K karlmb skrev:
Beror väl också på vilken spänning man kör med.
Det beror på väldigt mycket...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla dessa hävdar att de har produkter som åtminstone ligger nära 70%, några över
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ok, det var svårt att hitta. Kan du visa lite närmare?

pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på väldigt mycket...
Ja, om man vill att det ska fungera tex. Precis som med vätgasen då.

K karlmb skrev:
Ja, om man vill att det ska fungera tex. Precis som med vätgasen då.
Ja, precis. Jag tror att vätgasen har en lång väg att vandra, men för smältverk, massaindustri osv är det klart närmare.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Ok, det var svårt att hitta. Kan du visa lite närmare?
Det är lite svårare, det är ju inte precis som att företagen lämnar ut ett datablad hur som helst till vem som helst för industriprodukter. Man får gå på deras utfästelser i pressreleaser mm och sedan diskutera direkt med dem.

Några exempel på artiklar om detta som jag hittat:
Strategic Research and Innovation Agenda 2021–2027 (Clean Hydrogen Partnership)
Global Hydrogen Review 2023 (NET)
ITM Power - Äldre artikel om kostnad och effektivitet
Thyssenkrupp Nucera - Dokument som nämner 70% effektivitet i en modell
Plug Power - Information om energiförbrukning för vätgaslikvefaktion
Powering the Future: Latest Breakthroughs in PEM Electrolyzers for Green Hydrogen in 2025
Reducing the cost of electrolytic hydrogen to accelerate deployment (RenewableUK)

Men som sagt, det är en sak vad de hävdar, en annan sak vad man verkligen får för effektivitet med en produkt som har de övriga egenskaper som man vill komma åt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Trodde B var en vätgasbil. Oklart hur du menar.
En var vätgasbil den andra elbil.

Men det jag säger är att för en prisskillnad så behöver man bara beakta det som skiljer.
Sätena kan vara samma. Ratten kan vara samma osv. Och då kan man ignorera de.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En var vätgasbil den andra elbil.

Men det jag säger är att för en prisskillnad så behöver man bara beakta det som skiljer.
Sätena kan vara samma. Ratten kan vara samma osv. Och då kan man ignorera de.
Självklart.

D daVinci skrev:
Står lite här. Just där man använder värmen från ståltillverkning.

[länk]

Rent spontant tänker man sig att Stegra borde känna till det.

Sedan tänker man sig att det här borde fungera för kylning av kärnreaktorer också. Men det finns kanske någon nackdel.
Ok, det hade jag missat. Om om det krävs ett stålverk för att göra vätgas med restvärme så lär ju den vätgasen stanna på stålverket då och lagras för deras eget bruk när elpriset är högt.. Någon vätgasrevolution i bilar lär det knappast bli av det.

D daVinci skrev:
Står lite här. Just där man använder värmen från ståltillverkning.

[länk]

Rent spontant tänker man sig att Stegra borde känna till det.

Sedan tänker man sig att det här borde fungera för kylning av kärnreaktorer också. Men det finns kanske någon nackdel.
Jag läste att Stegra redan beställt sina 35% elektrolysörer.
De kanske inte ens får köpa bättre från tyska Thyssen som kanske vill ha dem själva.
Stegra är i KK inom 1 år hur som.

D daVinci skrev:
Kan ju tänkas att priset kan vara ett problem (även om den kommer i serieproduktion).

Det var ett tag sedan nu, men när jag kollade senast så gick priset upp rätt mycket fortare än effektiviteten. Om man kan få två halvdana elektrolysörer för priset av en bra så kanske det är ett bättre val. Eller att bara ha halva kapitalkostnaden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok, det hade jag missat. Om om det krävs ett stålverk för att göra vätgas med restvärme så lär ju den vätgasen stanna på stålverket då och lagras för deras eget bruk när elpriset är högt.. Någon vätgasrevolution i bilar lär det knappast bli av det.
Om man driver ett stålverk med vätgas och samtidigt tillverkare vätgasen från restvärmen så har man uppfunnit en perpetuum mobile
Evlghetsmaskin
😂😂😂

Jag har raderat 57 inlägg som var off topic. Den här tråden handlar om Sveriges elproduktion.

/Moderator

• Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Kan ju tänkas att priset kan vara ett problem (även om den kommer i serieproduktion).

Det var ett tag sedan nu, men när jag kollade senast så gick priset upp rätt mycket fortare än effektiviteten. Om man kan få två halvdana elektrolysörer för priset av en bra så kanske det är ett bättre val. Eller att bara ha halva kapitalkostnaden.
Så kan det vara. Ett annat skäl kan väl vara att temperaturen som skall kylas nog är i lägsta laget. 850 grader var det i länken. Och högre temperaturer ger bättre verkningsgrad.
Troligen billigare att bara värma upp östersjön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.