D
S Snikholt skrev:
Det blir precis samma sak, därav förordar jag nog massivt stöd vi byggnationen framför en garanterad ersättning per MWh.
Jag håller med men får samtidigt rysningar, känns det inte obehagligt att tänka på "massiva stöd" när ett företag ska bygga en produktionsenhet och varorna ska säljas på en fri marknad..?

Måste erkänna att jag verkligen ryser.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag håller med men får samtidigt rysningar, känns det inte obehagligt att tänka på "massiva stöd" när ett företag ska bygga en produktionsenhet och varorna ska säljas på en fri marknad..?

Måste erkänna att jag verkligen ryser.
Nja jag kan hålla med om att det inte låter något vidare. Men om vi gör det via Vattenfall så...
Övriga bolag, nej tack.

(Förbereder mig på en skitstorm från DV et al.)

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Nja jag kan hålla med om att det inte låter något vidare. Men om vi gör det via Vattenfall så...
Övriga bolag, nej tack.

(Förbereder mig på en skitstorm från DV et al.)
Jag förstår att du vill vara pragmatisk men vad säger du om två statslåneräntor, en för SBAB och en för alla andra banker?

S
D djac skrev:
Jag förstår att du vill vara pragmatisk men vad säger du om två statslåneräntor, en för SBAB och en för alla andra banker?
Bra poäng faktiskt. Jag hävdar väl att om staten anser att detta kan räknas som kritisk infra, så bör man kunna hålla det in house.

D djac skrev:
att ha en helt obetydlig påverkan eller en massiv destruktiv påverkan är stor skillnad för mig.
Så det är bara populism om det har reell påverkan? För egen del tycker jag att symbolpolitik är bland den värsta populismen.

Att något har effekt kan man ju tycka olika om beroende på hur man värderar saken, men allt man ogillar är inte populism.
D djac skrev:
Sen var ju 60-öringen en slags skattekvittning och infördes som en förenkling, det finns ju stor skillnad på en privatperson och företag med moms, skatter och annat.
Nej, den är populism. Man låtsades som om solel på sommaren var fritt inväxlingsbar mot annan produktion som finns när vi konsumerar mycket el på vintern – vilket förstås inte var sant.
D djac skrev:
Nu vet vi ju att det viktiga med att ta bort den är kattvisslingen att man "sätter åt" grön elproduktion, även om det är obetydligt.
Jag vet vad en hundvissla är, men inte en kattvissla, så jag kanske missat något, men att ta bort subventioner av obetydliga nyttor måste man vara rätt fixerad vid en fråga för att betrakta som populism.

Tittar man på det ur en annan synvinkel än din rör det sig främst om att inte subventionera intermittent kraft. Att inte subventionera är då något fundamentalt annat än att ”sätta åt”. Även om man skulle vara för någon annan subvention, vare sig det vore att bygga ut vattenkraften i de återstående norrlandsälvarna eller att bygga kärnkraft.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, den är populism. Man låtsades som om solel på sommaren var fritt inväxlingsbar mot annan produktion som finns när vi konsumerar mycket el på vintern – vilket förstås inte var sant.
Inte i verkligheten.
Däremot säger man att skatten kan ses som ett genomsnittlig summa.

Elen prissattes till marknadspris. (I verkligheten då).

D
Så det är bara populism om det har reell påverkan? För egen del tycker jag att symbolpolitik är bland den värsta populismen.

Att något har effekt kan man ju tycka olika om beroende på hur man värderar saken, men allt man ogillar är inte populism.

Jag vet vad en hundvissla är, men inte en kattvissla, så jag kanske missat något, men att ta bort subventioner av obetydliga nyttor måste man vara rätt fixerad vid en fråga för att betrakta som populism.

Tittar man på det ur en annan synvinkel än din rör det sig främst om att inte subventionera intermittent kraft. Att inte subventionera är då något fundamentalt annat än att ”sätta åt”. Även om man skulle vara för någon annan subvention, vare sig det vore att bygga ut vattenkraften i de återstående norrlandsälvarna eller att bygga kärnkraft.
Jag beundrar din blinda lojalitet.

S Snikholt skrev:
Bra poäng faktiskt. Jag hävdar väl att om staten anser att detta kan räknas som kritisk infra, så bör man kunna hålla det in house.
Kan inte allt ses som kritiskt för staten.
Och då kan staten ta hand om allt. Och privat egendom kan begränsas till kläderna på kroppen.
Då kan vi få det lika fint som i Nordk... Ja, ska väl inte skriva ut det.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Överskott av solel kan också vara skadligt, när det subventioneras och leder till att du tjänar på att mata ut effekt trots att priset är negativt. Det ger ju knappast ett bra investeringsklimat för övrig kraftproduktion, eller hur?
Det ger väl ett alldeles utmärkt incitament till investeringar i lagring av el.

Två probelm dock. Dels att det negativa priset är ett resultat av statlig inblandning. Och den är godtycklig/nyckfull och allmänt hjärndöd. Och kan ändras hipp som happ.
Dels att staten infört hinder för lagring.

De två kan göra att en del kapitalägare är obenägna att riskera sitt sparkapital. Trots bra incitament.

D djac skrev:
Jag beundrar din blinda lojalitet.
Nej, det gör du förstås inte. Förmodligen ser du ned på den. Men försöker du se bortom dina egna dogmer så märker du nog att den är mer nyanserad än du tror, även om vi inte är överens.

D
Nej, det gör du förstås inte. Förmodligen ser du ned på den. Men försöker du se bortom dina egna dogmer så märker du nog att den är mer nyanserad än du tror, även om vi inte är överens.
Kanske det men jag häpnar faktiskt mest. Förr när man inte var överens så var det som värst att man tyckte tvärtom men nu är det långt märkligare än så.

D daVinci skrev:
Inte i verkligheten.
Däremot säger man att skatten kan ses som ett genomsnittlig summa.

Elen prissattes till marknadspris. (I verkligheten då).
Det är mycket skitsnack runt det bidraget. Det har ingenting med moms att göra, även om vissa försöker framställa det som det. Det har dessutom varit högre än energiskatten, hade man velat kompensera för den så hade man bestämt att beloppet skulle vara energiskatten inklusive moms. Nej, det är ett rent bidrag till (i praktiken) el från solpaneler.

Och inget ont om solpaneler om man kan räkna hem dessa utan bidrag. Men solpaneler i ett hushåll skall producera el till det hushållet, att skicka ut el till andra från enskilda hushåll är inte kostnadseffektivt för samhället.

• Gilla
  • Haha
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men solpaneler i ett hushåll skall producera el till det hushållet, att skicka ut el till andra från enskilda hushåll är inte kostnadseffektivt för samhället.
Ett klassrum med elever som sitter vid bänkar. Tavla till vänster med texten "Blir du lönsam, lille vän?". Moderna lampor och stora fönster i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D djac skrev:
[bild]
Till skillnad från många andra så ser jag det som en positiv sak att bli lönsam

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Till skillnad från många andra så ser jag det som en positiv sak att bli lönsam
Inte lätt att avgöra vem som är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.