En uppdatering, vi var igår ner till mina svärföräldrar och jag gjorde en rejäl inspektion av taket på deras hus som denne takbytarförsäljare dömde ut som "i akut bytesbehov".
Taket är ett Zanda-tak från 1976 där man naturligtvis kan förvänta sig diverse småfel.
Jag började med att gå upp och gå runt på taket, hittade inte en enda panna med skador, pannornas betongkärna är i gott skick medans delar av det svarta ytskiktet med sandkornen i nötts bort, för övrigt ok.
Nästa besök blev på vinden där denne försäljare hävdat till svärgubben att Zanda-boarden hängde lös och innertaket var fullt med mögel.
Tror det var den absolut finaste Zandaboard-infästning jag sett, bara den lätta sänkningen mellan takstolarna som det skall vara för avrinning i händelse av trasig panna, två boardskivor hade tendens till lite vitmögel och absolut ingenting för övrigt, snustorrt och i väldigt bra skick för sina 45 år.
Har också svårt att se att ett Zandatak kan få problem med kondens då hela vinden i princip är "öppen " mot världsrymden då det inte finns någon tät papp på yttertaket utan det är diffusionsöppet och luftväxlat hela ytan.
En fördel med ett i övrigt diskutabelt konstruktionssätt, eller genialt. Påminner ju lite om ett pärttak som är just genialt.
Denne försäljare var aldrig upp på taket och hade ändå sagt till svärgubben att hängrännorna var fulla med sand från pannorna, vilket de inte var...
Han visade också bilder på sin laptop som han sa var bilder han tagit på innertaket fullt med mögel, frågan är vilket innertak.
Vad jag däremot kunde konstatera vid min besiktning var att hängrännorna på flera ställen hade bakfall och har så varit sedan 1976, men det kunde naturligtvis inte en taknasare se som inte ens var upp på taket, sicken jäkla skithög!
Kontenta av det hela är att taket nog behöver bytas inom en 10-årsperiod, hängrännorna får sitta som de är tills dess.
Huset skrivs nu över på min fru och då har jag fått ett bekymmer till.