Paul-Staffanstorp
Med all respekt för dina renoveringar och samtidigt vill jag nämna att jag absolut
inte är någon expert på just flytspackling av större utrymme.

Dock vet jag att det knappast är möjligt att sköta en så stor flytspackling ensam eftersom det då hinner torka emellan vilket gör att blandningarna inte flyter in i varandra och detta sägs påverka hållfastheten samt göra det svårare att få golvet jämnt har jag fått lära mig.

Nu vet jag inte vad du har arbetat med för flytspackel och det finns kanske någon sort
där det fungerar än om det tar tid emellan blandningarna.

De erfarenheter jag har av den storleken på golv så har vi alltid varit tre stycken
som hjälpts åt varav en mycket van flytspacklare.
Vi andra två har hjälpts åt att blanda och bära hinkar och det är ett svettigt jobb och slitsamt för ryggen när vi pratar kanske 20-40 säckar som ska blandas upp och bäras in och hällas ut inom ett ganska kort tidsperspektiv.

Jag är imponerad ! d^_^b

optimum
Det var Maxit fiberbaserat flytspackel. Relativt lång torktid (öppentid)
Stor blandare (se bild) gick i 2-3 säckar med hållare för vispen så man inte behövde stå kvar.
totalt 12 säckar har jag för mig.
Blandade. hälde ut och justerade under tiden nästa sats blandade sig.
Stor bred tandad spackel (lånade av proffset)
Blandaren inne i hallen strax intill köket för att korta sträckan att bära.

Gick relativt bra förutom att golvvärmekabeln inte ville ligga still.
Gick åt en hel del latexfog först för att behålla flytspacklet ovan golv

Utan dessa verktyg hade det aldrig gått att vara själv.

Elen, jo hade givetvis behörig som står för arbetet. Sådant får man ju inte göra helt på egen hand.

mvh Roland

Paul-Staffanstorp
OK... men då har vi svaret där... ;)

I annat fall är det nämligen som du skriver väldigt svårt att göra det ensam.

Att få fast värmekabeln är jäkligt viktigt för det är inget kul när den flyter upp för då är man rökt.
Det går åt en hel del smältlim för att få den att med säkerhet ligga stilla.

Det är inga större problem att flyta själv bara att det är jävligt slitigt. Jag flöt ett badrum på 9 kvm i onsd. det gick åt 22 säck. Blandade med vanlig visp 2 hinkar i stöten men man får blanda lite tjockare så man fixar flytet själv och det är inget problem när man har nivå stickor att gå efter. Sedan gör man en liten finspackling när första lagret torkat.

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
Det är inga större problem att flyta själv bara att det är jävligt slitigt. Jag flöt ett badrum på 9 kvm i onsd. det gick åt 22 säck. Blandade med vanlig visp 2 hinkar i stöten men man får blanda lite tjockare så man fixar flytet själv och det är inget problem när man har nivå stickor att gå efter. Sedan gör man en liten finspackling när första lagret torkat.
Oj oj oj... ett snitt på 36mm tjocklek... det var maffigt... :o

Beroende på öppentiden så kan man fixa det själv men ofta hinner det skinna sig och har svårare att flyta ihop om man är ensam om att både blanda, bära in, hälla ut och jämna av det hela och då brukar man tvingas finspackla efteråt som du skriver med.

Björn_Nilsson skrev:
Själv blir jag då occh då lite imponerad av mig själv... Har väl ingen hantverksutbildning sen tidigare, men minns att det hela började med attt jag skruvade ner alla handtagen i lägenheten vid 10 års ålder, bara för att jag kunde. Jobbar som servicetekniker och anser mig vara ganska händig, med god slutledningsförmåga och förståelse för orsak verkan. Ibland tänker man lite på hur andra måste ha det som måste ta hem elektriker, bara för att sätta upp en lampa och rörmockare bara för att byta ett vattenlås... Det är just det som är lite lustigt, för ingen har någonsin visat mig hur man gör de olika momenten, men ändå gör jag det utan problem. Roade mig med att byta tvättställ och underskåp, inklusive avloppsrör, vattenlås och blandare. Monterade upp ny belysning, lite hyllor osv, ås att vår gästtoalett under två dagar fick en uppfräschning.
Har aldrig gjort det tidigare, men ändå flyter det på smärtfritt, tack vare lite mod och logiskt tänkande. Tänk på de som inte har den möjligheten...
Känner igen mig i din beskrivning. Har ingen hantverkarutbildning, men väl en teknisk utbildning och jag tror faktiskt att den hjälper mig mycket på min väg mot hemmafixare: där har jag bla krökt rör, visserligen till hydrauliska system men rör som rör. Jag upplever också att det finns en logik i det mesta och det jag inte vet NU lär jag mig inom kort.

jeppeknaster skrev:
Inte har jag sagt att det är så lätt allting. Men tar man det bara lugnt och metodiskt och läser på ordentligt så är det ingen raketforskning. Tror det är ett problem i allmänhet att folk inte tror att de kan och det gäller på alla fronter, inte bara renovering och byggnationer. Men hur ska man någonsin kunna lära sig om man inte försöker. För när jag väl gjort varje moment så brukar jag alltid tänka att; fan det där var ju inte så svårt.

Sen har jag ett förhållande och hon har varit lika engagerad som jag i hela processen och vi har bott i skiten hela tiden och det har gått jättebra. Det handlar bara om att man ska vara motiverad. De som inte är det ska leja bort alltihop, annars blir det aldrig bra.
Ibland får jag känslan av att den moderna mskan glömt bort hur man övht gör något själv. När jag berättar för kollegor att sambon gör egen surdeg och jäst till brödbaket tittar folk lite konstigt på mig. Som om jäst bara existerade i 4-kantig form. Samma sak med många GDS-saker, det är som om allt vi vill ha måste tillverkas eller göras av någon annan. För mig är det en oerhörd tillfredsställelse att ha gjort det själv.

rolri skrev:
Det var Maxit fiberbaserat flytspackel. Relativt lång torktid (öppentid)
Stor blandare (se bild) gick i 2-3 säckar med hållare för vispen så man inte behövde stå kvar.
totalt 12 säckar har jag för mig.
Blandade. hälde ut och justerade under tiden nästa sats blandade sig.
Stor bred tandad spackel (lånade av proffset)
Blandaren inne i hallen strax intill köket för att korta sträckan att bära.

Gick relativt bra förutom att golvvärmekabeln inte ville ligga still.
Gick åt en hel del latexfog först för att behålla flytspacklet ovan golv

Utan dessa verktyg hade det aldrig gått att vara själv.

Elen, jo hade givetvis behörig som står för arbetet. Sådant får man ju inte göra helt på egen hand.

mvh Roland
Det går t.o.m 5 säckar i den tunnan,, Ändå ganska stöddigt att som nybörjare ge sig på 22 kvadrat d^_^b

optimum
Envis jäkel eftersom golvfirman strulade och jag då bestämde mig för att göra det själv.

Givetvis rejält påläst här på forumet hur man ska göra, speciellt för att förstärka upp spånskivegolvet på träreglar med cc60

Stressigt och det gick undan.
Men skulle jag göra ett liknande hade jag sett till att kompis hade fått sköta blandaren

Nu har jag även lärt mig hur man gör bra fall i badrum. Betydligt lurigara samt handspacklat duschdelen.
Kakel snart klart och sedan blir det VVS

men inkoppling av handdukstork till radiatorkretsen fegar jag nog med. Verkar lurigt för att inte tömma hela systemet.
Får nog be rörkille komma och göra den delen.

mvh Roland

TOKE 1 skrev:
Oftast så ser det otroligt bedrövligt ut när man kommer och tittar på objekt som hemmafixare har påbörjat
De hemmafixare som sedan tar in en hantverkare är ju kanske inte de som gör jobbet bäst. De som gör jobbet bra lär inte behöva ta in hantverkare alls.

frhe skrev:
De hemmafixare som sedan tar in en hantverkare är ju kanske inte de som gör jobbet bäst. De som gör jobbet bra lär inte behöva ta in hantverkare alls.
Tadaaaaa!

• thumbs_up.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp skrev:
Inte f-n skulle jag bygga mig egna dataprogram när det finns proffs som inte gör annat dagarna i ända... :rolleyes:
Man du kanske lagar mat fast det finns kockar som lagar mat dagarna i ända?
Eller sköter trädgården själv fast det finns trädgårdsmästare som gör det mycket bättre? Listan kan göras lång.

Det finns många som lär sig programmera enkla program eller skapa egna hemsidor för att slippa betala en programmerare 600-1000 kr i timmen för att göra samma sak. Slutreslutatet blir inte sällan mkt bättre när en intresserad amatör gör sin egen hemsida eftersom få programmerare är särskilt duktiga på att skapa precis det som kunden verkligen vill ha. I slutändan handlar det om vad man är beredd att betala för att slippa lära sig själv och göra jobbet själv. Min pappa betalar glatt 15-20000 per år till en värdelös IT-kille som har skapat världens fulaste och mest ofunktionella hemsida åt hans företag eftersom han inte vill/upplever sig kunna göra det själv. Han har dessutom betalat löjligt mkt för ett par små enkla program som vem som helst med lite intresse skulle kunna slänga ihop på ett par timmar.

Men programmerarna är väldigt måna om att vårda myten att det är oehört komplicerat att göra det som de gör. Precis på samma sätt som många hantverkare är väldigt måna om att vårda myten att det krävs massor av erfarenhet och kunskap för att dra om lite rör i pannrummet eller montera ett kök.

cederbusch skrev:
Ibland får jag känslan av att den moderna mskan glömt bort hur man övht gör något själv. När jag berättar för kollegor att sambon gör egen surdeg och jäst till brödbaket tittar folk lite konstigt på mig. Som om jäst bara existerade i 4-kantig form. Samma sak med många GDS-saker, det är som om allt vi vill ha måste tillverkas eller göras av någon annan. För mig är det en oerhörd tillfredsställelse att ha gjort det själv.
Jämför med VVS-materialet idag och det som fanns förr. Allt är betydligt enklare att hantera. Mitt hus från femtitioalet hade bockade järnrör i radatorkretsarna, ursnyggt gjort.
Jag har sett handfatskranar som man ansluter halvkopplingar till, dvs du måste bocka anslutningsrören korrekt när man installerar handfatet. Dagens armaturer med mjukglödgade anslutningsrör är oerhört mycket lättare att ansluta.

Överhuvudtaget har den mesta tillverkningen flyttat till fabrikerna och hantverkarna blir mer montörer istället för "tillverkare", dvs mycket som förr krävde hantverksskicklighet uppnådd genom mycken övning, tillverkas numera på fabrik, med monteringsanvisning.

Tar man det bara lugnt, brukar det oftast lösa sig. När jag mekar något nytt på bilen brukar jag alltid behöva göra jobbet tre gånger innan jag blir riktigt nöjd.

Jag repererade ett nintendoDS härom veckan, det fick jag skruva ihop och isär tre gånger innan det var ihopsatt ordentligt.

Samma sak gäller oftast även för mina renoveringar, man måste ha tålamod och tid att göra om, när du gör något gör du alltid fel och måste backa, frågan är bara hur mycket

Då vill jag påminna kakelmannen och andra hantverkare att Byggahus.se är ett forum för konsumenter. Alla som diskuterar här gör det i egenskap av konsumenter. Vill ni spy galla över oss får ni göra det i ett annat forum. Här hjälper vi varandra.

Marlene Eskilsson skrev:
Då vill jag påminna kakelmannen och andra hantverkare att Byggahus.se är ett forum för konsumenter. Alla som diskuterar här gör det i egenskap av konsumenter. Vill ni spy galla över oss får ni göra det i ett annat forum. Här hjälper vi varandra.
Ja då kan vi ju vända på kakan när så kallade konsumenter här på forumet sprider galla över hantverkare så går det bra. Det är väll bra att alla får ge sin åsikt så länge man inte namnger någon. Det handlar väll om att ge och ta och ha lite glimt i ögat. Passar det inte så är det bara bläddra över till en annan sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.