188 921 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 188 inlägg
Min bil har ett par år kvar tills den ska besiktigas, men när det är dags kommer jag låta besiktiga den snarare än göra det själv.
"Intressekoll" betyder egentligen: "Jag vill inte sälja den här gamla rostiga snöslungan som jag ska renovera inom några år, men frugan kräver att jag gör mig av med en massa gammalt skrot, så om jag får ett bra bud kan jag eventuellt komma över förlusten".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
I Lund finns en firma som heter Folkes biluthyrning.
Vi tyckte att killen som heter Bile skulle starta ett bemanningsbolag.
Biles folkuthyrning.
Vi tyckte att killen som heter Bile skulle starta ett bemanningsbolag.
Biles folkuthyrning.
"Om kunden inte är nöjd med produkten kan denne reklamera den."
"Denne" - inte "denna" - syftar otvetydigt på kunden och "den" syftar på produkten. Solklart. I det här fallet.
"Om kunden inte är nöjd med produkten kan hen reklamera den." Det låter ju bara fånigt. Är det julklappsrim vi håller på med?
I andra fall kan även "den" inkludera båda könen. Det har dessutom använts länge, långt innan det märkliga "hen" uppfanns. Fundera på vad som egentligen menas med "den som vill får ta en kaka." "Den" inkluderar båda könen. "Han eller hon som vill kan ta en kaka", låter dock märkligt. Ännu märkligare skulle "vilken man eller kvinna som helst får ta en kaka" låta.
edit:
"Hen" kan möjligen vara användbart för att beskriva en specifik person som är osäker på sin könstillhörighet. I alla andra fall är "hen" överflödigt.
"Denne" - inte "denna" - syftar otvetydigt på kunden och "den" syftar på produkten. Solklart. I det här fallet.
"Om kunden inte är nöjd med produkten kan hen reklamera den." Det låter ju bara fånigt. Är det julklappsrim vi håller på med?
I andra fall kan även "den" inkludera båda könen. Det har dessutom använts länge, långt innan det märkliga "hen" uppfanns. Fundera på vad som egentligen menas med "den som vill får ta en kaka." "Den" inkluderar båda könen. "Han eller hon som vill kan ta en kaka", låter dock märkligt. Ännu märkligare skulle "vilken man eller kvinna som helst får ta en kaka" låta.
edit:
"Hen" kan möjligen vara användbart för att beskriva en specifik person som är osäker på sin könstillhörighet. I alla andra fall är "hen" överflödigt.
Redigerat:
Exakt. Och det finns NOLL intresse för säljaren att acceptera ett lite lägre bud eller förhandla. Den medvetne köparen skiter således i alla dessa annonser och letar vidare.K knipo skrev: