Hej, barnens rum har fina rundade fönster enligt bild.
Nu när det är ljusare ute på kvällarna så måste vi hänga upp mörkläggningsgardiner. Vi har gjort som så att vi har köpt en vanlig gardin från Ikea och klippt nederdelen rund som fönstret och sedan hängt själva gardinen upp och ner. Rullen kommer då nedåt och man får rulla upp genom att snurra gardinrullen och hänga den på små krokar. Detta funkar bra men infästningen i överkant är det kluriga. Vi har provat att montera öljetter i gardinen och här upp dessa på skruvat som vi satte i fönsterfodret. Det såg bra ut först men sedan började gardinen att hänga mellan öljetterna.
Jag behöver tips på hur jag kan hänga upp gardinen och få ett snyggt avslut mot fönstrets överkant.
Är det någon som har andra lösningar på mörkläggning så är ni välkomna att bidra.
/Andreas
Nu när det är ljusare ute på kvällarna så måste vi hänga upp mörkläggningsgardiner. Vi har gjort som så att vi har köpt en vanlig gardin från Ikea och klippt nederdelen rund som fönstret och sedan hängt själva gardinen upp och ner. Rullen kommer då nedåt och man får rulla upp genom att snurra gardinrullen och hänga den på små krokar. Detta funkar bra men infästningen i överkant är det kluriga. Vi har provat att montera öljetter i gardinen och här upp dessa på skruvat som vi satte i fönsterfodret. Det såg bra ut först men sedan började gardinen att hänga mellan öljetterna.
Jag behöver tips på hur jag kan hänga upp gardinen och få ett snyggt avslut mot fönstrets överkant.
Är det någon som har andra lösningar på mörkläggning så är ni välkomna att bidra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Andreas
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
På fartyg har man förskärmningsluckor för ventiler. Samma borde gå här. Bygg i trä/ståltråd/plast en ytterram som du klär med mörkläggningsgardin/tyg eller motsv. Och gör så du kan kroka/haka fast den, eller med magneter så den sitter kvar
Men fönsternishen är ju runt i överkant?!toolman77 skrev:
TS: Jag röstar också på någon form av fjäderstål eller plaströr som håller halvmåneformen åt dig.
Ahhh jag såg inte att vi var inne i en takkupa utan tänkte att väggen var slät brevid fönstret.corre skrev:
Jag röstar för att göra en lös gardin men öljetter som hängs på krokar eventuellt med en garinspiral i överkant för att den ska hålla formen.
Klicka här för att svara