Hej,

Någon som vet funktionen på denna plastdel som sitter under min diskho i köket? Den hade lossnat så satte dit den, dock svårt att sätta på exakt samma ställe.
Är det något läckageskydd?

Sitter liknande på diskho i grovköket men kvadratiskt.

Tackar

• Flexibel ventilationskanal ansluten till tak med texturväv i förgrunden och delvis synlig inredning nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av handfat med synlig vattenlås och avloppsrör, samt en hushållspappersrulle i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljudmatta

• Gilla
FM321
  • Laddar…
Ljuddämpning, som sagt. Dämpar "klonk"-ljud.

• Gilla
FM321
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Ljudmatta
Tack!

Fotografen Fotografen skrev:
Ljuddämpning, som sagt. Dämpar "klonk"-ljud.
Tack! Märkligt den hade lossnat. Nybyggt hus inflytt april..

Vår sån där lossnade också efter ca ett år, nybygge.
Har försökt trycka tillbaka den ett par ggr men den fortsätter lossna efter ett tag så kommer byta ut mot nåt annat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nyfikna frågor till er som verkar ha koll på den där mattan: Hur funkar den? Vad för ljud ska den dämpa? Dämpar den ljudet uppåt eller neråt? Om neråt, vem bryr sig om ifall det låter under diskbänken?
Jag kommer inte ligga sömnlös om jag inte får tillfredsställande svar på dessa frågor, men man undrar ju... :rofl:

T ToRy skrev:
Nyfikna frågor till er som verkar ha koll på den där mattan: Hur funkar den? Vad för ljud ska den dämpa? Dämpar den ljudet uppåt eller neråt? Om neråt, vem bryr sig om ifall det låter under diskbänken?
Jag kommer inte ligga sömnlös om jag inte får tillfredsställande svar på dessa frågor, men man undrar ju... :rofl:
Man använder dessa mattor för att ge tyngd åt plåten för att dämpa vibrationerna och därmed ljudet. Det är ljud från allt möjligt, men jag tror det blir väldigt tydligt om man helt enkelt bara spolar vatten i en diskho helt utan ljuddämpning - det blir ett väldigt oväsen. Så, de dämpar även ljud uppåt, så att du ska slippa ligga sömnlös på nätterna (om någon springer och spolar vatten när du sover :))

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Den minskar resonanser i plåten.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Right - så det är dämpning av ljud som alstras av/i plåten, inte att hindra ljud från att ta sig igenom plåten!? Det låter absolut logiskt, nu kan jag definitivt sova lugnare i natt, tack! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.