6 484 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Svåreldad kamin, Austroflamm Pi-Ko
Vi har en kamin Austroflamm Pi-Ko som vi verkligen gillar, dock är denna ganska svåreldad och vi har inte riktigt fått ordning på eldningen.
Antingen brinner det alldeles för fort eller svå slocknar elden.
Eldar i princip bara björk och kaminen har ett spjäll för tillluften, bor i ett hus med självdrag (gamalt och dragit) och kaminen tar luft inneifrån.
Någon som har några tips och råd, eller t.o.m har en Pi-Ko som de lyckas elda i bra?
Antingen brinner det alldeles för fort eller svå slocknar elden.
Eldar i princip bara björk och kaminen har ett spjäll för tillluften, bor i ett hus med självdrag (gamalt och dragit) och kaminen tar luft inneifrån.
Någon som har några tips och råd, eller t.o.m har en Pi-Ko som de lyckas elda i bra?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
I manualen nämner de att det kan vara meckigare att elda när det inte är så kallt ute. Kanske det är anledningen?
Jag antar att ni låter veden tända ordentligt vid varje ilägg genom att öppna spjället helt för att sen sänka igen?
Har ni möjlighet, (du sa att ni bor i ett gammalt hus) så är det inte fel att dra en separat luftförsörjning till kaminen. Om det blir lättare att elda har jag inte en aning om men då slipper ni iaf dra in en himla massa kall luft i huset för att försörja kaminen. Fast det vet ni nog redan...
Jag antar att ni låter veden tända ordentligt vid varje ilägg genom att öppna spjället helt för att sen sänka igen?
Har ni möjlighet, (du sa att ni bor i ett gammalt hus) så är det inte fel att dra en separat luftförsörjning till kaminen. Om det blir lättare att elda har jag inte en aning om men då slipper ni iaf dra in en himla massa kall luft i huset för att försörja kaminen. Fast det vet ni nog redan...
Vi har laborerat mycket med bl.a. luftspäjllet, tyvärr blir det mest bara två lägen om man ser till hur det brinner, fullt eller inte alls (spjället fungerar dock som det ska).
Visst fungerar det bättre när det är kallt, men samma tendenser finns även då
Separat luft har vi svårt att få till, men visst hade det varit bra
Känns som om konstruktionen i kaminen inte är optimal, antingen för mycket tilluft eller för lite.
Visst fungerar det bättre när det är kallt, men samma tendenser finns även då
Separat luft har vi svårt att få till, men visst hade det varit bra
Känns som om konstruktionen i kaminen inte är optimal, antingen för mycket tilluft eller för lite.
konstig spjäll ... men jag känner inte kaminen så ...msvensson skrev:
du är kanske för snabb att ändra spjällägen? Oftast tar det en stund innan draget stabiliseras efter man ändrat luftmängden. Prova med att lägga i mindre ved åt gången. Proppar man eldstaden fullt med ved och sen försöker att få hela lasset att brinna mycket sakta och länge så misslyckas man .... som oftast
gaia
Nja, är ganska tålmodig av mig och lastar nog in "lagom"
Tror kaminen är lite svår, försäljare har i efterhand nämt att det gärna sotar igen på glaset på denna modell..
Har mailat tillverkaren i Österike, får se om de svarar och om det isåfall har några råd.
Tror kaminen är lite svår, försäljare har i efterhand nämt att det gärna sotar igen på glaset på denna modell..
Har mailat tillverkaren i Österike, får se om de svarar och om det isåfall har några råd.
Vad är definitionen på "brinner aldeles för fort"? Normalt går det inte bra att använda en kamin till varmhållning. Det blir mycket värme när det brinner och försöker man strypa elden för att minska på värmen blir det mycket rök och sot samt risk att det slocknar om man stryper riktigt mycket. Om problemet är att kaminen glöder och blir så varm att den tar skada av värmen kan du bortse från vad jag skriver. Om problemet är att det blir för varmt i rummet är det nog inte mycket att göra åt mer än att byta till en mindre kamin eller elda kortare stunder.
Erik
Erik
msvensson! Funderar på att köpa en likadan. Har du fått ordning på eldningen? Rekommenderar du den, eller ska man se sig om efter något annat?
Klicka här för att svara