804 441 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Den absolut största tillplattningen lär i slutändan bli när alla villaägare och även en del industrier lärt sig att anpassa och styra sin konsumtion mot när det finns nästan gratis el.
Frågan är hur mkt batterier som verkligen kommer att behövas då, möjligen med undantag för de kallaste dagarna i nordiska länderna.
Lagring i husstommar, varmvatten mm är ju en betydande möjlighet om man bara tänker till lite. Elbilar skulle näsyan uteslutande kunna laddas bara när tillgången är som bäst, oavsett var bilen då råkar stå parkerad.
Detta är inget som kräver rakettecknologi direkt.
Frågan är hur mkt batterier som verkligen kommer att behövas då, möjligen med undantag för de kallaste dagarna i nordiska länderna.
Lagring i husstommar, varmvatten mm är ju en betydande möjlighet om man bara tänker till lite. Elbilar skulle näsyan uteslutande kunna laddas bara när tillgången är som bäst, oavsett var bilen då råkar stå parkerad.
Om intjäningen enbart ska ligga på arbitrage tror jag inte på’t.D daVinci skrev:
Man får väl anta att våra exportpartners gör samma saker, plus att jag tror du överskattar ”billigheten” man kan nå.
Nja jag skriver ju av mot laddcyklerna. Det är amorteringarna om du så vill.pacman42 skrev:
Förluster är ganska ringa. Men visst existerar de. Men det var ju en grov kalkyl. Förlusterna är för små för att beaktas där.
Det jag inte har med är en kalkylränta. Ska man göra en noggrannare beräkning så bör man ta med den. Och möjligheten att opta mot både arbitrage och effektavgift.
Jag ser nog inte några direkta möjligheten för villaägare.K karlmb skrev:Den absolut största tillplattningen lär i slutändan bli när alla villaägare och även en del industrier lärt sig att anpassa och styra sin konsumtion mot när det finns nästan gratis el.
Det är ofta en sk ankkurva. En pristopp på morgonen när folk stiger upp . Och en på kvällen när man lagar mat mm.
De vanorna lär inte ändra på sig.
Men kan dom ladda batterier på natten när det är billigt, och använda från vid dagens toppar så försvinner topparna.
Och batteriets laddcykel är bara 75% ungefär.D daVinci skrev:Nja jag skriver ju av mot laddcyklerna. Det är amorteringarna om du så vill.
Förluster är ganska ringa. Men visst existerar de. Men det var ju en grov kalkyl. Förlusterna är för små för att beaktas där.
Det jag inte har med är en kalkylränta. Ska man göra en noggrannare beräkning så bör man ta med den. Och möjligheten att opta mot både arbitrage och effektavgift.
Förlusterna i energi ligger väl på ca 5% per cykel (om de inte är inomhus och du behöver värmen).
10000 cykler är ju värdelöst om du använder dem på veckobasis (behövs på vintern med tanke på stiltje) det ger 200 års livstid på batteriet, så det funkar inte för att reglera vind på vintern. Dessutom är det då det är kallast...
Tro är inte särskilt relevant här.S Snikholt skrev:
Det är ekonomi och matematik som avgör.
Ja, precis samma kommer göras i omgivande länder.S Snikholt skrev:
Omfattningen kommer bero på vilka krokben staten gör och elpriserna i respektive elområde.
Notera att det man gör är att flytta förbrukning i tiden. Så genomsnittligt flödet mellan elområden lär bestå.
Nja, jag var snarare lite konservativ i estimaten. Men vi är inte där än. Än är det 1 gen Na-jon som säljs. Och de var dyrare.
För att kunna få någon volym på Na-jon behvöer man ligga under LFP. Förutsättningarna för det är goda då råvarukostnaden är mycket lägre. Ca $4/kWh. Men det är ju mer än råvaror som kostar. Initialt kan man kanske lägga sig på $60. Men vi får snart se vart det går.
Sedan kan naturligtvis EU jävlas också med fördyrande tullar.
Lite oklart vad du menar, men efter 10000 laddcykler laddar det inte lika mycket.pacman42 skrev:
För ekonomin kan man lösa det med att räkna med färre laddcykler.
Det är också så att man kan fortsätta förbi gränsen. Det är inte så att det tvärdör.
Men jag skulle vilja vänta med det tills vi vet mer.
Vill man klämma ur allt ur batteriet är det inte klart hur många cykler man får ut. Notera att kemin är ju inte samma som de Li-baserade.
Vet inte vad du avser här men självurladdningen är 2-3% per månad. Kör man en cykel per dygn kan vi bortse från det.pacman42 skrev:
Eller var det urladdning?
Nu kör man rimligen en cykel per dygn. Eller två. Det ger 13 år. Ingen orimlig investering. Min VP är mer än 13 år.pacman42 skrev:
Och med tiden köper man bättre batterier och de gamla får ta längre cykler. De kostar i stort sett bara lite volym.
Notera att Na-jon inte blir varma på samma sätt som Li-baserade batterier.
För mig känns det som det av alla dessa projekt i elområde 1 som har potential att lyckas är SSAB.s elugnar.pacman42 skrev:
Jag får förtydliga mig själv insåg jag, procentsiffrorna är utifrån dagens produktionsnivå, dvs de är inte beräknade ovanpå varandras siffror. Detta gör att det totala behovet med alla tre blir en ökning med 54% utifrån dagens siffror.
Kanske uppenbart för alla, men jag ville förtydliga detta i alla fall.
Jag kan ju också då påpeka att 54% av dagens produktion är ungefär så mycket som idag exporteras till andra elområden från SE1, dvs det kommer inte att kunna exporteras någon märkbar mängd energi från SE1 om alla dessa projekt startar. Allt förutsätter naturligtvis att man inte bygger ut produktionskapaciteten kraftigt på bara ett par-tre år...
Stegra ger jag dessvärre inte så mycket för, en del av ledarskiktet är samma / lika som på Northvolt och där var det ju totalt kaos och duktigt med skit bakom spakarna. Givetvis hoppas jag att jag har fel i mina antaganden men det får framtiden utvisa.
Förutom projekten du nämnde är Bolidens nya elektrolysverk klart om några månader och det förbrukar många MW året runt, dessutom har Boliden en del andra projekt på gång som även de använder el som energikälla.
Mvh
Hybrit1 i Gällivare blir också av.S Stefan.o skrev:För mig känns det som det av alla dessa projekt i elområde 1 som har potential att lyckas är SSAB.s elugnar.
Stegra ger jag dessvärre inte så mycket för, en del av ledarskiktet är samma / lika som på Northvolt och där var det ju totalt kaos och duktigt med skit bakom spakarna. Givetvis hoppas jag att jag har fel i mina antaganden men det får framtiden utvisa.
Förutom projekten du nämnde är Bolidens nya elektrolysverk klart om några månader och det förbrukar många MW året runt, dessutom har Boliden en del andra projekt på gång som även de använder el som energikälla.
Mvh
Stegra1 har redan företag som står och hoppas på konkurs för att ta över...
Man får hoppas det inte går så långt som till konkurs, väldigt mycket pengar och andra insatser som går till spillo då. Det är väldigt många mindre och medelstora företag här uppe som farit väldigt illa av soppan i Northvolt, för att inte prata om alla människor som ”lurades hit”.pacman42 skrev:
Mvh
Du får nog lägga till fysik också, jag har inte sett någon seriös aktör som på allvar menar att batterier är ett vettigt alternativ för lagring av konsumtionsel i de volymer som krävs.D daVinci skrev:
Men mycket förhoppningar och lycksökare finns det.
Matlagning och TV är ju marginella jfrt med alla former av elektrisk uppvärmning som de flesta har.D daVinci skrev:Jag ser nog inte några direkta möjligheten för villaägare.
Det är ofta en sk ankkurva. En pristopp på morgonen när folk stiger upp . Och en på kvällen när man lagar mat mm.
De vanorna lär inte ändra på sig.
Men kan dom ladda batterier på natten när det är billigt, och använda från vid dagens toppar så försvinner topparna.
Får frisera mitt förra inlägg och ändå säga att jag ser positivt på lösningar med batterier som komplement på olika vis, men jag tror inte på dina grandiosa visioner.D daVinci skrev:Lite oklart vad du menar, men efter 10000 laddcykler laddar det inte lika mycket.
För ekonomin kan man lösa det med att räkna med färre laddcykler.
Det är också så att man kan fortsätta förbi gränsen. Det är inte så att det tvärdör.
Men jag skulle vilja vänta med det tills vi vet mer.
Vill man klämma ur allt ur batteriet är det inte klart hur många cykler man får ut. Notera att kemin är ju inte samma som de Li-baserade.
Vet inte vad du avser här men självurladdningen är 2-3% per månad. Kör man en cykel per dygn kan vi bortse från det.
Eller var det urladdning?
Nu kör man rimligen en cykel per dygn. Eller två. Det ger 13 år. Ingen orimlig investering. Min VP är mer än 13 år.
Och med tiden köper man bättre batterier och de gamla får ta längre cykler. De kostar i stort sett bara lite volym.
Notera att Na-jon inte blir varma på samma sätt som Li-baserade batterier.