Magnus E K
Nån gång i sommar ska jag besikta bilen på bilprövningen.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Min bil har ett par år kvar tills den ska besiktigas, men när det är dags kommer jag låta besiktiga den snarare än göra det själv.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och allra konsigast är uttrycket "prutat och klart". Säljaren förhandlar med sig själv. Stolligt!
nej det konstigaste är att skriva ”intressekoll” i en annons. Det visar att man har absolut NOLL koll på vad som bör skrivas i en annons.

"Intressekoll" betyder egentligen: "Jag vill inte sälja den här gamla rostiga snöslungan som jag ska renovera inom några år, men frugan kräver att jag gör mig av med en massa gammalt skrot, så om jag får ett bra bud kan jag eventuellt komma över förlusten".

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Eller så betyder intressekoll:
"Jag tänker verkligen inte sälja prylen, bara kolla hur rik jag är"

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och då blir du även titulerad "syster"!
Min man fick i söndags en bror som heter Bror. Nu arbetar han inte, men hade han varit sjuksköterska hade de kallat honom för Syster Bror....

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Min man fick i söndags en bror som heter Bror. Nu arbetar han inte, men hade han varit sjuksköterska hade de kallat honom för Syster Bror....
Om han hade fått en syster... Syster Syster :)

I Lund finns en firma som heter Folkes biluthyrning.

Vi tyckte att killen som heter Bile skulle starta ett bemanningsbolag.

Biles folkuthyrning.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
nej det konstigaste är att skriva ”intressekoll” i en annons. Det visar att man har absolut NOLL koll på vad som bör skrivas i en annons.
Intressekoll i min värld betyder att om någon bjuder ett pris som egentligen är alldeles för bra för att vara sant så säljer man.

"Om kunden inte är nöjd med produkten kan denne reklamera den."
"Denne" - inte "denna" - syftar otvetydigt på kunden och "den" syftar på produkten. Solklart. I det här fallet.
"Om kunden inte är nöjd med produkten kan hen reklamera den." Det låter ju bara fånigt. Är det julklappsrim vi håller på med?

I andra fall kan även "den" inkludera båda könen. Det har dessutom använts länge, långt innan det märkliga "hen" uppfanns. Fundera på vad som egentligen menas med "den som vill får ta en kaka." "Den" inkluderar båda könen. "Han eller hon som vill kan ta en kaka", låter dock märkligt. Ännu märkligare skulle "vilken man eller kvinna som helst får ta en kaka" låta.

edit:
"Hen" kan möjligen vara användbart för att beskriva en specifik person som är osäker på sin könstillhörighet. I alla andra fall är "hen" överflödigt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Intressekoll i min värld betyder att om någon bjuder ett pris som egentligen är alldeles för bra för att vara sant så säljer man.
Exakt. Och det finns NOLL intresse för säljaren att acceptera ett lite lägre bud eller förhandla. Den medvetne köparen skiter således i alla dessa annonser och letar vidare.

Magnus E K
Anna_H Anna_H skrev:
Halv- eller hel-?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Halv- eller hel-?
Min fru har halvsyskon på både sin pappas och mammas sida, hon brukar säga att det bara är hon som är hel :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har ett något kluvet förhållande till mina halvsyskon.;)

• Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hans bror Bror, och bror hans.

• Haha
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.