120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Idag, och resten av veckan tycker jag vi firar FHM och Anders Tegnell för att de har styrt skutan så bra det har gått efter de förutsättningar som fanns. Nu börjar vi se ljuset i tunneln. Vi kan vara stolta över att ha klarat av den här pärsen bland de bästa i världen, utan mängder av påbud och lagar, och att vi snart kan gå ut i vårsolen med lite tillförsikt. Tack alla!
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Tycker det är riktigt förnedrande mot alla som dött innan vaccinet uppfanns att inte vaccinera sig. Det är som att ge mänsklighetens utveckling en stort fuck you.P paralun skrev:
Detta är vad många av oss har repeterat genom hela pandemin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqOlj7/studie-nedstangningar-raddade-knappt-nagra-liv
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqOlj7/studie-nedstangningar-raddade-knappt-nagra-liv
Studien ifråga pekar också ut hur viktigt det var att inte få den där första vågen tidigt, och att om Sverige haft sitt sportlov bara nån vecka tidigare (som Danmark), hade det kunnat se HELT annorlunda ut. Länder fick olika förutsättningar.J Jocke Best skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Nej, nej, nej!B b8q skrev:
Sverige hade precis samma förutsättningar som Norge och Danmark. Det vara bara att FHM var dumma som ställde till det för oss i första vågen...
Det kan finnas spår av ironi i kommentaren
Agnes Wold, en dam med mycket kunskap gjorde de här kommentarerna.
"– Det är klart att det inte är slut, det vet jag som mikrobiolog. Men det är en milstolpe, lite högtidligt med omklassificeringen, att det inte längre räknas som en samhällsfarlig sjukdom, säger Agnes Wold.
– Så det känns underbart när man tänker på att samhället står kvar och inte kollapsat. Till och med den stackars vården har klarat sig även om den är lite mer tilltufsad än vanligt."
Agnes Wolds glädjetårar efter slopade restriktioner (expressen.se)
Mycket pricksäka kommentarer!
"– Det är klart att det inte är slut, det vet jag som mikrobiolog. Men det är en milstolpe, lite högtidligt med omklassificeringen, att det inte längre räknas som en samhällsfarlig sjukdom, säger Agnes Wold.
– Så det känns underbart när man tänker på att samhället står kvar och inte kollapsat. Till och med den stackars vården har klarat sig även om den är lite mer tilltufsad än vanligt."
Agnes Wolds glädjetårar efter slopade restriktioner (expressen.se)
Mycket pricksäka kommentarer!
Och en annan ligger nästintill utslagen i sängen för andra dygnet..
Ledvärk, hög feber, illamående, huvudvärk, snorig, ont i halsen, en hosta som inte är av denna värld och REJÄLT svårt att andas emellanåt..
Påminner om när jag hade influensa sist, vilket måste varit 2009..
Vågar inte ens tänka på hur sjuk jag kunde varit om jag INTE vaccinerat mig..
Men ändock, glad att restriktionerna släpper och hoppas att folk fortsätter stanna hemma vid symtom och hålla lite avstånd!
Ledvärk, hög feber, illamående, huvudvärk, snorig, ont i halsen, en hosta som inte är av denna värld och REJÄLT svårt att andas emellanåt..
Men ändock, glad att restriktionerna släpper och hoppas att folk fortsätter stanna hemma vid symtom och hålla lite avstånd!
Hoppas du snart blir frisk.Violina skrev:
Och en annan ligger nästintill utslagen i sängen för andra dygnet..
Men ändock, glad att restriktionerna släpper och hoppas att folk fortsätter stanna hemma vid symtom och hålla lite avstånd!![]()
Jag hoppas precis som du att folk håller sig hemma så de inte går ut före de är smittfria.
Vi borde haft kvar de 5 dagarna vi hade så folk inte återvänder för snabbt till jobbet.
Nu när allt drar igång rejält och en del är sjuka kommer trycket från arbetsgivarna vara att snabbt få tillbaka folk. Med resultat av mer smittspridning inom kollektivtrafiken, på arbetsplatser och på krogen.
Ja.. efter samtal med 1177 så har jag fått strikta order om att åka in omedelbart om symtomen förvärras eller om de inte börjar ge med sig inom ett dygn..
Min arbetsgivare är iaf benhård med att man ska vara hemma i 48h efter man blivit "symtomfri" (okej med lite kvarvarande nästäppa och så, men inget annat) så vi får se hur länge denna isolationen varar..
Man får ju hoppas att arbetsgivare OCH arbetstagare fortsätter att ta sjukdomen på allvar och inte förminskar eventuella effekter av den alltför mycket bara för att den inte klassas som en samhällsfara längre..
Min arbetsgivare är iaf benhård med att man ska vara hemma i 48h efter man blivit "symtomfri" (okej med lite kvarvarande nästäppa och så, men inget annat) så vi får se hur länge denna isolationen varar..
Man får ju hoppas att arbetsgivare OCH arbetstagare fortsätter att ta sjukdomen på allvar och inte förminskar eventuella effekter av den alltför mycket bara för att den inte klassas som en samhällsfara längre..
Detta om något visar väl att ni som skämts för Sveriges strategi hade fel. Mycket fel...
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-lamnar-som-statsepidemiolog/
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-lamnar-som-statsepidemiolog/
Ja verkligen, många länder skäms och detta är väl det yttersta beviset. Har rest en del i Europa de senaste månaderna och i de stora länderna är Sverige det man jämför sig med och talas om som facit på pandeminhanteringen, Tegnell vet många vem det är och detta får nog ses som en stjärnvärvning för WHO, som ju behöver bygga upp sitt rykte efter all pandemihysteri.J Jocke Best skrev:
Bra reflektion på haveriet Coronakommissionen: https://www.sydsvenskan.se/2022-03-...ltid-beroende-av-acceptans-hos-dem-som-berors
Fungerar Zero-covd-strategin?
Smittspridningen i Nya Zeeland ökar, liksom i Hongkong. Dödstalen skiljer sig dock.
Börjar med ett Citat från artikeln om Coronakommissionen: https://www.sydsvenskan.se/2022-03-...ltid-beroende-av-acceptans-hos-dem-som-berors
) och införde avstånd, blockerade/tejpade för 2/3 del av sittplatserna i vänthallarna. Medan svenska flygplatser var i stor sett opåverkade.
Italienska Rai Uno var i Sverige och tog bilder på var ”vi planerade” ställa upp kylcontainrarna för att hantera logistiken pga våra höga dödstal. Det blev inte så, men Hongkong med sin zero-covid-strategi är nu i det läget.
Nu ser vi inte bilder på någon tom parkering, utan hur kylcontainrar ställs upp på riktigt.
Folk förbereder sig för kommande lockdown och hyllorna töms i butikerna.
Sängarna tar slut på sjukhusen. Trots masstestning sprider sig viruset.
Omikronvågen i Hongkong har nu dödat 2000 personer i en befolkning på drygt 7 miljoner.
17 av 35 provinser i Kina rapporterar smittspridning.
Är det Kinas tur att drabbas av en stor smittspridningsvåg som de inte klarar av att stoppa med testning och isolering?
Gravitas | Hong Kong: Shipping containers hired to store dead bodies,
Med viss reservation för att källan kan framhäva kina lite negativt…
Smittspridningen i Nya Zeeland ökar, liksom i Hongkong. Dödstalen skiljer sig dock.
Börjar med ett Citat från artikeln om Coronakommissionen: https://www.sydsvenskan.se/2022-03-...ltid-beroende-av-acceptans-hos-dem-som-berors
Jag håller med i stora drag, men kommer nog aldrig få något svar på min fundering om vad som hänt om man gjort det man gjorde men bara lite tidigare, om man följt upp och smittspårat sportlovshemvändare. Hemvändande flygresenärer mötes av svenska flygplatser som tycktes oberörda av viruset även en bit in i pandemin när andra länder stängde ner (universitetNär det saknas vetenskaplig evidens landar den svenska modellen i allmänna råd och rekommendationer vilka vilar på sociala normer och sunt förnuft. Detta tycks ha varit en framgångsrik strategi. Rättslig reglering är alltid beroende av acceptans hos dem som berörs. Legalitet förutsätter legitimitet, något som gör sig gällande i all reglering, men som är särskilt påtaglig när det gäller kampen mot corona.
Italienska Rai Uno var i Sverige och tog bilder på var ”vi planerade” ställa upp kylcontainrarna för att hantera logistiken pga våra höga dödstal. Det blev inte så, men Hongkong med sin zero-covid-strategi är nu i det läget.
Nu ser vi inte bilder på någon tom parkering, utan hur kylcontainrar ställs upp på riktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Folk förbereder sig för kommande lockdown och hyllorna töms i butikerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sängarna tar slut på sjukhusen. Trots masstestning sprider sig viruset.
Omikronvågen i Hongkong har nu dödat 2000 personer i en befolkning på drygt 7 miljoner.
17 av 35 provinser i Kina rapporterar smittspridning.
Är det Kinas tur att drabbas av en stor smittspridningsvåg som de inte klarar av att stoppa med testning och isolering?
Gravitas | Hong Kong: Shipping containers hired to store dead bodies,
Med viss reservation för att källan kan framhäva kina lite negativt…