5 360 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Svenskar har dålig kontakt med sina grannar
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det låter som ett bra sätt att bekanta sig.halper skrev:
Jag gjorde väl något liknande, promenerade runt och bekantade mig med folk i vår lilla by.
Men sedan, efter att vi röjt en hel del sly, så fick vi ihop till något som skulle kunna bli en bra Valborgs-brasa.
Så vi la lite lappar i brevlådorna närmast, och sedan kom Valborgsmässoafton
Gamla och nya grannar dök upp, fick en pilsner eller ett glas rosé.
Och barnen grillade prinskorv och marshmallows.
Tror att vi var ca 20 pers som samlades, bekantade oss, och blev, om inte vänner, så i alla fall goda grannar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På förra stället hade jag inte ens några grannar inom 1 km radie så begreppet grannar är helt klart lite flexibelt. Där gjorde jag i alla fall en ansträngning som nyinflyttad, likt @halper , att själv ta intiativet till kontakt i början. De som inte av nyfikenhet stannade med traktorn utanför mig fick besök av mig på cykel strax efter inflytt. Det blev mycket lyckat och jag var alltid bjuden på gemensamheter i grannskapet, som midsommar, valborg eller någon höstgrillning.
Idag bor vi utmed en liten enskild väg med runt 10 hushåll, vi umgås ibland på kvällar med middag, firar midsommar, nyår eller kräftskiva ihop. Förutom de årliga sammankomsterna kring vägskötseln försöker jag bjuda in minst en gång per år på något samkväm, typ glögg på hösten.
Vi är inte likasinnade allihop, framför allt skiljer det sig lite i politisk syn vilket skulle kunna vara en källa till konflikt. Men jag anser att i så här i glesbygden är man väldigt utlämnad åt varandra och alla får anstränga sig för att det ska fungera. Så visst kan vi diskutera sådant som bränner till men alla försöker få det att lira, så det inte blir något som skär sig. Hittills har det fungerat bra även om folk blir fulla framåt kvällen.
Om detta är "ytligt och oengagerat och man slickar folk i arslet stup i kvarten" som @heimlaga inte gillar att göra, vet jag inte. Jag ser det bara helt nödvändigt att alla ska hjälpas åt att det sociala fungerar. Kör du fast i en snöhög, dina djur har sprungit vilse eller det står en fontän ur någon vattenledning, så vill man inte att man ligger i fejd med de närmaste som skulle kunna hjälpa till. Det är ren överlevnadsstrategi att vara snäll och bjuda till.
Idag bor vi utmed en liten enskild väg med runt 10 hushåll, vi umgås ibland på kvällar med middag, firar midsommar, nyår eller kräftskiva ihop. Förutom de årliga sammankomsterna kring vägskötseln försöker jag bjuda in minst en gång per år på något samkväm, typ glögg på hösten.
Vi är inte likasinnade allihop, framför allt skiljer det sig lite i politisk syn vilket skulle kunna vara en källa till konflikt. Men jag anser att i så här i glesbygden är man väldigt utlämnad åt varandra och alla får anstränga sig för att det ska fungera. Så visst kan vi diskutera sådant som bränner till men alla försöker få det att lira, så det inte blir något som skär sig. Hittills har det fungerat bra även om folk blir fulla framåt kvällen.
Om detta är "ytligt och oengagerat och man slickar folk i arslet stup i kvarten" som @heimlaga inte gillar att göra, vet jag inte. Jag ser det bara helt nödvändigt att alla ska hjälpas åt att det sociala fungerar. Kör du fast i en snöhög, dina djur har sprungit vilse eller det står en fontän ur någon vattenledning, så vill man inte att man ligger i fejd med de närmaste som skulle kunna hjälpa till. Det är ren överlevnadsstrategi att vara snäll och bjuda till.
H heimlaga skrev:"Att ha kontakt med" betyder för mig att man är så pass bekanta att man pratar när man träffas och att man håller ögonen på varandra egendom och utan att behöva fundera på om det passar kan gå och knacka på dörren och låna någonting eller fråga om någonting som den personen kan eller be om några minuters hjälp.[\QUOTE]
Det är jag med på, det låter rimligt.
Det här köper jag inte alls! Varför måste man få riktiga fiender bara för att man har riktiga vänner?H heimlaga skrev:När man har riktiga vänner som håller ihop i vått och torrt så blir det en mer eller mindre naturlig påföljd att man också får riktiga fiender. Det finns alltid enstaka människor som helt enkelt inte går att komma överens med och om man lever sitt liv utan att foga sig efter deras ideer om hur andra måste vara så brukar det bli en fejd av det.
Skall man vara "vän" med alla blir vänskapen väldigt ytlig och oengagerad och så blir man tvungen att slicka folk i arslet stup i kvarten.
Jag vet inte hur du är som person, men jag tror definitivt att gemene man kan vara bekant och artig/trevlig/”vän” med en hel drös personer utan att för den sakens skull behöva slicka dem i arslet hela tiden.
Nej det där handlar om att vara tolerant för olikheter.T tompaah7503 skrev:På förra stället hade jag inte ens några grannar inom 1 km radie så begreppet grannar är helt klart lite flexibelt. Där gjorde jag i alla fall en ansträngning som nyinflyttad, likt @halper , att själv ta intiativet till kontakt i början. De som inte av nyfikenhet stannade med traktorn utanför mig fick besök av mig på cykel strax efter inflytt. Det blev mycket lyckat och jag var alltid bjuden på gemensamheter i grannskapet, som midsommar, valborg eller någon höstgrillning.
Var och en vet var den andra står men man respekterar varandra och kan umgås trots olikheterna eftersom båda parterna anser sig vara jämlika var och en med rätt att fatta sina egna beslut efter eget huvud.
En sund grund för god grannsämja.
Jag vet inte om jag inbillar mig men det här tycks leda till att somliga glesbygdsbor blir väldigt toleranta och vidsynta.
Det jag skrev om att slicka röv är någonting helt annat.
Att inte låta sig köras över av grobianer och paragrafryttare och övermodiga herrar. Att inte acceptera mobbning eller trakasserier eller diskriminering varken mot sig själv eller andra. Att driva sitt liv och sina projekt framåt även om andra anser att man borde vara en välanpassad soffliggare eller missbrukare. Att inte låta sig passas in i hierarkier och maktpyramider. Att ha andra intressen och andra åsikter än de politiskt korrekta.
Klicka här för att svara