten och subventionera elen".

S
D daVinci skrev:
Här tänker Jimmy Åkesson och liknande att "Ööh vi måste höja skatten och subventionera elen".
De har tänkt om i den frågan vad det verkar som.
Var väl då när elen var pissdyr 21-22 som alla mer eller mindre hävde ur sig populism

D
S Snikholt skrev:
Var väl då när elen var pissdyr 21-22 som alla mer eller mindre hävde ur sig populism
Jag ser hellre elsubventioner än fossilsubventioner men helst inga, sen kan man sponsra övergångar för att snabba på en förändring men det är ngt annat.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag ser hellre elsubventioner än fossilsubventioner men helst inga, sen kan man sponsra övergångar för att snabba på en förändring men det är ngt annat.
Jag är kluven - om vi pratar transport så finns en ekonomisk tröskel för att kunna åtnjuta subventioner av el.
Dvs höga drivmedelspriser slår hårdast mot de som har det sämst.

OT politik: om någon såg debatten för nån vecka sen. Jimmie Åkesson har ju öppet mål... han frågade Maggan om hon kunde lova att bränslepriserna inte skulle stiga pga. deras politik. Och hon svamlade något om att hybridbilar är bra, och vill man åka lite längre ibland så kan man tanka "Sverige-bränsle" (vad nu det är? när man ska hälsa på mamma och pappa.... Karln framstår ju som vettig när han talar jämfört med många av de andra klappträna.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ok. Det var nog mest bara en generell kommentar om hur många som gillar en ekonomisk politik som enorm evidens visar är destruktiv.

Istället för att bara ta bort den skatt som gör energin dyrare.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt kommer du med en massa desinfomation.
Det är väldigt tröttsamt att du skräpar ner tråden med osanningar, snälla kan du inte sluta.
Svara istället på vad som inte skulle notifierats gällande att en reaktor stängs ner.

Exporten var inte 173 MW, utan mer än 10 ggr högre, ca 2000MW

Sen fattar jag inte varifrån du får att vi skulle elda fossilt.
D daVinci skrev:
Med 400 öre/kWh så skulle även kärnkraft gå plus.
Bra profit då för vindkraftsparker som kanske har en kostnad på 30 öre.

Idag ser jag dock att priset i SE3 inte är så högt. Svår för kärnkraft. Men prisskillnaden från lägsta på natten till högsta på dagen är runt 70 öre/kWh. Bra för de med batterier. De kan spara in en hel del idag.
hade vi haft kvar de 6 nedlagda kkv så var priset per kwh 10öre...
kwh priset snittet i dag är 116öre lika i alla elområdena

D
S Snikholt skrev:
Jag är kluven - om vi pratar transport så finns en ekonomisk tröskel för att kunna åtnjuta subventioner av el.
Dvs höga drivmedelspriser slår hårdast mot de som har det sämst.

OT politik: om någon såg debatten för nån vecka sen. Jimmie Åkesson har ju öppet mål... han frågade Maggan om hon kunde lova att bränslepriserna inte skulle stiga pga. deras politik. Och hon svamlade något om att hybridbilar är bra, och vill man åka lite längre ibland så kan man tanka "Sverige-bränsle" (vad nu det är? när man ska hälsa på mamma och pappa.... Karln framstår ju som vettig när han talar jämfört med många av de andra klappträna.
Det finns det anser att fossilt inte är subventionerat men det får nog accepteras att det är så, så i mina ögon är det sämre att subventionera smutsigt fossilt än ren el, och en subvention kan lösa det du tar upp.

Att Jimmy är populist vet vi alla och jag antar att ungefär en fjärdedel inte har förmåga att avkoda vad han säger.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
returen returen skrev:
hade vi haft kvar de 6 nedlagda kkv så var priset per kwh 10öre...
kwh priset snittet i dag är 116öre lika i alla elområdena
Priset hade varit samma men vi hade exporterat mer.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Då hade vi behövt mer kablar också. Men det rimliga är ändå att priset varit lägre.

D djac skrev:
finns risk för det i nuvarande beräkningar
det är ju tysklands havererade vindkraft som vi betalar för

S
D djac skrev:
Det finns det anser att fossilt inte är subventionerat men det får nog accepteras att det är så, så i mina ögon är det sämre att subventionera smutsigt fossilt än ren el, och en subvention kan lösa det du tar upp.

Att Jimmy är populist vet vi alla och jag antar att ungefär en fjärdedel inte har förmåga att avkoda vad han säger.
Han är retoriskt skicklig, och de har fått igenom en stor del av sina vallöften trots att de inte sitter i regering.
De för en politik som bevisligen tilltalar en stor grupp människor.
Jag tror du går i en klassisk fälla när du avfärdar SD-väljare som mindre kognitivt kapabla.

Det är sådant som när dem.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Då hade vi behövt mer kablar också. Men det rimliga är ändå att priset varit lägre.
Ja, det där blir ju hårklyveri men då säger jag obetydligt lägre eller högre, vid några tillfällen, så har jag säkrat mig. Det är alltid vanskligt för det hade förmodligen också betytt att vi haft mindre annat, så det kunde också varit högre elpris än idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.