120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jag har aldrig påstått att Sverige haft det som någon officiell strategi, men det har länge diskuterats att Sverige lutat lite åt det hållet, åtminstone i början av pandemin. Vi har ju fortfarande en förhållandevis slapphänt inställning jämfört med de flesta andra länder.BirgitS skrev:
Har inte Danmark en liknande smittspridning som Sverige nu under hösten?
Norge och Finland står ju ut som undantag i Europa, inte det minsta typiska.
Ingen har ju heller haft en flockimmunitetsstrategi så jag vet inte varför du drar upp det. Hade FHM velat att Sverige skulle uppnå flockimmunitet så fort som möjligt i våras hade vi ju inte haft några restriktioner alls i stället för restriktioner som snabbt begränsade smittspridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Men det har väl mer med att göra att vi inte har lagar som tillåter en regering att inskränka viktiga rättigheter när det inte är krig. Som sagt, i våras minskade rörligheten i Sverige och i våra grannländer i ungefär samma utsträckning ändå. Smittspridningen i Stockholm minskade kraftigt så fort som restriktionerna infördes. När alla förstår allvaret räcker det med råd och restriktioner.danniee skrev:
Plats 15 är det.
Ulttand - old news.
Ulttand - old news.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nu är ju inte smittspridning och dödstal samma sak så dina grafer är ointressanta när det gäller smittspridning.Ulltand skrev:
Hur har incidensen på fallen i Danmark varit jämfört med Sveriges sen början av september?
Har övriga nordiska länder andra lagar som vi saknar? Norge?BirgitS skrev:
Men det har väl mer med att göra att vi inte har lagar som tillåter en regering att inskränka viktiga rättigheter när det inte är krig. Som sagt, i våras minskade rörligheten i Sverige och i våra grannländer i ungefär samma utsträckning ändå. Smittspridningen i Stockholm minskade kraftigt så fort som restriktionerna infördes. När alla förstår allvaret räcker det med råd och restriktioner.
För att återgå till STRATEGI, så var ju Sveriges att inte sjukvården skulle kollapsa! Om det var en bra strategi, få vi väl se. Vi ser ju hur lömskt viruset är där infektionskliniken i Malmö drabbas hårt, trots att de vet ju verkligen hur infektioner fungerar och vet hur de ska skydda sig. Har kollegor som varit oerhört försiktiga, men ändå drabbats.för egen del har jag varit försiktig, men ej asketiskt leverne.
Hur många av dom som är över 80 skulle gått bort av andra sjukdomar som t.ex. covid 1-18 som tydligen drabbat världen tidigare år? Dessa har kallats ”svininfluensa” ”fågelinfluensa” Vinterkräksjukan o.s.v.
Bortsett från toppen i April, har vi i Sverige haft underdödlighet jämfört med dom senaste 5 åren!
Sverige gör rätt som inte stänger ner!
Det är mer än full fart vid löpande banden hos VOLVO, SCANIA och alla andra industrier.
Det är trots alla bara 269 döda under 60 år! Hittills 14/12-2020 I covid-19.
Livsmedelsaffär har snabbt ställt om till internethandel! Själv är jag 70+ och har knappt satt min fot på ICA-Maxi sedan Mars. En timme med paddan sen är det bara åka ner och öppna bakluckan! Kostar än så länge inget extra men vi missar 5% pensionär rabatt.
Det måste vara ett stort bekymmer i övriga Europa som förmodligen inte har den samhällsuppbyggnad.
Bortsett från toppen i April, har vi i Sverige haft underdödlighet jämfört med dom senaste 5 åren!
Sverige gör rätt som inte stänger ner!
Det är mer än full fart vid löpande banden hos VOLVO, SCANIA och alla andra industrier.
Det är trots alla bara 269 döda under 60 år! Hittills 14/12-2020 I covid-19.
Livsmedelsaffär har snabbt ställt om till internethandel! Själv är jag 70+ och har knappt satt min fot på ICA-Maxi sedan Mars. En timme med paddan sen är det bara åka ner och öppna bakluckan! Kostar än så länge inget extra men vi missar 5% pensionär rabatt.
Det måste vara ett stort bekymmer i övriga Europa som förmodligen inte har den samhällsuppbyggnad.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag har uppfattat det som att åtminstone i Finland har regeringen andra möjligheter när det gäller att begränsa folks rättigheter än i Sverige. Annars har jag inte satt mig in i det eftersom jag tycker att det inte spelar så stor roll exakt vilka länder som kan införa utegångsförbud. Det är viktigt att regeringar inte kan inskränka fri- och rättigheter någorlunda enkelt för vi vill inte ha en upprepning av vad som hände i Tyskland på 30-talet.danniee skrev:
Av grafen kan jag se att svenskarna är ett sämre folk än övriga nordiska grannländers folk. Vi svennar är antingen bara klenare, dör och smittas lättare eller så är vi bara dummare och inte kan ta till oss och förstå alla rekommendationer och krav som lagts på oss under året. Pisa visar också att vi inte lär bli smartare. Kanske bra då att vi reduceras en aning så inte generna riskeras spridas mer.Ulltand skrev:
Ett visst inslag av ironi kan finnas.....men jag tror allvarligt att svenskarna är trögare än folk i grannländerna. Hur ska man annars förklara det. Ta min tidigare hemort Södertälje. Det är inte raketforskarnas gener som bidrar till smittoläget i den stan direkt.
Jag lägger in den här länken igen:
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Där hittar man relevanta och rättvisa jämförelser av överdödlighrt i Europa. Jag rekommenderar att skrolla ner till "Z-scores by country", och att titta på i alla fall tre års historia för lite perspektiv.
Det känns för mig som att två saker är uppenbara, dels att covid-effekterna är stora men inte direkt extrema (fast det är kanske svårt att ha en objektiv bedömning av), och dels att det är svårt att se någon uppenbar korrelation mellan länders strategier och hur hårt drabbade de varit.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Där hittar man relevanta och rättvisa jämförelser av överdödlighrt i Europa. Jag rekommenderar att skrolla ner till "Z-scores by country", och att titta på i alla fall tre års historia för lite perspektiv.
Det känns för mig som att två saker är uppenbara, dels att covid-effekterna är stora men inte direkt extrema (fast det är kanske svårt att ha en objektiv bedömning av), och dels att det är svårt att se någon uppenbar korrelation mellan länders strategier och hur hårt drabbade de varit.
Dina grafer visar inte det aktuella läget, trenden.
Varför var vi duktigare än danskarna under september?
Vad gjorde Tyskarna med sin strategi runt 2/11 som helt plötsligt fick stopp på den kraftigt stigande smittspridningen? Munskydd?Ulltand skrev:
Varför var vi duktigare än danskarna under september?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en absurd jämförelse.BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att åtminstone i Finland har regeringen andra möjligheter när det gäller att begränsa folks rättigheter än i Sverige. Annars har jag inte satt mig in i det eftersom jag tycker att det inte spelar så stor roll exakt vilka länder som kan införa utegångsförbud. Det är viktigt att regeringar inte kan inskränka fri- och rättigheter någorlunda enkelt för vi vill inte ha en upprepning av vad som hände i Tyskland på 30-talet.