Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller inte med, nyhetens storlek görs inte av rapporteringskravet.
Klart det är lättare för MSM att återge en pressrelease än behöva skriva nått nytt från grunden.

så varför ge sig på det argumentet du tyckte var sämst?
Jag korrigerade bara en direkt felaktighet, diskussionen i övrigt om huruvida man ska kalla KK planerbar, variabel, slump, bas etc tycker jag faktiskt känns ganska meningslös

Mikael_L
Varför ska sådana uppenbara saker konstant missförstås och behöva förklaras?
Jag undrar, helt ärligt, vad @returen menade.
Och jag tror dessutom att hen har totalt fel, men så länge jag inte fattar vad som menades så kan jag inte veta.

Ett bortfall märks mer om det är en sjättedel av produktionen än om det är en tolftedel (ja, jag vet att de nedlagda reaktorerna i snitt var mindre än de kvarvarande). Så även om en nedstängd reaktor hade informerats om 1995 så var det sannolikt en mindre nyhet än det är idag, 30 år senare.

Varför ska sådana uppenbara saker konstant missförstås och behöva förklaras?
njaa...

det är ju inte en fråga om "en tolftedel eller en sjättedel av produktionen" som slås ut

varje gång en reaktor faller ifrån så blir det ett bortfall på cirka en gigawatt som måste täckas på något annat sätt (om möjligt gasa på i vattenkraften, bränna mer olja, eller importera från grannländerna [eller numera även minska exporten])

det blir lika stor utmaning/omställning oavsett antalet reaktorer du har i systemet – vare sig du har en, sex eller tolv reaktorer

vidare blir det ju så att sannolikheten att minst en reaktor faller ifrån och minst 1 GW behöver ersättas med annan produktion, ökar med antalet reaktorer i systemet

varför ska sådana uppenbara saker konstant missförstås och behöva förklaras? 😉

sen har snitteffekten på reaktorna i Sverige stigit – från 0.8 GW senast vi hade tolv tillgängliga, till dagens 1.2 GW – så av den anledningen kan ett bortfall idag mer bli mer märkbart/utmanande än tidigare

oklart vilken medial uppmärksamhet som liknande bortfall fick förr i tiden – det var ett annat mediesamhälle då, och frågan är om det fanns tillräckligt med pappersmassa för att trycka allt som idag sköljs ut digitalt, där ingen nyhet förefaller vara för liten

för tolv år sedan (med tio reaktorer i den svenska flottan) fick Oskarshamn 3 ett driftavbrott och stängdes av, vilket i alla fall förärades med en notis i Svenska Dagbladet på sidan 8 den 27 oktober 2013

Tidningsartikel om att alla kärnreaktorer i Oskarshamn är avstängda, med fokus på Oskarshamn 3 och driftsproblem orsakade av bland annat maneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svenskan skrev en hel del om energi på 10-talet och hade ibland helsidesartiklar/-uppslag om Sveriges elproduktion

som när vi hade några trilskande reaktorer, och sex reaktorer (av tio) var stillastående, däribland alla fyra i Ringhals – och som SvD illustrerade 29 september 2011:
Illustration av kärnkraftsreaktorernas kapacitet i Sverige, visar status och kapacitet i Ringhals, Forsmark och Oskarshamn med procentuell användning.

drygt fyra månader senare var driftläget bättre och bara tre reaktorer stod stilla (delvis samma ensamble som under hösten) – SvD 7 februari 2012:

Energiminister kommenterar kärnkraftverk på halvfart; säkerhet prioriteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
vidare blir det ju så att sannolikheten att minst en reaktor faller ifrån och minst 1 GW behöver ersättas med annan produktion, ökar med antalet reaktorer i systemet
Nej. Sannolikheten för bortfall ökar, men inte känsligheten för ett enstaka bortfall. Ju större andel kärnkraft, desto troligare att systemet i övrigt (genom bland annat minskad konsumtion) kan hantera ett planerat bortfall.

Har vi istället en högre grad av intermittent kraft och denna faller bort samtidigt som en viss mängd planerbar (ett sannolikare scenario än att flera reaktorer är nere samtidigt) måste istället minskad konsumtion och reglerkraft och import kunna täcka upp för båda delar. Sånt gör systemet känsligare.
harka harka skrev:
svenskan skrev en hel del om energi på 10-talet och hade ibland helsidesartiklar/-uppslag om Sveriges elproduktion
Rimligt. I samma veva som Vattenfall planerade för nya reaktorer vilket senare stoppades av politiska skäl alltså.

Notera också att det betraktades som ”fiasko” när kärnkraften inte levererade som förväntat. Fel på en nivå att en minister gick ut och vevade. Det säger något om vilken leveranssäkerhet vi väntar oss av kärnkraften.

Mikael_L
Nej. Sannolikheten för bortfall ökar, men inte känsligheten för ett enstaka bortfall. Ju större andel kärnkraft, desto troligare att systemet i övrigt (genom bland annat minskad konsumtion) kan hantera ett planerat bortfall.
Så du menar att om man har 12 reaktorer igång så är det lättare att minska konsumtionen med 1GW än om man har 6 st reaktorer igång, för då blir det plötsligt svårare att minska konsumtionen med 1GW. Bara så jag förstår dig rätt ...

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du menar att om man har 12 reaktorer igång så är det lättare att minska konsumtionen med 1GW än om man har 6 st reaktorer igång, för då blir det plötsligt svårare att minska konsumtionen med 1GW. Bara så jag förstår dig rätt ...
Ja. På samma vis som man behöver (enorm) överkapacitet av vindkraft om man ska förlita sig enkom på sådan behöver man (en viss mängd) överkapacitet även om man helt ska förlita sig på kärnkraft.

Denna överkapacitet kan i verkligheten konsumeras av lågefterfrågande konsumenter om produktionen är hög eller utebli utan att det gör så mycket om viss produktion faller ifrån.

Återigen häpnas jag av att så enkla samband behöver redogöras för.

Verkligheten är förstås mer komplex än dessa antingen-eller fall, men principen är densamma.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S
Ja. På samma vis som man behöver (enorm) överkapacitet av vindkraft om man ska förlita sig enkom på sådan behöver man (en viss mängd) överkapacitet även om man helt ska förlita sig på kärnkraft.

Denna överkapacitet kan i verkligheten konsumeras av lågefterfrågande konsumenter om produktionen är hög eller utebli utan att det gör så mycket om viss produktion faller ifrån.

Verkligheten är förstås mer komplex än dessa antingen-eller fall, men principen är densamma.
Sen är det rätt stor skillnad på en SCRAM, där produktion plötslig faller bort (som ändå är sällsynt) och planerade stopp, eller att ett planerat stopp drar ut på tiden. Där har man gott om tid att planera motåtgärder.

Det första är mer en fråga för N-1 kriteriet.

Mikael_L
Återigen häpnas jag över att du, som för det mesta har koll, ibland missar så stort.

Men vi börjar med att "1GW bortfall är lättare att hantera om man har fler reaktorer".
Jag ser inte logiken här, om den finns så får du nog förklara bättre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Och @returen har kanske börjat komma på vad hen menade, så du kan också passa på och fylla ut med det som saknades runt ditt konstiga inlägg.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återigen häpnas jag över att du, som för det mesta har koll, ibland missar så stort.

Men vi börjar med att "1GW bortfall är lättare att hantera om man har fler reaktorer".
Jag ser inte logiken här, om den finns så får du nog förklara bättre.
Som jag ser det vore utgångspunkten med fler reaktorer - dvs i grunden högre andel baskraft i produktionsmixen från början, att reglerkraften har bättre möjlighet att möta efterfrågan.

• Gilla
paralun
  • Laddar…

Jovisst är det ett enkelt samband och nu gäller det då att skapa en produktion för framtiden och inte fastna i ett "nulägestänk". De sex stora reaktorer vi har idag börjar bli ålderstigna och vi behöver mer baskraft i energimixen. En handfull nya SMR reaktorer är nog ett mycket bra utgångsläge för en framtida elektrifiering.

Polen fick förresten grönt ljus igår från EU kommissionen för sitt bygge av stora reaktorer och statsstöd.
https://www.tn.se/article/45805/statsstod-till-karnkraft-i-polen/

S Snikholt skrev:
Fattar inte hur man kan argumentera mot att kärnkraften är planerbar.

Angrip gärna andra saker, som att den är dyr eller att den får er att må dåligt psykiskt.

Men planerbar är den.

Säger ni samma sak om era bilar?
”Nää ja vet inte om jag kan komma till jobbet idag, beror på om jag får punka på vägen. Kan inte planera dagen.”
Bra sagt

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Som jag ser det vore utgångspunkten med fler reaktorer - dvs i grunden högre andel baskraft i produktionsmixen från början, att reglerkraften har bättre möjlighet att möta efterfrågan.
Jag tror att vår baskraft ganska väl motsvarar vår lägsta konsumtion idag, så jag är av åsikten att vi har den baskraft vi behöver, inte för mycket, inte för lite.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att vår baskraft ganska väl motsvarar vår lägsta konsumtion idag, så jag är av åsikten att vi har den baskraft vi behöver, inte för mycket, inte för lite.
Jo men vi måste ju se in i framtiden och inte klamra oss fast i dagens läge och försöka bevisa att nuläget är bra.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det är nog en ganska lagom nivå.
En fråga är väl om man ska satsa på att ersätta de som faller för åldersstrecket med nya kolosser, vilket säkert är det mest kostnadseffektiva eller gå på de mindre modulära varianterna som troligen blir dyrare.

Färre och större enheter, kostnadseffektivt men mer sårbart eller mindre och dyrare enheter som ger bättre redundans. Inga lätta beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.