Jag ska om en dryg vecka skriva kontrakt och flytta in i en bostadsrätt. Nu har jag genom ett veckobrev upptäckt att alla föreningens 16 lägenheter har fått ett "klagomål angående olovliga åtgärder flerbostadshus - olovligt inredd källare och vind" av stadsbyggnadsförvaltningen i oktober och föreningen får besök senare i mars angående detta. Min lägenhet har inredd vind, en biyta på 30 kvm (om man räknar golvytan ända ut, det är snedtak och alltså inte full ståhöjd överallt) i övrigt är lägenheten på 55 kvm.

Jag är nu orolig för att jag plötsligt står utan ett av mina sovrum, jag köpte en "trea" men kan bara använda den som en tvåa. Jag tar för givet att säljaren visste om detta, i prospektet står det att det är en trea på 85 kvm men också att det ursprungligen är en tvåa på 55 och det är så den är taxerad. Efter att jag skrivt kontrakt för handpenning så dök det upp ett tillägg från mäklaren som förening krävde att jag skulle skriva på, ett tillägg där det tydligare framgick att det är en tvåa på 55 kvm, trots att det redan står i kontraktet.

Jag har förstås varit medveten om att det är en biyta men eftersom säljaren hade den helt möblerad så utgick jag från att allt var i sin ordning. Att sen föreningen inte sökt bygglov när de ombildade till BRF och de renoverade sina hus visste jag inte. Dessutom är husen bedömda som "särskilt intressanta" eller vad nu steget under K-märkt heter.

Är det här att betrakta som en miss från mig som köpare att vända på varje sten i jakten på fel eller går det att strida något? Ska man ha koll på att en "biyta" har vissa restriktioner vad gäller användning? Tyvärr så måste jag ha bostaden om en vecka eftersom jag börjar på nytt jobb på annan ort så jag sitter lite i klistret. Annars skulle det varit värt handpenningen att smita ur eftersom lägenheten kanske inte är vad jag trott men den är värd varje krona om jag kan använda vinden. Å andra sidan kanske föreningen bara får en tillsägelse och sen är allt som vanligt igen men det vet jag först efter inflytt.

O
Du är som köpare ansvarig för att kontrollera att alla papper finns.

Tråkigt läge....jag skulle inte skriva på några fler papper innan detta är uträtt med kommunen.....

Det står alltså i prospektet att det är en tvåa på 55 m2 samt biyta på 30 m2?

Är biytan specificerad i kontraktet (som du skrivit på)?

(Dålig mäklare som säger att lägenheten är på 85 m2 om det är 55 m2 boyta + 30 m2 biyta.)

Själv skulle jag börja med att prata med kommunen samt brf-styrelse senast idag.

Det är väl också en fråga om hur gammalt felet är. Är det nytt så att det hänt sedan senaste PBL (Plan o Bygglagen från 2011) så kan det blir rejält dyrt, gissningsvis uppåt 100 000 per lägenhet i straffavgifter.

Är det mer än 10 år gammalt så kan kommunen egentligen inte göra något åt det.

Så länge det går att hävda att utrymmet är biyta så har nog inget fel begåtts bygglovsmässigt. Man bör kanske inte ha en bäddad säng på plats när inspektionen kommer.

Tack för alla svar!

Biytan och boytan är specificerade både på prospektet och kontraktet men ett extra tillägg skickades för påskrift i efterhand. Att det är klassat som biyta är allstå ingen nyhet, nyheten för mig är att det evetuellt inte får användas som boyta. När man Googlar på biyta står det mest att det klassas som en yta som är svår att använda som vanligt, inte att man inte FÅR göra det. Vill jag ligga och sova i ett kallt vindsutrymme borde det vara min ensak men att BRF'en renoverat upp det till en boyta är förstås en annan sak.

Inredning av vind gjordes 2006 när alla lägenheter renoverades, så det är inte 10 år sen men innan 2011 iofs.

Tänkte också på att man får skruva isär sängen och hävda förvaring vid eventuell inspektion...jag behöver ju inte släppa in någon i lägenheten utan att de är föranmälda.

Det är nog ingen som, kan hindra dig från att sova i ett kallt garage. Men att BYGGA om ett garage till annat ändamål är bygglovspliktigt. Så det finns nog en risk att ombyggnaden betraktas som svartbygge.

Om det nu var så att det gjordes i föreningens regi, så skulle man kunna tänka sig (hypotetiskt) att föreningen i syfte att undvika straffavgifter beslutar att riva inredningen, lagom mycket för att det inte skall kunna betraktas som svartbygge. Men det är väldigt lösa spekulationer, och det känns väldigt osannolikt.

Om det var jag så skulle jag begära ut kommunens handlingar i frågan, det kan ju vara bra att få en förstahandsuppgift om vad läget är.

Jag har kollat lite mer och det visar sig att den tidigare hyresvärden, innan föreningen köpte och omvandlade till BRF, ansökt om bygglov för inredning av källare och vindar för flera år sen. Bygglovet blev beviljat, de inredde men Stadsbyggnadsnämnden missade att slutbesiktiga. När sen en bostadsrättsinnehavare vände sig i höstas till kommunen för ansökan en större förändring så upptäckte kommunen sitt misstag och inspektera en av vindarna. De ska nu i mars ut och inspektera en vind till men eftersom de själva inte anser att det är högprioriterat så har det dragit ut på tiden. Inredningen av vindarna är gjorda för mer än 10 år sen och det ska enligt vad jag hört vara preskiberat. Jag tänker nu fullfölja köpet, jag känner mig betydligt lugnare när jag fått den här infon. Vi får se vad som händer framöver men jag kommer i alla fall flytta in nästa fredag :)

• Gilla
flymax
  • Laddar…
Se till att få en kopia på det beviljade bygglovet.

• Gilla
veasel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.