Ska ha svarta 30x60 på golvet och vita 20x30 på väggen. Tänkte göra en fond bakom handfatet med golvplattorna så att de går från golv till tak, bara en rad dvs 60cm.
Har tänkt att ha svarta fogar på golv och vita fogar på vägg. Frågan är då, ska man ha vit fog även mellan de svarta plattorna som blir på väggen eller ska man ha svart fog där? Är det kanske knepigt att göra olika fogar på samma vägg, svårt att få det jämt?
Vad tror och tycker ni? Vad bli snyggast?
Har tänkt att ha svarta fogar på golv och vita fogar på vägg. Frågan är då, ska man ha vit fog även mellan de svarta plattorna som blir på väggen eller ska man ha svart fog där? Är det kanske knepigt att göra olika fogar på samma vägg, svårt att få det jämt?
Vad tror och tycker ni? Vad bli snyggast?
Jag har vit fog i min fondvägg som har svarta plattor riktigt snyggt att se fogen på den sektionen..
annars säger jag prova tycker du inte om det så är det inte hela världen att skrapa bort det vita och fylla på med svart..
annars säger jag prova tycker du inte om det så är det inte hela världen att skrapa bort det vita och fylla på med svart..
Jag har en liknande lösning där jag i duschen går upp med en pelare bakom blandaren med 5x5-plattor ur samma serie som 15x15-plattorna som ligger på golvet. I övrigt har jag matta vita 25x33-plattor på väggarna. Fogade de vita plattorna med ljusgrå fog men använde den mörkgrå fogen från golvet när jag fogade pelaren. Inga problem att få det snyggt, se de bifogade bilderna.




Jag fogade de vita fogarna först. Petade avklippta kakelkryss som "spärr" i fogen för att hålla den ljusa fogen på plats samt satte tejp över den första raden 5x5-plattor. När jag fogade den mörka fogen tejpade jag bara över den ljusa.
Valde att sätta mörk fog i övergången mellan de ljusa och mörka plattorna. Detta dels för att jag antog att det skulle se snyggare ut, dels för att det var ruskigt mycket lättare. Hade jag tagit den ljusa fogen i övergången hade jag fått köra kakelkrysstricket på rätt många fogar
Valde att sätta mörk fog i övergången mellan de ljusa och mörka plattorna. Detta dels för att jag antog att det skulle se snyggare ut, dels för att det var ruskigt mycket lättare. Hade jag tagit den ljusa fogen i övergången hade jag fått köra kakelkrysstricket på rätt många fogar
Det där var riktigt snyggt, skulle du kunna bjuda på någon mer detaljbild över hur vinkeln vägg/golv ser ut och hur du gjorde där?
Funderar på att göra samma sak på en gästtoalett utan golvbrunn, dock funderar jag på att dra upp klinkers från golvet ca 10 cm som en sockel cm med en mörkare fog för att unvika att man har vit fog ända ner på golvet så man slipper smutsa ner den fogen tex när man moppar. Kanske ett problem man undviker i duschen om man istället för att moppa kan spola av?
// Mats
Funderar på att göra samma sak på en gästtoalett utan golvbrunn, dock funderar jag på att dra upp klinkers från golvet ca 10 cm som en sockel cm med en mörkare fog för att unvika att man har vit fog ända ner på golvet så man slipper smutsa ner den fogen tex när man moppar. Kanske ett problem man undviker i duschen om man istället för att moppa kan spola av?
// Mats
Tänkte på där man ser mörka plattor med mörkare fog möter ljusa plattor och ljusare fog i vinkeln, kanske vänstra hörnet vid golvet. Ju mer jag tittar på det ju mer inser jag att jag måste köra samma lösning själv. Av praktiska skäl kan jag förstå att det är enkelt att köra mörka klinkers på golvet och vitt på väggen och samma ljusgråa fog överallt men har alltid tyckt att det blir för ljust på golvet och för mörkt på väggen då.
// Mats
// Mats
Vad är det för plattor? De mörka?phl skrev:Jag har en liknande lösning där jag i duschen går upp med en pelare bakom blandaren med 5x5-plattor ur samma serie som 15x15-plattorna som ligger på golvet. I övrigt har jag matta vita 25x33-plattor på väggarna. Fogade de vita plattorna med ljusgrå fog men använde den mörkgrå fogen från golvet när jag fogade pelaren. Inga problem att få det snyggt, se de bifogade bilderna.
[bild]
[bild]
Höganäs?
Klicka här för att svara



