P
H hemmabäst1 skrev:
Jag erkänner - jag gjorde ett enormt misstag, jag skrev inlägget i affekt. Jag borde naturligtvis ha sansat mig lite och skrivit i lugn och ro och letat fler källor.
Oaktat detta, så skulle jag i princip kunna ha struntat i att skriva något förutom att länka till artiklarna, för jag är inte ute efter att hitta på någon ny "fakta" eller vilseleda.
Rätt skall vara rätt: "sänkt elskatt med 97%" till de utländska storföretagen nämnda ovan, och 80% av vindkraften ägs av utländska intressen. Vilket ju som sagt är illa nog. För mig är de exakta %-talen inte det viktigaste utan vad det leder till.

Källor på skatterabatten finns det flera; [länk], [länk]

Energislukande serverhallar: [länk]
Först och främst ska jag säga att jag håller med dig i sak att subventionerna till serverhallar och framförallt kinesiskt ägande i svensk kraftproduktion är uppåt väggarna. Jag försöker inte att sätta dit dig för sakens skull.

Men %-talen spelar roll. I dessa tider när många tävlar i superlativ och slänger ur sig siffror som på några minuter snabbt går att förkasta hamnar vi snabbt i sluttande plan i diskussionen, och det ger folk en felaktig världsbild och de baserar sedan sina beslut och vad de ska rösta på utefter detta. Det är ju inte små räknefel det handlar om, utan rätt betydande. Men idag har folk så bråttom att bilda en åsikt utifrån sociala medier att diskussionen redan har sprungit iväg innan någon har hunnit tänka efter åtminstonde ett varv.

• Gilla
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tack Magdalena med anhang.
Med ”anhang” menar du ”alla regeringar sedan kärnkraftsomröstningen”?

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Självfallet skall det i argumentation vara rätt procent och syfta till rätt objekt. Men för mig personligen hade jag varit typ lika förbannad om det var 50% rabatt på skatten för nämnda storbolag, det är fortfarande svenska elkonsumenter som drabbas av de hittills i år 381 miljoner i skatterabatter som dessa utländska bolag fått (se SvD-källa ovan).

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
S Stadsbonden skrev:
Med ”anhang” menar du ”alla regeringar sedan kärnkraftsomröstningen”?
Primärt de regeringar som har varit beroende av sekteristiska småpartier för sin existens.
Kärnkraftsomröstningen var ett totalt misslyckande för parlamentarismen, när rädsla och ovetenskap fick fälla utslag.
Sen kan naturligtvis övriga ministrar i sittande regering också förtjäna epitetet "anhang"

P Peter787 skrev:
Primärt de regeringar som har varit beroende av sekteristiska småpartier för sin existens.
Kärnkraftsomröstningen var ett totalt misslyckande för parlamentarismen, när rädsla och ovetenskap fick fälla utslag.
Sen kan naturligtvis övriga ministrar i sittande regering också förtjäna epitetet "anhang"
Så du slätar över två mandatperioder där Alliansen inte lyfte ett finger?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
S Stadsbonden skrev:
Så du slätar över två mandatperioder där Alliansen inte lyfte ett finger?
Så du försöker göra diskussionen till "Blockpolitik" ?
Alliansen hade ju Centerpartiet/Centern att hålla nöjda, så samma kohandel under galgen som sossarna har hållt på med, med miljöpartiet.
Det skadliga för Sverige är att vi har politiker som tycker det är viktigare att få sitta vid köttgrytorna än att besluten blir bra för landet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Hörde på radion nu på morgonen att vissa bolag kommer försöka åberopa Force Majeur och riva en upp bundna avtal.....
Bor iofs i område 2 men surt om det blir så med 2 år kvar på avtalet.

De lär ju knappast kunna åberopa krig som orsak.

Man kan ju vända på steken och fråga sig hade vi konsumenter blivit kompenserade om det mot förmodan varit åt andra hållet

Redigerat:
F fusion skrev:
De lär ju knappast kunna åberopa krig som orsak.
Det gör ju regeringen. Vi lever tydligen i en krigsekonomi. Så varför skulle inte privata aktörer kunna hävda samma sak?

Det bör vara de bolag/koncerner som inte har egen produktion som har intresse av att kunna försöka med force majeure, eller tänker jag fel? Finns här många kommunala bolag men de har väl också ofta fjärrvärme i sin verksamhet som kan balansera.
Men bolag som bara köper och säljer el borde kunna få problem.

P
A AndersS skrev:
Det bör vara de bolag/koncerner som inte har egen produktion som har intresse av att kunna försöka med force majeure, eller tänker jag fel? Finns här många kommunala bolag men de har väl också ofta fjärrvärme i sin verksamhet som kan balansera.
Men bolag som bara köper och säljer el borde kunna få problem.
Har dessa bolag varit så korkade att de inte försäkrat sina kundåtaganden med att ha leveranskontrakt säkrade, är det nog konkurs som gäller.

Och att det finns bolag som fortfarande erbjuder fastprisavtal.
Finns för många elbolag som bara köper och säljer el.;)

Emma242 skrev:
Rabatten till serverhallarna föreslås slopas:
[länk]

Nu kanske TS blir lite mindre mörkrädd och vågar glutta fram lite bakom persiennen.
Vem som sitter bakom persiennerna har jag ingen aning om, inte är det jag i alla fall. Möjligen någon som är nöjd med el-politiken eller inte orkar bry sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.