Är det någon som har koll på vad det är? Engelskt röd eller järnoxidrött? Eller nått annat?

Järnoxidröd tror jag ligger mycket nära om jag ska jämföra (med reservation för färgskillnader i tryck) Gysinge handbok sidan 71 med min solbelysta fasad målad med Falu Ljus utan linolja.

Kollar jag i Ottossons broschyr så ligger fasaden ungefär mitt emellan "Rödockra" och "Mörk järnoxidröd".

Engelskt röd upplever jag ha en markerat annorlunda karaktär än Falu Ljus.

Köp en liten provburk för säkerhets skull.

Tack! Jag har beställt en liten burk, men jag tror att det blir nära nog hur som helst! Det är bara ett par balkongdörrar som ska "målas bort". :-)

Om jag inte minns helt fel så är den linoljefärg som hos Ottoson kallar för "faluröd" mest lik den ljusa falu slamfärgen. Den drar lite åt tegel.

Hur som helst, dessa namn säger egentligen inte så mycket, varje färgfabrikant kan kalla sina färger hur som helst. Inte heller är färgproverna i broschyren är speciellt rättvisande. Väldigt missvisande faktiskt, så man undrar vad de fyller för funktion egentligen. Däremot brukar det finnas uppmålade träbitar i butiken som man kan titta på...... (Säger jag som har åkt tillbaks till butiken och bytt färgburkar hur många gånger som helst för att få rätt röda kulör....)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.