2 623 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Svärfar fick offert av dörrknackande takbytare
Sida 1 av 2
Väcker den här tråden igen då min svärfar, snart 81 år, ringde och frågade vad jag trodde om en offert han fått av en dörrknackande takbytare.
Han hade blivit uppsökt för en gratis koll av tak och inte helt oväntat behövde det läggas om då pannorna var dåliga och det fanns mögel på vinden
Om han bestämde sig senast nu på fredag kan de börja redan på måndag i nästa vecka, bra va
Nu ringde han mig som tur var då jag är både kunnig och har bra koll så han får ringa och säga att han inte är intresserad.
Jag blir förbannad på tillvägagångssättet från det företaget och lite syrak också på svärgubben som överhuvudtaget gick in i det här utan att ringa mig först.
De har bara ett barn, min fru, och de vet att jag har koll och jag har också sagt till dem att inte lyssna på fagra ord från dörr-nasare, men när det står någon som verkar seriös och påtalar allvarliga problem så kanske det är lätt att glida in i en diskussion om saker och ting.
Prislappen var svettig och det var just priset svärgubben ville höra med mig om det var ok, cirka 100.000 dyrare efter ROT än vad min seriöse kontakt i branschen trodde att det skulle kosta.
Jävla assholes på ren svengelska!
Han hade blivit uppsökt för en gratis koll av tak och inte helt oväntat behövde det läggas om då pannorna var dåliga och det fanns mögel på vinden
Om han bestämde sig senast nu på fredag kan de börja redan på måndag i nästa vecka, bra va
Nu ringde han mig som tur var då jag är både kunnig och har bra koll så han får ringa och säga att han inte är intresserad.
Jag blir förbannad på tillvägagångssättet från det företaget och lite syrak också på svärgubben som överhuvudtaget gick in i det här utan att ringa mig först.
De har bara ett barn, min fru, och de vet att jag har koll och jag har också sagt till dem att inte lyssna på fagra ord från dörr-nasare, men när det står någon som verkar seriös och påtalar allvarliga problem så kanske det är lätt att glida in i en diskussion om saker och ting.
Prislappen var svettig och det var just priset svärgubben ville höra med mig om det var ok, cirka 100.000 dyrare efter ROT än vad min seriöse kontakt i branschen trodde att det skulle kosta.
Jävla assholes på ren svengelska!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vågar du låta honom tacka nej själv över telefon? Sådana typer brukar kunna ha en enorm övertalningsförmåga. Jag skulle tacka nej kort och koncist per mail.
Ska fundera på saken och ta ett snack med svärgubben i kväll, du kan ju ha rätt i dina tankar.
Är du säker på att det är en offert? Det är kanske en beställning och då måste den hävas omgående. Kolla vad det står på pappret även det finstilta. Har han skrivit på något?mikethebik skrev:
Varför ringer du inte till dom och tackar nej i hans ställe?mikethebik skrev:
Generellt är det ju inte heller så att man behöver tacka nej för att slippa få nåt gjort utan man brukar istället tacka ja om man vill få det gjort. Har man aktivt sökt upp företaget för en offert så kan jag tycka att det hör till att man kontaktar företaget och berättar att deras offert inte var attraktiv men är det dörrnasare så tycker inte jag att det alls bör eller behöver göras.
Spela in samtalet när du ringer........
Han säger att han inte skrivit på något, de bor på annan ort så det är inte så lätt att bara kvista över och kolla.DagSa skrev:
Funderar på att be honom ta ett foto på offerten men tveksam till att han vet hur man gör...
I sämsta fall får jag väl ta och köra ner till dem och kolla upp det hela på plats.
Bra ide med att spela in, måste grunna lite på det här hur jag skall gå vidare. Funderar starkt på att åka ner och ta ett snack både med svärföräldrar och tak-nasare.F fsn skrev:Varför ringer du inte till dom och tackar nej i hans ställe?
Generellt är det ju inte heller så att man behöver tacka nej för att slippa få nåt gjort utan man brukar istället tacka ja om man vill få det gjort. Har man aktivt sökt upp företaget för en offert så kan jag tycka att det hör till att man kontaktar företaget och berättar att deras offert inte var attraktiv men är det dörrnasare så tycker inte jag att det alls bör eller behöver göras.
Spela in samtalet när du ringer........
Fick lite mer info nu, besöket hos svärföräldrarna skedde idag på förmiddagen, offerten handskrevs på plats med halvt oläslig stil efter en snabb besiktning av yttertak och vindsutrymme , (lyckades få svärgubben att ta en bild) de var snälla och prutade drygt 20.000 om han bestämde sig snabbt...
Jag kommer själv att ringa i morgon och tacka nej till deras generösa erbjudande å mina svärföräldrars vägnar, samt även mejla företaget ifråga med samma besked.
Jag kommer själv att ringa i morgon och tacka nej till deras generösa erbjudande å mina svärföräldrars vägnar, samt även mejla företaget ifråga med samma besked.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Du är ju inte avtalspart, så jag vet inte i vad mån du kan säga upp avtalet å din svärfars vägnar utan en fullmakt.
Om nu motparten bryr sig om avtalsrätt vill säga. Kanske konstaterar de bara att det inte var så lättlurat där som de hoppades och drar vidare.
Om nu motparten bryr sig om avtalsrätt vill säga. Kanske konstaterar de bara att det inte var så lättlurat där som de hoppades och drar vidare.
En offert är inget avtal och behöver väl i praktiken inte sägas upp öht enligt nån lag. Så det borde vara helt ok att vem som helst i princip informerar att erbjudandet inte är intressant. Är det samma typ av takbytarslödder andra har råkat ut för så kommer dom eventuellt att hävda att:Nötegårdsgubben skrev:
# Det finns ett avtal
# Dom har gjort otroliga investeringar för att börja redan nästa vecka
# Dom vill ha betalt för sina kostnader för att inte komma dit
Det är lagen om distansavtal som gäller här skulle jag tro och ett sådant avtal har full ångerrätt utan anledning så tak-nasarna kommer aldrig att kunna krama ut en krona oavsett vilket.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Håller i princip med, men hävdar de ett muntligt avtal kan ändå inte TS häva det, men väl svärfadern.
så är det ju naturligtvis, det hade varit kul att pressa dom lite på det logiska att det då finns en skriftlig offert men ett muntligt avtal och skojat att man har en muntlig fullmakt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker fö att det där med helt odokumenterade muntliga avtal har spelat ut sin rätt i dagens samhälle med det överflöd av kommunikationsvägar varje person har tillgång till. Lagarna borde ses över, inget över 200kr borde behöva avtalas helt muntligt.
Nu är det ju en offert och inget avtal, och svärgubben bedyrar att han inte skrivit på något. Vilket vore både korkat och märkligt efter att offerten skrevs i samband med besöket, men det har nog hänt förr, speciellt om dessa skithögar väljer ut äldre.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tvivlar inte alls på att taket har passerat bäst-före datum, har funderat på det själv då kåken i praktiken med min hustru som enda arvinge blir vårt, läs mitt, bekymmer ändå vad det lider.
Min seriöse kontakt på en av rikets större aktörer inom samma område gick i taket
Kan hända att det blir ett takbyte så småningom, eller att det får fixas av nästa ägare.
Redigerat:
Provade igår att ringa den person som lämnat offerten, gick inte ens fram signal utan numret gick inte att nå under hela dagen. Ringde också företaget med samma resultat. Varningsklockorna ringde högre och högre under dagen, men under eftermiddagen blev jag uppringd från företaget då de hade missade samtal.
Jag tackade för given offert å mina svärföräldrars vägnar och tackade nej till den givna offerten.
Får väl hoppas att det räcker med det också.
Svärgubben gjorde sig en tur till det område i staden där de bor och där säljaren sagt att de gjorde takbyten, men där fanns inga pågående sådana, förvånansvärt nog
Får väl se om det händer något mer, men förhoppningsvis inte, och att svärgubben lärt sig en läxa.
Han vet mycket väl att jag har gedigna kunskaper om det mesta när det gäller fastigheter, men ändå höll han på att gå på en nit istället för att gå närmsta vägen till information.
Jag tackade för given offert å mina svärföräldrars vägnar och tackade nej till den givna offerten.
Får väl hoppas att det räcker med det också.
Svärgubben gjorde sig en tur till det område i staden där de bor och där säljaren sagt att de gjorde takbyten, men där fanns inga pågående sådana, förvånansvärt nog
Får väl se om det händer något mer, men förhoppningsvis inte, och att svärgubben lärt sig en läxa.
Han vet mycket väl att jag har gedigna kunskaper om det mesta när det gäller fastigheter, men ändå höll han på att gå på en nit istället för att gå närmsta vägen till information.