Anna_H Anna_H skrev:
Jag hade nog valt att ha det lilla sovrummet som sovrum och det stora som TV-rum, då det är ett lugnare hörn, lättare att få vara ostörd om man vill sova, och den som ser på TV blir så väldigt avskild från resten.

Med det sagt: Givetvis bäddsoffa i TV-rummet, så att man om det behövs kan ha övernattande gäster.

Vad gäller soffan i vardagsrummet så tror jag på att "känna in sig" först, och flytta om den lite, sedan komplettera med eventuell fåtölj, divan mm när man hittat rätt placering för soffan.
Vi skall ha rummet med access till det stora badrummet som sovrum och det andra sovrummet blir vårt TV-rum. Vi tycker det känns mer naturligt att ha walk in closet och badrum i anslutning till sovrummet än till tv-rummet. Bäddsoffa är en idé men vi har sällan övernattande gäster och vi har inte hittat någon som man sitter lika bra i som i en vanlig soffa så vi satsar på en vanlig soffa med hög komfort men tack för bra input!

Hemmakatten
Det är ju ett riktigt stort vardagsrum ni kommer att få! Det får utan vidare plats med två olika soff/fåtöljarrangemang. Ett uppe vid hörnan och ett längre ned mot sovrummet.

Jag skulle definitivt satsa på en lång soffa. Lång nog att ligga i och läsa en bok och lång nog så att även partnern hade plats att sitta bredvid.

BirgitS BirgitS skrev:
Rummet är lite större än vad jag trodde men jag håller med dig om att 220 cm soffa är nog mer lagom än 270 cm soffa som nog kan kännas lite intryckt i stället för anpassad.
Idag beställde vi en 220 cm soffa till TV-rummet men frågan kvarstår vad gäller den soffa vi har idag. Skall den följa med eller skall vi satsa på ny soffa även där?!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Er soffa får utan vidare plats i ert vardagsrum. Snygg soffa! Jag skulle definitivt behållit den. (Svar från en inredningsnörd och designfanatiker. ;) )

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Er soffa får utan vidare plats i ert vardagsrum. Snygg soffa! Jag skulle definitivt behållit den. (Svar från en inredningsnörd och designfanatiker. ;) )
Plats får den definitivt! Jag är nästan rädd för att den blir för liten och jag har inte heller någon aning om hur vi skall placera den, om vi väljer att behålla den och bara förnya klädseln. PS. Jag är också en inredningsnörd och designfanatiker och har lätt för att hjälpa andra men i det här fallet känner jag att jag kört fast men det beror troligtvis för att vi bara sett lägenheten 3 gånger och inte bor där.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
Man behöver inte bestämma allt innan man flyttar in utan många gånger är det bra att flytta in och bo där ett tag tills man har hunnit känna in hur det passar att möblera just där.

Kommer ihåg en gång vi var på besök hos några nyinflyttade som hade köpt möbler till allrummet (TV-rummet) utifrån ritningen och man kunde knappt komma fram där för fåtöljerna var alldeles för stora för det lilla rummet.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det enda vettiga i vardagsrummet tycker jag vore en hörnsoffa!
Planritning av vardagsrum med markerad plats för hörnsoffa nära glasväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen får ni möblera med soffbord och små fåtöljer omkring.
Mot de stora glasväggarna bänkar med lite stickningar, tidningar, diverse intressant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.