Gav mig för första gången på att tvätta tittrör/siktröret på hydroforen och i samband med det fixa så vattenståndet är ca 2/3 med 4 bar. Efter det har det börjat komma små svarta partiklar i vattnet, se bild.
Nån som vet vad det kan beror på?
Edit:
Fyller på med lite mer info och en hobbyanalys.
Vi har tidigare inte haft några utfall på vattenprov men nu va de över ett år sen vi gjorde ett. Vi har dock haft både kalk och järnfläckar i dusch/handfat osv.
Hobbyanalys:
Innan min manöver med hydroforen var den helt fylld med vatten, dvs i princip ingen luft i den. Nu är det ju en hel del luft i den och som jag förstått det så sker det ingen fällning fören vattnet kommer i kontakt med luft. Kan de vara så att jag får fällning nu, oklart va det är, pga att det är luft i hydroforen?
Nån som vet vad det kan beror på?
Edit:
Fyller på med lite mer info och en hobbyanalys.
Vi har tidigare inte haft några utfall på vattenprov men nu va de över ett år sen vi gjorde ett. Vi har dock haft både kalk och järnfläckar i dusch/handfat osv.
Hobbyanalys:
Innan min manöver med hydroforen var den helt fylld med vatten, dvs i princip ingen luft i den. Nu är det ju en hel del luft i den och som jag förstått det så sker det ingen fällning fören vattnet kommer i kontakt med luft. Kan de vara så att jag får fällning nu, oklart va det är, pga att det är luft i hydroforen?
Redigerat:
Syresatt luft i hydroforen kan teoretiskt göra att järn och mangan fälls ut i lite större grad ett tag framöver tills syre-delen i luftkudden har minskat kraftigt, men nu omsätts inte vattenpelaren mellan luftkudden i hydroforens överdel och vattnet som omsätts i botten av hydroforen i någon högre grad, vilket är avsiktligt i designen då om vattnet nära ytan till luftkudden skulle bytas ut i hög takt så skulle luften i hydroforen absorberas in i vattnet i mycket högre takt och man måste fylla på ny luft ofta i hydroforen. (Henrys lag som styr hur mycket luft/gas som löses i vatten/vätska vid olika tryck)P Popple Debris skrev:Hobbyanalys:
Dock tror jag att dom små kornen du har fått ut nu beror mer på att systemet gjorts trycklös, du har fyll på luft och donat, gjord det trycksatt igen och med detta fått loss sedan tidigare fällda järn/mangan-korn och nu spolas med tappvattnet.
som tidigare redan sagt så är förmodligen en rejäl urspolning med så mycket vatten som möjlig, gärna med plötslig/snabb öppnande och stängande ett antal gånger, flödande genom rören och den vägen försöka skaka loss och spola ur allt löst sittande som sitter i rören.
Okej! Då har jag lite att testa
tackar tackar!
Hur länge borde man spola? Pratar vi timmar?
Partiklarna ser ut att ha minskat men man kan fortsatt se spår om man häller upp ett glas och kollar mot vit bakgrund. Är det farligt att dricka?
Partiklarna ser ut att ha minskat men man kan fortsatt se spår om man häller upp ett glas och kollar mot vit bakgrund. Är det farligt att dricka?
Spola till det är en nivå av partiklar som du kan acceptera, dock kommer du inte få bort allt även om det spolas kubikmeter med vatten då det är 'skräp' i rörsystemet och spolar med vattenströmmen först när 'partiklarna' känner för det. - det du kan prova med är att knacka på rören under spolningen i hopp att mer lossnar på en gång.
Att sätta ett partikelfilter efter hydroforen kan stoppa påfyllnaden av partiklar i rörsystemet såvida att partiklarna kommer från hydroforen, men det kommer ta tid innan alla lösa partiklar i rörsystemet spolats ur eller fastnat mer permanent i rörväggen och inte rör på sig längre.
sätt partikelfilter typ under diskbänken om du vill att kranvattnet för diskbänk, mat och dryck-vatten skall vara partikelfri.
partiklarna i sig är inte farliga i dom mängderna som gäller här, då de består av rost/järnoxider och mangandioxider (brunsten - dvs. benämningen för mineralet - inte benämningen för en fas i djurs reproduktionscykel...).
Mangan i sig är ett viktigt spårämne som kroppen behöver - men för mycket av det kan det bli giftigt, typ om vattnet har mer än någon mg/l mangan (se ev. utförd vattentest på ditt vatten) och vid långvarig bruk utan alternativa vattenkällor i mat och dryck som att dricka och äta på en arbetsplats - gräns för mangan i dricksvatten är 0,3 mg/l för enskild brunn, över det räknas som otjänligt, för kommunal vatten betydligt lägre.
Att sätta ett partikelfilter efter hydroforen kan stoppa påfyllnaden av partiklar i rörsystemet såvida att partiklarna kommer från hydroforen, men det kommer ta tid innan alla lösa partiklar i rörsystemet spolats ur eller fastnat mer permanent i rörväggen och inte rör på sig längre.
sätt partikelfilter typ under diskbänken om du vill att kranvattnet för diskbänk, mat och dryck-vatten skall vara partikelfri.
partiklarna i sig är inte farliga i dom mängderna som gäller här, då de består av rost/järnoxider och mangandioxider (brunsten - dvs. benämningen för mineralet - inte benämningen för en fas i djurs reproduktionscykel...).
Mangan i sig är ett viktigt spårämne som kroppen behöver - men för mycket av det kan det bli giftigt, typ om vattnet har mer än någon mg/l mangan (se ev. utförd vattentest på ditt vatten) och vid långvarig bruk utan alternativa vattenkällor i mat och dryck som att dricka och äta på en arbetsplats - gräns för mangan i dricksvatten är 0,3 mg/l för enskild brunn, över det räknas som otjänligt, för kommunal vatten betydligt lägre.
Redigerat:
Klicka här för att svara