P paralun skrev:
"Mycket högre" har inte elpriset varit SE1 jämfört med SE2 och det visar sig nu när vintern är här hur marknaden kommer att nyttja Aurora.

[länk]

[bild]
E väl bättre å lägga in just BARA SE1 å SE2s priser om det nu är de som ska jmf.

Graf över SE1 och SE2 elpriser, EUR/MWh, från 20 okt till 13 nov, med varierande kurvor som visar prisfluktuationer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
E väl bättre å lägga in just BARA SE1 å SE2s priser om det nu är de som ska jmf.

[bild]
Lite patetisk faktiskt att Paralun ej granskar/editerar charts han själv lägger in.
Samma med länkarna han postar, han läser dem inte å ikke sällan finner man diametralt motsatt argumentation/facts i länken jmf med de han själv försöker hävda…

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ha, det där är inget jämfört med imorgon.
Jag skulle tro att norrlänningarna får skrämselhicka nu
Diagram som visar elpriser i SEK/MWh för olika svenska elområden den 18 november 2025, med ökade priser under eftermiddagen.

• Gilla
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Inga flaskhalsar mer nu då?

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Konsekvensen av mer överföring till Finland? Kombinera detta med kallt väder, så...

Mikael_L
Det tror jag inte, det skulle inte ha påverkat SE2 också.

Kanske isläggning i magasinen ...?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Det kan det vara. Det skulle förklara att de följer varandra, kablarna är inte fulla. Det räcker ju med isläggning i SE1 så blir det så.

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:

Verkar så.

https://tibber.com/se/elprisprognos

Norra Sverige (SE1, SE2)​

Pris
Den här veckan förväntar vi oss att elpriserna hamnar på i genomsnitt runt 75 öre/kWh (utan skatter och avgifter).

Bakgrund
I norra Sverige väntas riktigt kallt väder hela veckan, långt under det normala för den här tiden på året. Det innebär att efterfrågan ökar och drar upp elpriserna, men också att många vattenkraftverk kommer stå stilla för att låta isen lägga sig. Det i kombination med låg vindkraftsproduktion innebär att SE1 och SE2 i stor utsträckning väntas få elpriser på samma höga nivå som i södra Sverige, vilket syntes i de publicerade elpriserna för måndag och tisdag.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S
Vi tycks få samma pris som danskarna imorrn, medan tyskarna har lite billigare
(om jag räknat rätt)

Fattar mindre och mindre av denna prisbildning…

S
Q qvirre skrev:
Verkar så.

[länk]

Norra Sverige (SE1, SE2)​

Pris
Den här veckan förväntar vi oss att elpriserna hamnar på i genomsnitt runt 75 öre/kWh (utan skatter och avgifter).

Bakgrund
I norra Sverige väntas riktigt kallt väder hela veckan, långt under det normala för den här tiden på året. Det innebär att efterfrågan ökar och drar upp elpriserna, men också att många vattenkraftverk kommer stå stilla för att låta isen lägga sig. Det i kombination med låg vindkraftsproduktion innebär att SE1 och SE2 i stor utsträckning väntas få elpriser på samma höga nivå som i södra Sverige, vilket syntes i de publicerade elpriserna för måndag och tisdag.
Skumt… för kollar man på SVK så ser det ut som vattenkraften matar på bra, och ökar.

Verkar mer vara kass vind och hög efterfrågan.

S Snikholt skrev:
Skumt… för kollar man på SVK så ser det ut som vattenkraften matar på bra, och ökar.

Här är Vattenfalls UMM för Luleåälven, turbinerna kan skadas av is så då sänker man vattenflödet till ett minimum under själva isläggningen.

2025-11-18 2025-11-22

Preparation for good ice conditions in River Luleälven limits discharge. Production limited up to 1200 MW.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/79239388-8541-4cf2-b7b8-894d5892f976/1

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
S Snikholt skrev:

Ja, 200 MW vindel från SE2 räcker inte så långt för att fylla kablarna till SE3...
Diagram över elproduktion, visar daglig prognos för 18 november 2025 med kategorier för total, sol- och landbaserad vindkraft i SE2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Händer ju rätt sällan ändå. Typ lagom ofta för att de där uppe ska få känna på hur det är söderut, så att de kan känna sig lyckligt lottade de övriga 360 dagarna på året.

S
Inte så insatt i hur vattenreglering sker i vattenkraftverken känner jag.

Läser mig till att de minskar produktion för att låta isen lägga sig. Finns flera orsaker till det antar jag. Men sen då?

Tänker att när man brassar på igen då, och sänker nivån i magasinen - blir det hålrum under islocket då eller vad? Det borde ju i sin tur kunna leda till att det krackelerar och det borde väl inte vara skitbra?

Kanske urbota korkat tänkt av mig här - men låt höra, nån kanske vet?

S Snikholt skrev:
Inte så insatt i hur vattenreglering sker i vattenkraftverken känner jag.

Läser mig till att de minskar produktion för att låta isen lägga sig. Finns flera orsaker till det antar jag. Men sen då?

Tänker att när man brassar på igen då, och sänker nivån i magasinen - blir det hålrum under islocket då eller vad? Det borde ju i sin tur kunna leda till att det krackelerar och det borde väl inte vara skitbra?

Kanske urbota korkat tänkt av mig här - men låt höra, nån kanske vet?
Hålrum blir det inte, hur skulle det gå till? När isen e tillräckligt tjock rör den sig upp å ned med vattennivån UTAN att brytas sönder.

Sker längs kusten här i Norge också där vi har tidvattenskillnader på flera meter. Isen följer med upp och ned.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.