Håller på med ett kontrakt hos en entreprenör som håller på att bygga ett hus vi ska köpa (typ nyckelfärdigt)
I kontraktet står inte med vad som ingår vad gäller elsäkringscentral, dimensionering, gruppering, jfb m.m.
När jag frågade entreprenören om detta, sa han att "Vi bygger enligt svensk nybyggnadsstandard och det är ju ganska stora krav där ,så det ska inte vara några problem"

-Vad innebär detta?
Hittar ingen info om "Svensk nybyggnadsstandard" -Vilka är kraven? Finns någon standard egentligen?

Skulle det räcka att skriva med i kontraktet att "el och elsäkringscentral byggs enl. svensk nybyggnadsstandard" för att inte riskera att detta blir otillräckligt byggt?

Om du inte hittar någon info om "Svensk nybyggnadsstandard" så hjälper inte någon hänvisning i kontraktet heller, för om det blir bråk så kan ingen av parterna stödjer sin uppfattning.
Man får vara mer specifikt om man vill ha något i kontraktet, t ex elsäkerhetsverkets föreskrifter eller liknade som verkligen finns.

Han menar säkerligen Svensk standard som innebär typ minst 1 uttag per vägg med dubbla i vardagsrum, ett uttag var 4 meter etc etc. Det brukar räcka men kan dock vara en god idé att fläska på ännu mer då man endast har en chans till nybygge på varje hus.

Vad betyder "typ nyckelfärdigt"?

tommib
I vanlig ordning gäller det att avtala noggrant om man har specifika önskemål. Jag t.ex. som har väldigt höga krav på detaljer och el i synnerhet håller just nu på att planera en kök- och badrumsrenovering. Jag kommer ge entreprenören en skiss som på millimetern talar om var eluttagen/brytarna/kopplingsdosorna ska sitta då jag vill ha det på ett speciellt sätt. Om elektrikern som ska montera upp det har problem med något är jag givetvis öppen för diskussion och jag förväntar mig att ett proffs påtalar om man har tänkt lite tokigt, men då kommer det upp till diskussion. Man slipper stå där med något som blev "sådär" bara för att man inte sa till innan. Det är alltid dyrare att fixa något i efterhand.
När man bygger ett hus (eller som i mitt fall kök+badrum) är det väldigt många små beslut att fatta. Antingen gör man det och berättar för byggaren hur man vill ha det eller så accepterar man att de bygger "som vanligt" men då tycker jag inte att man kan komma och klaga efter.

Så sammanfattningsvis; specificera så noggrant som möjligt så att du slipper överraskningar, det är bra både för dig och byggaren. Glöm inte att dra minst två cat.6 till alla rum (4 till vardagsrum).

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Se till att entreprenören lämnar ifrån sig en specifikation vad det innebär och en elritning så du ser var alla uttag, brytare etc. kommer att sitta. Vi gjorde en egen ritning med placeringar när vi byggde nytt och det är svårt att börja ändra något i efterhand. Är det svensk standard så kolla upp vad det innebär. Har för mig att jag nyligen läst om ett fall där entreprenören/hustillverkaren utlovat svensk standard men inte levt upp till det när kunden kollade.

tommib
Jo, jag glömde säga: Mera uttag! Alltid mera uttag! Svensk standard är någon slags basnivå men det behövs alltid mera uttag! Försök tänka igenom hur du ska möblera, nu och om tio år. Sen tänker du lite till. Sen sätter du uttag så att det finns vid alla fönster, på alla väggar osv så att du slipper dra skarvsladdar. Tänk gärna på att sätta lamputtag (eller vanliga) över fönster där du ska ha hängande lampor som tänds från en vanlig brytare vid dörren så att du slipper leta sladdströmbrytare på alla lampor. Skulle jag bygga nytt skulle jag sätta ett enkeluttag vid varje fönster som var styrbart.

Enligt svensk standard ska det vara ett dubbelt uttag på ca varje 3,5 meters väggyta samt minst ett dubbelt på varje möbleringsbar vägg, minst ett lamputtag i tak samt vid fönster, "tele" i kök, sov, vard och hall. Fast belysning i tvätt bad, toa, förråd. Entresignal, uttag vid uteplats mm mm.

tommib
Jag vet inte exakt vad som står i standarden eftersom den kostar pengar (vilket jävla påfund) men jag tar dig på orden elmont. Tack för informationen :) Om jag har förstått det rätt är "tele" numera ett enkeluttag av minst cat.5e draget till en central patchpanel.

Men detta är just det jag menar. Alla kanske inte vill ha en standardbelysning i badrum/tvättstuga mm. Man kanske vill ha flera uttag vid fönster och större möjligheter att styra dessa. Jag säger inte att Svensk standard är dålig (förutom att det kostar pengar att få ett dokument som man borde ha fri tillgång till) men jag tycker att det är risigt av hustillverkaren att hänvisa till det utan att närmare gå in på vad det innebär, med tydlig ritning som mr_bygg föreslår. Bara för att det står ett uttag per möbleringsbar vägg betyder det inte att uttagen hamnar vettigt. Oftast (de nybyggen jag har sett) hamnar de mitt på istället för på någon mer logisk plats. Överlag tycker jag att nybyggda lägenheter jag varit i har en ganska ogenomtänkt ellösning och skulle rekommendera TS till att tänka mer på detta.

Tack alla för era svar. Dock är era svar inte riktigt vad jag är ute efter, kanske uttryckte mig dåligt:
Vad jag skulle vilja veta är om standarden innefattar några riktlinjer/krav för just elcentralen..

-Det jag menar med "typ nyckelfärdigt" är att vi ska köpa ett nybygge som byggs som nyckelfärdigt hus. Men det är i ett "nybyggeområde" där de kommer resa ett 30-tal likadana bostäder och vi köper visningshuset, som i princip redan är färdigbyggt när vi skriver på.

-Alla väggar, eldragningar etc är redan gjort, så vi har inte mycket att säga till om där, tyvärr. Men elcentralen är inte där ännu och jag vill vara säker på att de sätter en sådan som är rätt dimensionerad, bra grupperad och kanske har plats för viss utbyggnad senare.
Detta var frågor som entreprenören inte kunde svara på, utan hänvisade till att "elektrikern har hand om det där och han bygger efter nybyggnadsstandard"

Ja även elcentralen finns med i standarden och den säger bla. att det ska finnas plats för utbyggnad och10 % reservsäkringar. Och det finns ingen "nybyggnadsstandard" utan bara Svensk standard.

• Gilla
kurre_kul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.