Byggahus.se

Svåråtkomliga golvlister

1. T
    Medlem · 6 inlägg

Tussigumman

Medlem
    Hej!

Jag håller på att renovera köket och upptäckte att de extremt gamla och slitna golvlisterna sitter löst. Eftersom jag ska lägga laminatgolv tänkte jag då byta till lister i samma material, men då kommer problemet: De som satte upp listerna har spikat fast dem bakom elementet så att jag inte kan böja ut dem med kofoten. Jag kan få loss ena ändan av listen som sitter fritt, men resten av listen sitter antingen bakom elementet eller bakom vattenledningarna till elementet. Finns det något sätt att få bort dessa lister, t.ex. genom att såga på något smart sätt?

Tacksam för hjälp!

/Anna

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Svåråtkomliga golvlister

Kan du kanske använda en sticksåg och med hjälp av den såga av spiken så att du får bort listen??

MVH//Christina.

3. T
    Medlem · 6 inlägg

Tussigumman

Medlem

Kanske, men det kan vara svårt att komma åt med en sticksåg bakom elementet. jag funderade på om man kanske kan såga av övre delen av listen så att den är lägre än elementet, då kanske man kan bända loss den.. men jag vet inte om det gå att såga en golvlist på längden när den sitter fast i en vägg? Hela köket är fruktansvärt dåligt plannerat, detta är inte det första problem vi stött på..

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 759 inlägg

MathiasS

Medlem

Om du först vickar loss listen med kobenet som du gjort så kan du sedan ta en avbitartång/hovtång och dra ut spikarna?

Kan du inte göra det heller är det ju bara våld som gäller, som vanligt (lite otrevligt att just våld är lösningen på allt i husbyggarsammanhang) - dra listen i sin längdriktning.

5. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Har ett gammalt stämjärn som fungerar till diverse "obehagliga" jobb. Har räddat mig ett antal gånger då lister skall bort.

Annars är det som MathiasS säger, våld är lösningen på dina problem.

6. T
    Medlem · 6 inlägg

Tussigumman

Medlem

Tack för alla svar! Jag löste problemet med ett stämjärn, en kofot och en hel del muskelstyrka :) Bra vet jag inte om det blev, men den är borta i alla fall!

/Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.